fbpx Ga naar hoofdinhoud

Extra subsidie voor nog eens 1250 chauffeurs

Vakbonden en werkgevers in transport en logistiek stellen een extra subsidie beschikbaar voor de opleiding van 1.250 nieuwe vrachtwagenchauffeurs, via de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer (SOOB).

De sociale partners FNV, CNV, VVT en TLN weten dat de vraag naar goed opgeleide chauffeurs onveranderd groot blijft. En ze zien dat de wervingscampagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl van het Sectorinstituut Transport en Logistiek zeer succesvol is: nog geen twee maanden na de aftrap is de doelstelling van 750 zij-instromers al bijna gehaald. Ook het aantal doorstromers zit met meer dan 500 ruim boven de verwachtingen. “We hebben echt meer chauffeurs nodig”, zegt Jan Boeve, voorzitter van SOOB en directeur van TLN. “En in deze sector kunnen mensen échte banen krijgen en niet alleen maar losse opdrachten. Daarom stellen we dit extra geld beschikbaar.”

De werving van nieuwe chauffeurs door het Sectorinstituut is nu ook succesvoller dan afgelopen jaren. In kwantiteit en kwaliteit van de kandidaten. Boeve: “Via de sectorplannen hebben we in 2016 en 2017 2.670 zij-instromers binnengehaald. Voor 2018 komen daar nog eens 2.000 bij. En we slagen er steeds beter in de juiste kandidaten aan te spreken. Mensen die bewust kiezen voor dit vak. Steeds vaker ook relatief hoogopgeleid: driekwart van de aankomende vrachtwagenchauffeurs heeft MBO plus-niveau. Ten opzichte van eerdere jaren slaagt een veel groter percentage voor onze testen.”

“Naast de zij-instromers is er binnen de huidige campagne veel aandacht voor medewerkers die al actief waren binnen de sector en door willen stromen naar vrachtwachtchauffeur” aldus Willem Dijkhuizen van FNV Transport & Logistiek. Hij vervolgt: “Gezien de groei van de sector is het noodzakelijk dat er nieuwe vrachtwagenchauffeurs van buiten bijkomen. We kunnen de groei niet volledig vanuit de eigen sector opvangen. Maar we zullen altijd  prioriteit blijven geven aan de medewerkers die al actief zijn binnen de sector, bijvoorbeeld als logistiek medewerker of als heftruckchauffeur. Voor deze groep is er in de nieuwe campagne perspectief op een nieuwe functie met een contract voor onbepaalde tijd. Al ruim 500 medewerkers hebben de afgelopen twee maanden gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Het laat zien dat we binnen onze sector via scholing medewerkers ruimte geven om verder te groeien”.

“Er bestaan nog opvallende verschillen tussen de diverse regio’s”, aldus Tjitze van Rijssel van CNV. “We hebben gezien dat werkgevers in beweging komen als ze zelf de schaarste ervaren, dan pas is het zinvol om wervingsbijeenkomsten te organiseren. In het noorden gaan we deze maand voor het eerst bijeenkomsten houden. Er zijn nu voldoende vacatures en kandidaten. In het zuiden merken we daarentegen dat het aantal kandidaten schaarser begint te worden.”

Eén reactie op “Extra subsidie voor nog eens 1250 chauffeurs

  • Mark

    De directeuren van deze instanties verdienen maar goed aan deze Fake News Show!

    Dikke subsidies binnenharken, rijscholen voor 50,- het uur laten rijden en kandidaten een uitgekookt contract laten tekenen!

    Toevallig heb ik ervaring met solliciteren en de banen liggen echt niet voor het oprapen. De voorwaarden zijn ook nog eens van de middeleeuwen. 1 op 2 dagen onbetaald meelopen. Dus dat is gelijk al de eerste 12 tot 24 uur waarover ze te beroerd zijn om salaris te betalen.

    Dan wordt je ook nog eens geacht om de regels te ontwijken met de tachograaf (op rust zetten tijdens laden en lossen). Maar regels ontduiken daar kijkt helemaal niemand van op in de transportsector. Bedenk wel bij een dodelijk ongeluk staat de chauffeur en niet de baas voor de rechter.

    Bij AH online bezorgservice, waar je dus geen vrachtwagenrijbewijs nodig hebt krijg je een gesprek, een rijtest van max 1 uur en daarna krijg je gelijk salaris.

    Bij AH online hebben ze ook netjes parkeersensoren en een achteruitrijcamera. En dat op een 7m bestelwagen. Veel transportbedrijven zijn nog te beroerd om een camera te zetten op een bak van 12 meter. Dat er zo af en toe een fietser onder komt dat moet dan maar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer