Ga naar hoofdinhoud

Foto’s & VIDEO: Dit zijn de nieuwe Volvo FH, FH16, FM en FMX!

Het is tegenwoordig mode om als truckfabrikant in één klap je hele range te veranderen. Eerder zagen we het MAN doen, nu doet Volvo Truck hetzelfde. De FH, FH16, FM en FMX zijn vernieuwd en hebben een licht vernieuwd uiterlijk en een verrijkt interieur. Daarvan profiteren vooral chauffeurs.

Een verwachte groeiende vraag naar transport zet de beschikbaarheid van bekwame chauffeurs wereldwijd onder druk. In Europa tonen schattingen bijvoorbeeld aan dat ongeveer 20 procent van alle vacatures voor chauffeurs niet kunnen worden ingevuld. Volvo Trucks wil klanten helpen bij het werven en behouden van de beste chauffeurs. Daarom ligt de focus op de ontwikkeling van nieuwe trucks die veiliger, efficiënter en aantrekkelijker zijn voor gekwalificeerde chauffeurs.

“Chauffeurs die veilig en efficiënt met hun truck omgaan, zijn van onschatbare waarde voor elk transportbedrijf. Verantwoord chauffeursgedrag kan helpen bij een reductie van de CO2-uitstoot en de brandstofkosten en een verminderd risico op ongevallen, letsel en ongeplande stilstand. Onze nieuwe trucks helpen chauffeurs om nog veiliger en productiever te werken en geven onze klanten sterkere argumenten in de concurrentiestrijd om de beste chauffeurs”, aldus Volvo Trucks topman Roger Alm, inmiddels weer met beide benen op de grond.

De nieuwe Volvo-truckmodellen zijn verkrijgbaar in verschillende cabinevarianten en kunnen worden geoptimaliseerd voor een breed scala aan toepassingen. In trucks voor internationale transporten is de cabine vaak het tweede huis van de chauffeur. Bij regionale transporten dient de truck vaak als mobiel kantoor, terwijl trucks in de bouw robuuste, praktische werktuigen zijn. Daarom vormden zicht, comfort, ergonomie, geluidsniveau, wendbaarheid en veiligheid belangrijke aandachtspunten bij het ontwikkelen van alle nieuwe truckmodellen. Het exterieur van de truck is ook opgewaardeerd om de eigenschappen van de nieuwe trucks te weerspiegelen en een aantrekkelijk ontwerp te creëren.

De nieuwe Volvo FM en Volvo FMX hebben een nieuwe cabine gekregen en veel van dezelfde instrumentendisplayfuncties als hun grotere Volvo-tegenhangers. Hun binnenvolume is met maximaal een kubieke meter vergroot, voor meer comfort en werkruimte. Het zicht is nu nog beter dankzij grotere ramen, een verlaagde deurlijn en nieuwe spiegels. Met het nieuwe verstelbare stuur met kantelbare stuurkolom kan de chauffeurspositie in hogere mate individueel worden aangepast. Het onderste bed in de slaapcabine is hoger geplaatst dan voorheen, biedt meer comfort en beschikt over extra opbergruimte eronder. De dagcabine heeft een nieuw 40-liter opbergvak met binnenverlichting aan de achterwand. Het cabinecomfort wordt verder verbeterd door extra isolatie die helpt bij het buitensluiten van koude, hitte en geluidsoverlast, terwijl een sensorgestuurde klimaatunit met koolstoffilter onder alle omstandigheden een goede luchtkwaliteit bevordert.

Het dashboard van de nieuwe Volvo’s heeft nu een volledig nieuwe interface voor informatie en communicatie. Chauffeurs kunnen gemakkelijker overzichten maken en verschillende functies beheren, wat minder stress en afleiding veroorzaakt. Het instrumentendisplay is volledig digitaal, met een 12-inch scherm waarmee de chauffeur op elk gewenst moment eenvoudig de benodigde informatie kan kiezen. Binnen handbereik van de chauffeur bevindt zich een extra 9-inch secundair display voor infotainment, navigatie, transportinformatie en camerabewaking. De functies kunnen worden bediend via knoppen op het stuur, met spraakbesturing of via het touchscreen en het bedieningspaneel van het display.

De veiligheid is verder verbeterd met de introductie van adaptief grootlicht in de Volvo FH en Volvo FH16. Dit verlichtingssysteem verbetert de veiligheid voor alle weggebruikers doordat automatisch geselecteerde segmenten van het LED-grootlicht worden uitgeschakeld wanneer de truck tegenliggers of een ander voertuig van achteren nadert, zodat deze niet verblind worden. De rest van de omgeving blijft wel goed verlicht. Het grootlicht wordt aangepast wanneer de camera en radar andere voertuigen detecteren of wanneer de camera veranderingen in de hoeveelheid licht rond de truck detecteert. Het zicht kan verder worden verbeterd door een dodehoekcamera aan passagierszijde toe te voegen die een aanvullend beeld van de zijkant van de truck biedt op het secundaire display.

Het rijden wordt ook gemakkelijker door een verbeterde Adaptive Cruise Control (ACC) met Stop & Go voor snelheden tot 0 km/u en een Downhill Cruise Control die automatisch de wielremmen activeert wanneer extra remkracht nodig is om een constante snelheid omlaag te behouden.

Volvo heeft natuurlijk veiligheidsvoorzieningen als EBS (Electronically controlled Brake System, oftewel elektronisch remsysteem), Forward Collision Warning met noodremfunctie, Lane Keeping Support en Electronic Stability Control (ESP) gemonteerd. Daarnaast is Volvo Dynamic Steering, met de veiligheidssystemen Lane Keeping Assist en Stability Assist, als optie beschikbaar. Ook Lane Change Support en Driver Alert Support behoren tot de aanvullende mogelijkheden.

Een verkeersbordherkenningssysteem detecteert verkeersborden, zoals inhaalbeperkingen, wegtype en snelheidsbeperkingen, en geeft deze weer op het instrumentendisplay.

Aan de beschikbare aandrijflijnen van de diverse Volvo-modellen is niet veel veranderd. De FH is tegenwoordig leverbaar met het I-Save-pakket, inclusief Euro 6 diesel met turbocompound, die al goede resultaten liet zien in de TTM.nl verbruikstest. Ook zijn de FH en nu ook de FM verkrijgbaar met een LNG-motor. De brandstofefficiency en prestaties van deze motor zijn vergelijkbaar met die van gelijkwaardige Volvo-trucks op diesel, maar hebben een veel lagere klimaatimpact. De motor werkt op vloeibaar biogas, waardoor de CO2-uitstoot tot 100 procent wordt verlaagd, of op vloeibaar aardgas waarbij de CO2-uitstoot met 20 procent afneemt in vergelijking met equivalente Volvo-trucks op diesel. Hierbij gaat het om de uitstoot tijdens het gebruik van het voertuig, ook wel tank-to-wheel genoemd.

Meer details en een eerste rij-impressie van Volvo’s nieuw truckrange vindt u in het komende nummer van TTM.nl magazine.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer