De Fietsersbond trekt zich niets aan van de argumenten van TLN en KNV en blijft proberen de overheid te bewegen LZV’s te weren.
Dit keer richt de club zijn pijlen op de provincie Overijssel. In een brief gedeputeerde staten dringt de Fietsersbond erop aan ‘in het belang van de veiligheid van fietsers en wandelaars’ geen lange en zware vrachtauto’s (lzv’s) meer toelaten op lokale en provinciale wegen.
In een toelichting zegt woordvoerder T. Zeegers van de Fietsersbond dat deze zogeheten lzv’s door de grote draaicirkel vooral op kruisingen en rotondes voor ‘levensgevaarlijke situaties’ zorgen.
“Uitgaande van een buitendraaicirkel van acht meter betekent dat zo’n vrachtwagencombinatie ruim twee keer de breedte van de rijbaan nodig heeft om een bocht te kunnen nemen. Fietsers en wandelaars die zich binnen die draaicirkel bevinden lopen grote gevaren. Cijfers wijzen uit dat ondanks de introductie van de dode hoek spiegel het aantal doden onder fietsers en wandelaars door aanrijdingen door vrachtauto’s is gestegen. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat chauffeurs veel te weinig in hun spiegels kijken”, constateert de woordvoerder van de Fietersbond.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) wijst het verzoek van de Fietsersbond als ‘grote onzin’ van de hand: “De lzv’s zijn met extra spiegels en zelfs met camera’s, waarmee rondom de combinatie kan worden gekeken, voorzien. De chauffeurs zijn bovendien extra geschoold. In de opleiding wordt extra aandacht besteed aan veiligheid. Uit proeven blijkt dat er met lzv’s nog geen ongelukken zijn gebeurd. De fietsersbond doet aan stemmingmakerij door net te doen alsof het tegenovergestelde het geval is.”
Gedeputeerde Staten hebben naar aanleiding van de brief nog geen standpunt ingenomen.
In een toelichting zegt woordvoerder T. Zeegers van de Fietsersbond dat deze zogeheten lzv’s door de grote draaicirkel vooral op kruisingen en rotondes voor ‘levensgevaarlijke situaties’ zorgen.
“Uitgaande van een buitendraaicirkel van acht meter betekent dat zo’n vrachtwagencombinatie ruim twee keer de breedte van de rijbaan nodig heeft om een bocht te kunnen nemen. Fietsers en wandelaars die zich binnen die draaicirkel bevinden lopen grote gevaren. Cijfers wijzen uit dat ondanks de introductie van de dode hoek spiegel het aantal doden onder fietsers en wandelaars door aanrijdingen door vrachtauto’s is gestegen. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat chauffeurs veel te weinig in hun spiegels kijken”, constateert de woordvoerder van de Fietersbond.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) wijst het verzoek van de Fietsersbond als ‘grote onzin’ van de hand: “De lzv’s zijn met extra spiegels en zelfs met camera’s, waarmee rondom de combinatie kan worden gekeken, voorzien. De chauffeurs zijn bovendien extra geschoold. In de opleiding wordt extra aandacht besteed aan veiligheid. Uit proeven blijkt dat er met lzv’s nog geen ongelukken zijn gebeurd. De fietsersbond doet aan stemmingmakerij door net te doen alsof het tegenovergestelde het geval is.”
Gedeputeerde Staten hebben naar aanleiding van de brief nog geen standpunt ingenomen.
Bron: Tubantia