Fiat lanceert veelbelovende Fiorino • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Fiat lanceert veelbelovende Fiorino

Lief, klein, schattig, en toch functioneel. De Fiorino, Fiats nieuwste bestelauto, roept vrijwel dezelfde gevoelens op als de nieuwe 500, Fiats nieuwste personenauto. Maar de Fiorino is meer dan alleen maar leuk: hij kan wel eens de eerste auto in een heel nieuw bestelautosegment zijn.

 
De naam Fiorino klinkt bekend in de oren. Klopt. Zo’n tien jaar geleden heette Fiats kleinste bestelauto ook zo, maar aan die auto wordt zelfs Fiat zelf vandaag de dag liever niet meer herinnerd. ’t Was geen toonbeeld van schoonheid, laten we het daar maar op houden.
 
De nieuwe Fiat Fiorino is 3,86 meter lang, 1,72 meter hoog en 1,71 meter breed. Daarmee is hij qua buitenmaten een klasse kleiner dan bijvoorbeeld de Fiat Doblò en Renault Kangoo, in ons land de kleinste klasse bestelauto’s. Hij mag qua uiterlijk dan wel ‘schattig klein’ zijn, van binnen is hij vrijwel net zo ruim als de genoemde B1-segement auto’s. Zo meet de lengte van de laadruimte ruim anderhalve meter en kan er 685 kilo aan lading mee. Tussen de wielkasten past een europallet, maar dan wel overdwars, want tussen beide wielkasten is 105 cm ruimte. Het laadvolume bedraagt 2,5 m3. Geen bestelauto voor heavy klussen dus, die Fiorino, maar wel eentje die kleintransport met gemak aan kan.
 
Bestuurder en bijrijder hebben veel bergruimte en comfort in de cabine, die in Nederland een dicht tussenschot krijgt. Daarmee wordt de binnenruimte in de cabine wel wat beperkt, maar je moet wel boven de twee meter zijn wil je last krijgen met de beenruimte. De pook van de vijfversnellingsbak is goed te bereiken,
want die zit in het midden van het dashboard. De versnellingsbak is naar keuze gekoppeld aan een 1.4 benzinemotor of een 1.3 16V Multijet  diesel. Er komt volgend jaar ook een personenwagenversie van de Fiorino, en misschien moet die maar de benzinemotoren krijgen. In de heuvels van Piemonte, waar wij de Fiorino reden, bleek de benzinemotor (73 pk) geen wonder van trekkracht. De 75 pk sterke diesel daarentegen wel, met een maximum koppel van 190 Nm, dat ook al bij lage toeren present is. De diesel joeg de Fiorino fluks over de heuvels heen. Het weggedrag van de Fiorino is niet anders dan uitstekend te noemen. Die toekomst als personenauto komt wel goed, want de rij-eigenschappen doen op geen enkele manier onder voor die van een personenmobiel.
 
In februari staat de nieuwe Fiorino bij de dealer. Wie toch benzine wil rijden, moet 8.800 euro aftikken. Dieselrijders moeten duizend euro meer meenemen.

 
 
Lees meer over de nieuwe Fiorino en zijn ontwikkelingsproces in de decembereditie van TTM.
 

 
Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer