Foto’s: DAF werkt aan hybridisatie trucks • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: DAF werkt aan hybridisatie trucks

DAF Trucks is bezig met de ontwikkeling van een parallel hybride systeem dat geschikt is voor diverse toepassingen.

DSC01615“Na de introductie van Euro 6 blijft DAF Trucks bezig om de uitstoot van CO2 te verminderen. Daar ligt de focus op. Naast downsizing van motoren, betere aerodynamica en alternatieve brandstoffen zien wij ook een rol weggelegd voor toepassing van hybride systemen”, licht Ron Borsboom, directeur productontwikkeling van DAF, toe. Hij herhaalt daarmee de stelling dat DAF na Euro 6 de meeste kans voor efficiënter transport ziet in hybridisatie in combinatie met diesel, zoals ook al verwoord tijdens de introductie van de nieuwe MX11-motor.

TTM.nl kreeg op de DAF proefbaan in Sint-Oedenrode een exclusief kijkje bij een testmodel, een XF van het oude model. Op en aan het chassis zijn eigenlijk maar weinig aanpassingen te zien, zo op het eerste oog. De XF is voorzien van een lithium ijzerfosfaat accu. In het dashboard valt de grote ‘Hybrid’ knop op, waarmee de elektrische ondersteuning kan worden ge(de)activeerd. Niet ver daarvandaan zit de knop voor bediening van de automatische versnellingsbak. Dat doet de vraag rijzen of DAF op dit voertuig bezig is om de mogelijkheden van de ZF Traxon uit te proberen, maar dat is niet het geval. Er zijn vele technische oplossingen mogelijk om een hybride te realiseren, aldus DAF. In het voertuig op de proefbaan is dit gerealiseerd met een AS Tronic 2 in combinatie met een hybride module.

Elektriciteit door middel van een hybridesysteem kan voor diverse toepassingen worden gebruikt. Er kan, zoals bij de DAF die Colruyt een aantal jaar geleden ontwikkelde, stil mee door de stad worden gereden. Dat is ook bij deze DAF mogelijk, met een volledig elektrische actieradius van ongeveer een kilometer. DAF mikt met het hybridesysteem echter op het ontlasten van de dieselmotor en andere componenten. Zo was het hybridesysteem op het proefmodel gekoppeld aan de koelmotor op de oplegger. DAF kijkt echter ook naar andere toepassingen waarbij een hybride voordelen kan bieden. Daarbij is er overleg met tal van leveranciers om de compatibiliteit van toekomstige systemen te waarborgen. Verder moet het systeem volgens DAF zo universeel mogelijk zijn om de klant de vrije keuze voor zijn opbouw te laten houden.

Als DAF nu al test met een hybride XF, wanneer zouden we die dan op de markt kunnen verwachten? Die vraag keert DAF graag om. Borsboom: “Het is meer de vraag wanneer de markt rijp is voor een dergelijke hybride oplossing en wanneer er een business case ligt. Het is nog te vroeg om uitspraken te doen over mogelijke marktintroductie. Bij DAF gaan de ontwikkelingen door om bij een positieve business case een state of the art HD hybrid systeem te kunnen introduceren.” Hybride trucks zijn niet nieuw voor DAF. Van de vorige generatie DAF LF was ook een hybrideversie verkrijgbaar. Bij de nieuwe generatie LF is vooralsnog geen hybrideversie in het programma opgenomen.

2 reacties op “Foto’s: DAF werkt aan hybridisatie trucks

  • […] CO2 uitstoot door DAF Trucks TTM.nl mocht het testmodel bestuderen op de DAF proefbaan in Sint-Oedenrode. “Na de introductie van Euro […]

  • Hans Roelofsen

    Vorige tijdens de carrosserie vakdagen bij de uiteenzetting geweest.
    DAF gaf daar aan bewust gekozen te hebben voor een hybride toepassing in het lange afstand transport omdat daar de meeste kilometers wordt gereden en dus brandstof wordt gebruikt. Een hybride toepassing zal hier naar verwachting dan ook meer tot zijn recht komen dan in distributieverkeer waar momenteel de aandacht van andere ontwikkelaars naar uitgaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer