fbpx Ga naar hoofdinhoud

Faillissement voor ‘perspectiefloos’ Mooy Logistics

Aandeelhouders van Mooy Beheer en haar dochtermaatschappij Mooy Logistics hebben het faillissement aangevraagd voor de twee bedrijven. Het faillissement is dinsdag 14 augustus uitgesproken door de rechtbank Den Haag. Dat meldt grootaandeelhouder H.Z. Logistics.

Het faillissement is aangevraagd wegens ‘een gebrek aan een realistisch perspectief’. H.Z. Logistics heeft in november 2016 een meerderheidsbelang verworven in Mooy Beheer. Tot dat moment was Mooy sinds 2011 operationeel verliesgevend geweest, maar ook na de overname ging het niet veel beter.

Volgens H.Z. Logistics is er na de overname  direct een reorganisatie in gang gezet waarbij de eigen vloot in aantallen afgebouwd en verjongd is, is er een nieuw TMS geïnstalleerd, zijn er nieuwe onderhoudsafspraken gemaakt t.a.v. de vloot waardoor de onderhoudskosten aanzienlijk gedaald zijn en is boventallig personeel afgevloeid waardoor structureel bespaard is en zou gaan worden op de vaste loonkosten.

Deze verbeteringen en besparingen waren echter onvoldoende om de operationele performance naar een afdoende professioneel niveau te kunnen brengen waardoor grotere klanten zijn afgehaakt. In de tussentijd heeft H.Z. Logistics aanzienlijke kapitaalinjecties verstrekt om de continuïteit van Mooy mogelijk te kunnen blijven maken.

Na een voorzichtige verbetering van omzet en marge gedurende april en mei 2018, bleken juni en juli wederom zeer teleurstellend verlopen te zijn waardoor er additioneel forse kapitaalinjecties benodigd waren om Mooy in continuïteit te kunnen blijven houden, respectievelijk om lopende en nieuwe verplichtingen na te kunnen blijven komen. Daarop is besloten het faillissement aan te vragen voor Mooy Beheer en Mooy Logistics.

Als curatoren zijn aangesteld Martijn Vermeeren van Advocatenkantoor Buren Legal en Bas Ebels van Advocatenkantoor Udink Schepel Advocaten. De curatoren onderzoeken op het moment of een doorstart, in welke vorm dan ook, mogelijk is.  Daarbij zal ook worden gekeken naar de belangen van de klanten en de leveranciers. Gedurende de komende periode blijft Mooy Logistics gewoon open. Bij Mooy Logistics werken naar verluidt 260 mensen.

20 reacties op “Faillissement voor ‘perspectiefloos’ Mooy Logistics

  • G.F.M. Ooms

    Zonde ’t was een mooi bedrijf.
    Sterkte voor alle betrokken.

  • willem

    Wederom een mooi bedrijf om zeep geholpenen de doorstart natuurlijk met goedkopere chauffeurs uit de voomalige Oostblok landen.
    Waar bij HZ al mee gewerkt wordt
    De Nederlandse chauffeur word weer buitenspel gezet.Bedankt Europese unie. Willem

  • Jr.bonte

    Eigenlijk kan je concluderen dat bij Mooij maar ook in de gehele sector niet veel meer te besparen valt.
    Weliswaar stijgt het aanbod van werk en daarmee ook een lichte stijging van de tarieven maar die dekken bij lange na de stijgende kosten niet.
    Neem daarbij dat de sector net uit een diepe crisis komt waardoor er niet of nauwelijks financiële reserves zijn, dan kon dit wel eens het begin kunnen zijn van een nieuwe serie faillissementen.
    Is er een oplossing? Ja, de verladers ervan doordringen, om met de woorden van TLN Jan Boeve te spreken, dat gratis transport niet bestaat.

  • G.F.M. Ooms

    Is het misschien een idee voor HZ om Mooy Transport te gaan omturnen naar een expeditiebedrijf wat gaat werken met eigen rijders van West Europese komaf.

    De kwaliteit blijft dan wel gewaarborgd en ik denk dat o.a. de ‘Nederlandse Eigen Rijder’ zo’n beetje net zo duur is als de transportbedrijven uit een MOE-land.

  • Ruud

    Dhr. Hans Z. Vond ik in de jaren 80-90 al niet sympathiek ( grote mond e.d.) maar in 2016 een volgens mij al jarenlang een gezond bedrijf inlijven en in 2 jaar naar de knoppen helpen doet mijn antipathie jegens hem alleen maar weer toenemen!!! Dit lijkt een Engels beleid; de Engelsen zogen opgekochte bedrijven ook leeg en weg ermee!!! Fraai werk. En die werknemers en hun gezinnen dan meneer Hans Z.?????? Jij slaapt er niet minder om toch????.

  • Jules

    @Ruud:Gezond bedrijf? Al jaren verlies gevend! Jaren, dus om het faillissement nu op het conto van HZ te schrijven?

    Bij Mooy, net zoals bij destijds Goes heeft men jaren zitten slapen en verzuimd om in de personeelskosten te snijden. En dat ben je op een gegeven moment failliet.

  • piet

    mooy was zoals je leest sinds 2011 al verliesgevend dus was al geen gezond bedrijf, als hz niet overnamn in 2016 was t toen al failliet gegaan dit heeft hans geboeg geld gekocht en zullen zeker proberen door te starten met behoud van de chauffeurs

  • J.C.van Graas

    De nederlandse transportbedrijven die altijd correct gewerkt hebben en netjes omgegaan zijn met hun Nederlandse chauffeurs; gaan het allemaal verliezen van die natnekken die dat niet doen; Wolter Koops ; H Zuiderwijk; Getru; Lievaart; enz om op ze haags te zeggen ¨baggerbedrijven¨.En ik heb genoeg jaren als int. chauffeur langs de weg gezeten om te zien hoe het afloopt.Klote dus voor de echt nederlandse transportbedrijven die door heel europa reden met nederlandse chauffeurs met correcte behandeling en betaling.En de politiek snapt er helemaal geen ene bal van.De nederlandse internationale chauffeur bestaat gewoon niet meer{ veel te duur } ja tot 500km ; dat kan nog net.Ik ben begin jaren 70 begonnen bij de Fa. S v.d Meer uit Roelofarendsveen.Dat waren de tijden van Lommerts;van Spronsen;Disselkoen enz;goeie tijden maar die komen nooit meer terug; groetjes

  • Marco

    Mooi!!!!
    Dit is het beste voor de NL economie. Onze economie is gebaseerd op groei. Bedrijven moeten groeien. Bij groei hoort personeel, en chauffeurs zijn moeilijk te krijgen.
    Er zijn niet voor niks een hoop bedrijven die rondrijden met teksten als chauffeurs gezocht en als je chauffeur wilt worden het bedrijf alles betaald om je op te leiden.

    Als dit soort bedrijven dus niet omvallen moeten er meer bedrijven uit dezelfde vijver chauffeurs vissen, wat dan wel weer goed is voor het loon van de chauffeurs want die schiet omhoog. Door die hogere loonkosten komen er juist meer bedrijven in de problemen wat de economie weer in gevaar brengt en we in een recessie kunnen belanden.

  • Peter Jan Bekhuis

    Transport bedrijf Goes raakte een grote klant kwijt dacht ik, een italiaanse groente of bloemenhandelaar, dat weet ik ff niet meer. Net als Verkerk in Alphen en Broersma in Stroobos, die ook een grote klant kwijt raakten. Ja dan kan het snel gaan…sneller dan je denkt….en inderdaad niet op tijd ingegrepen, maar ook dat valt niet altijd mee.

  • jack

    Vorig jaar eens gesproken met een franse chauffeur van Mooij, je wilt niet weten wat er toen al niet klopte afdragen pensioenen en andere premies dit speelde al jaren blijkbaar toen Mooij nog op eigen benen stond,de franse chauffeurs zijn er te laat achter gekomen anders had het toen al failliet geweest

  • Maarten Mooij draait zich om in zijn graf.

  • Bram

    Mooij was al jaren een bedrijf dat verlies maakt! Ze hebben daar echt zitten slapen de afgelopen jaren! Medewerkers hebben vaak genoeg aangegeven dat het anders moest maar de heren in de “toren” waren hun eigen zakken aan het vullen! Financieel wanbeleid daar!

  • geert goeman

    dat is zeker ik heb er zelf 30 jaar gewerkt nooit een cent te kort
    zeer correct behandelt komt ook door de boekhouder poley dat was
    de man daar dus zeg nou niet dat franse chauffeurs slecht behandeld
    zijn toen in ieder geval niet dan praat ik over 1990-2000.ik heb zelf 15 jaar op de planning gezeten en toen reden de charters graag ik snap ook niet hoe het zo gekomen is

  • Hoffmann

    Hogen loonkosten van chauffeur ?? ,dan moet je ook naar prestatie kijnken ze doen maar niet 38 uur week maar het dubbel, zelf losen en laden ,papier werk enzo verder . Kijk naar uur loon van een poetsvrouwen ,niet dat ze minder waard zijn maar met minder risico en tijd uit huis is hun loon beter. Als je nog een bekeuring er bij krijg dan moet je thuis belen das ze niet naar de Aldi moeten gaan .

  • W.J.

    De transportsector is een weerspiegeling van het experiment van milgram (YouTupe).
    Hierin zie je pas echt hoe er met een chauffeurs wordt omgegaan. De sociale omgangsvormen naar de onderlinge collega’s vervagen, doordat er naar winst per jaar word gekeken en hierop word afgerekend. Transportsector is investeren in personeel en materieel en niet andersom. Door mensen uit andere landen in dienst te nemen, neem je ook een andere cultuur in huis. Dit heeft een naslag op de kwaliteit van de verkeersveiligheid. Hierbij is hygiëne al jaren in een kwaad daglicht komen te staan. Je moet vreten voor een slaapplek. Te weinig parkeerplaatsen voor een goede nachtrust. enz,enz. Dat er nu een eind aan komt, heeft toch te maken met geen inzicht. De mensen die aan de touwtjes trekken hebben alleen een B rijbewijs, zijn hoog geschoold en denken nog steeds dat de werkende man vervangbaar is. (dom dom dom) Sterkte allemaal

  • Marco B

    Deze ondergang van Mooy komt voor mij niet als een verassing,het verbaast mij dat ze het nog zo lang hebben volgehouden.
    Toen ik er nog werkte ging het al bergafwaarts doordat zoals diverse mensen al aan hebben gegeven de heren die het voor het zeggen hadden niet wilden luisteren naar het personeel en zichzelf heel belangrijk voelden.
    Het vervelende is dat er nu 250 mensen op straat komen te staan door wanbeleid en verkeerde beslissingen van de zogenaamde heren die er verstand van dachten te hebben.
    Ik wens alle mensen en hun gezinnen sterkte toe.

  • Marian

    260 chauffeurs op straat waarvan een groot gedeelte Nederlands. Meneer H.Z nam ook Zwanenburg over en binnen de kortste keren GEEN Nederlandse chauffeurs meer vervangen door goedkope badslippers. En dat gaat hier ook gebeuren de vakbonden met de wet in de hand en de curators kunnen eisen dat de Nederlandse chauffeurs weer in dienst komen via de voordeur naar binnen en via de achterdeur met weer uit. Binnen de kortste keren allemaal badslippers op die trucks want in zijn eigen bedrijf rijdt toch ook geen FATSOENLIJK SPREKENDE NEDERLANDSE CHAUFFEUR meer? Het enige wat hij wil en dat is bij mijn eigen broer ook gebeurd je privé veilig stellen en dan schop je met zachte dwang toch NORMALE NEDERLANDESE CHAUFFEURS ERUIT. Om met goedkope badslippers verder te gaan en meneer H.Z is geen haar beter. En wat wil een vakbond nog doen ze krijgen niet eens alle neuzen de zelfde kant uit want dat is helemaal een lachertje. Die kan ik en velen met mij NOOIT meer serieus nemen. Maar straks een andere naam op de trucks met badslippers er op let op mijn woorden.

  • G.F.M. Ooms

    Maar Marian schreef: 20 augustus 2018 om 12:28 zie bovenstaande stuk.
    Marian maar dan heet het bedrijf ook geen Maarten Mooy meer, ook al is het opvolgende bedrijf met ‘badslippers’ voortgekomen uit Maarten Mooy.

    Het gaat er om dat de naam Maarten Mooy juist behouden blijft voor de transportwereld.

  • rob

    ik denk dat de heren curators snel deze zaak kunnen afhandelen , zij hoeven niet meer naar een doorstart te kijken , immers is er al jaren verlies , en waren na 2 maanden opleving weer neerwaartse cijfers , er is al veel geld geinjecteerd , dus waarom een doorstart?
    dat betekent m.i. alleen een manier om afscheid van je Rekeningen/Personeel te nemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer