Gevaarlijke lading op ferryschepen blijkt vaak niet goed te worden vastgezet. Daardoor stijgt het risico op ongevallen en lekkages. Dat blijkt uit een rapportage van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), die vrijdag werd gepubliceerd.
Over een periode van veertien weken heeft de inspectie in Nederland vóór verscheping 212 opleggers gecontroleerd. “In 42 procent van de gevallen wordt gevaarlijke lading niet goed vastgezet of verkeerd geplaatst in opleggers aan boord van ferryschepen”, aldus de IVW.
Verder bleek dat bij een kwart van de controles aan de buitenkant onvoldoende zichtbaar was dat er gevaarlijke lading in de vrachtwagen zat. De juiste etiketten of verpakkingen ontbraken bij nog eens ruim een kwart van de ladingen.
De inspectie heeft de verantwoordelijke ondernemers verplicht om hun zaken voor vertrek op orde te brengen. Notoire overtreders moeten rekening houden met een bezoek van IVW-controleurs.
De controle richtte zich deze keer alleen op ferryschepen die zich toeleggen op het vervoer van goederen. “Het risico op ferry’s die ook passagiers vervoeren is minder groot omdat daarop kleinere hoeveelheden worden vervoerd”, stelt de IVW.
Auteur: Arjan Velthoven