De liefhebbers van het torpedo truckmodel kunnen, nadat Volvo en Scania dit type truck uit de handel namen, nu terecht bij truckdealer Feijts. Onder de naam Strator ontwikkelde men een Iveco Stralis met neus.
Feijts bouwde twee Stralis chassis’ op basis van technologie en componenten van de eveneens door Iveco geproduceerde Australische “PowerStar” . De voorbereiding alleen al nam negen maanden in beslag., één van de monteurs van Feijts reisde er zelfs voor naar de fabriek van Iveco Australia.
Basis is luchtgeveerd 6×4 chassis, voorzien van een 13 liter motor met 540 pk en een luchtgeveerde ActiveSpace cabine. Daarvan werd de motortunnel volledig verwijderd en vervangen door een nieuwe, vlakke cabinevloer. Geheel naar Australisch voorbeeld worden alle componenten zoals luchtketels, leidingen en accubak verplaatst naar de binnenzijde van het chassis. Nog een opvallende ingreep aan het chassis bestaat uit het naar voren verschuiven van de vooras. In combinatie met de naar achteren geplaatste cabine heeft dit als gevolg dat het stuurhuis gekanteld moet worden, en wordt voorzien van een andere stuurstang. Om aan de Europese wetgeving te voldoen is achter de Australische voorbumper de originele “FUP” bumper aangebracht. Ondanks alle ingrepen blijft de aandrijflijn voor 100 % onaangetast en zijn de gebruikte delen allen origineel Iveco, zodat de truck in elke Iveco werkplaats terecht kan voor onderhoud en reparatie.
Daar geen enkele Europese constructeur nog “torpedo’s” produceert, verwacht Feijts vraag naar de Strator. De eerste Strator is onlangs geleverd aan Martens Infra te Elsloo.
Basis is luchtgeveerd 6×4 chassis, voorzien van een 13 liter motor met 540 pk en een luchtgeveerde ActiveSpace cabine. Daarvan werd de motortunnel volledig verwijderd en vervangen door een nieuwe, vlakke cabinevloer. Geheel naar Australisch voorbeeld worden alle componenten zoals luchtketels, leidingen en accubak verplaatst naar de binnenzijde van het chassis. Nog een opvallende ingreep aan het chassis bestaat uit het naar voren verschuiven van de vooras. In combinatie met de naar achteren geplaatste cabine heeft dit als gevolg dat het stuurhuis gekanteld moet worden, en wordt voorzien van een andere stuurstang. Om aan de Europese wetgeving te voldoen is achter de Australische voorbumper de originele “FUP” bumper aangebracht. Ondanks alle ingrepen blijft de aandrijflijn voor 100 % onaangetast en zijn de gebruikte delen allen origineel Iveco, zodat de truck in elke Iveco werkplaats terecht kan voor onderhoud en reparatie.
Daar geen enkele Europese constructeur nog “torpedo’s” produceert, verwacht Feijts vraag naar de Strator. De eerste Strator is onlangs geleverd aan Martens Infra te Elsloo.


Auteur: Pieter Wieman