Bentham Europe maakt bekend juridische stappen die transportbedrijven tegen truckfabrikanten willen voeren in verband met het truckkartel te willen financieren. Volgens Bentham gaat in het totaal om meer dan 100 miljard euro aan teveel betaalde aanschaf.
Op 19 juli 2016 heeft de Europese Commissie (de Commissie) vastgesteld dat vrachtwagenfabrikanten MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF artikel 101 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie en artikel 53 van de EER-overeenkomst hebben geschonden. Deze artikelen verbieden kartels en andere concurrentiebeperkende praktijken.
De commissie heeft bepaald dat deze vrachtwagenfabrikanten hebben samengespand door 14 jaar lang prijzen van vrachtwagens te manipuleren en door de kosten van de naleving van strengere EU-emissieregels door te berekenen aan hun klanten. Voor deze schendingen heeft de Commissie een recordboete van € 2,93 miljard opgelegd. MAN heeft de commissie geïnformeerd over het kartel en zo een boete vermeden.
Alle vrachtwagenfabrikanten hebben hun betrokkenheid bij het kartel erkend, behalve Scania, wiens betrokkenheid verder wordt onderzocht.
Jeremy Marshall, Chief Investment Officer bij Bentham, verwees naar de enorme schade die is veroorzaakt door het kartel, en zei het volgende: “Van 1997 tot 2011 hebben een paar van de grootste vrachtwagenfabrikanten in Europa als kartel gefungeerd en daardoor klanten opgelicht. De hoeveelheid vrachtwagen verkopen die de Europese Commissie heeft bekeken, is onthutsend – wij schatten dat tijdens de kartelperiode in de EU ongeveer 10 miljoen vrachtwagens zijn verkocht. Van dat aantal, gebaseerd op schattingen van de teveel betaalde bedragen toe te schrijven aan voormalige kartels, hebben de kopers van middelgrote en zware vrachtwagens een geschat bedrag van EURO 10.500 per vrachtwagen teveel betaald. Bentham is vastberaden om de mogelijkheid van verhaal van teveel betaalde bedragen onder de aandacht van zoveel mogelijk kopers van vrachtwagens te brengen als zij kan en om de slachtoffers van het kartel in staat te stellen om collectief verhaal te zoeken. Men verwacht dat de vorderingen op het vrachtwagenkartel de grootste claims voor schadevergoeding zullen zijn ooit als gevolg van een kartel uitspraak.”
Potentiële eisers die vrachtwagens hebben gekocht of geleased bij MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco, DAF of Scania, in de periode 1997-2011 – kunnen zich registreren op de website van Bentham Europe