
Minister Eurlings besloot in juli dat de LZV’s met een lengte tot 25 meter vanaf 1 november 2007 ook op een groot deel van de regionale en lokale wegen mogen rijden. Gezien de vele ongevallen die nu al plaatsvinden met vrachtwagens tot 18 meter lang, vindt de Fietsersbond dit onverantwoord. Vervoerders die met LZV’s willen gaan rijden moeten aan een aantal voorwaarden voldoen en de wegbeheerders, meestal gemeenten, moeten beoordelen of wegen waarvoor ontheffing wordt gevraagd, geschikt zijn voor LZV’s. Als gemeenten eenmaal hebben ingestemd, hebben ze geen enkele greep meer op het aantal LZV’s dat op die wegen gaat rijden. De Fietsersbond verzoekt gemeenten dringend om de toestemming niet te verlenen op wegen waar ook voetgangers en fietsers aanwezig zijn. Ook de ANWB, VVN en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid hebben Minister Eurlings en de Tweede Kamer verzocht de LZV’s alleen op auto(snel)wegen toe te staan.
Branche-organisaties TLN en EVO reageerden al eerder verbolgen op de stellingen van de Fietsersbond over de veiligheid van LZV’s. “Uitgebreide proeven met de ecocombi’s (LZV’s) hebben aangetoond dat de veiligheid juist wordt vergroot. Twee ecocombi’s kunnen evenveel lading meenemen als drie gewone combinaties. Bij grootschalige invoering zullen er dus minder vrachtauto’s rondrijden. Bovendien rijden ecocombi’s alleen tussen bedrijventerreinen, komen ze niet in de stad waar fietsers vooral rijden en mogen ze alleen routes benutten voorzien van gescheiden infrastructuur voor fietsers. Uit onderzoek blijkt zelfs dat de inzet van de ecocombi leidt tot 4 tot 7 minder dodelijke slachtoffers per jaar en 13 tot 25 minder gewonden.”