Lief, klein, schattig, en toch functioneel. De Fiorino, Fiats nieuwste bestelauto, roept vrijwel dezelfde gevoelens op als de nieuwe 500, Fiats nieuwste personenauto. Maar de Fiorino is meer dan alleen maar leuk: hij kan wel eens de eerste auto in een heel nieuw bestelautosegment zijn.

De naam Fiorino klinkt bekend in de oren. Klopt. Zo’n tien jaar geleden heette Fiats kleinste bestelauto ook zo, maar aan die auto wordt zelfs Fiat zelf vandaag de dag liever niet meer herinnerd. ’t Was geen toonbeeld van schoonheid, laten we het daar maar op houden.

Bestuurder en bijrijder hebben veel bergruimte en comfort in de cabine, die in Nederland een dicht tussenschot krijgt. Daarmee wordt de binnenruimte in de cabine wel wat beperkt, maar je moet wel boven de twee meter zijn wil je last krijgen met de beenruimte. De pook van de vijfversnellingsbak is goed te bereiken,

want die zit in het midden van het dashboard. De versnellingsbak is naar keuze gekoppeld aan een 1.4 benzinemotor of een 1.3 16V Multijet diesel. Er komt volgend jaar ook een personenwagenversie van de Fiorino, en misschien moet die maar de benzinemotoren krijgen. In de heuvels van Piemonte, waar wij de Fiorino reden, bleek de benzinemotor (73 pk) geen wonder van trekkracht. De 75 pk sterke diesel daarentegen wel, met een maximum koppel van 190 Nm, dat ook al bij lage toeren present is. De diesel joeg de Fiorino fluks over de heuvels heen. Het weggedrag van de Fiorino is niet anders dan uitstekend te noemen. Die toekomst als personenauto komt wel goed, want de rij-eigenschappen doen op geen enkele manier onder voor die van een personenmobiel.
In februari staat de nieuwe Fiorino bij de dealer. Wie toch benzine wil rijden, moet 8.800 euro aftikken. Dieselrijders moeten duizend euro meer meenemen.

Lees meer over de nieuwe Fiorino en zijn ontwikkelingsproces in de decembereditie van TTM.