fbpx Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Elektronische tachofraude wijdverbreid in Europa

De vorige week in Frankrijk opgepakte chauffeur die zijn tachograaf manipuleerde met elektronica is geen eenling. Elektronische tachofraude blijkt op grote schaal plaats te vinden, zo blijkt uit reacties die TTM.nl binnen kreeg. “Dit zijn geen thuisknutselaars; de geraffineerde manipulaties kunnen alleen door technische experts worden gerealiseerd”, zijn twee van de reacties.

Na een oproep op Facebook komt er een reactie binnen van chauffeur Ton Minten van Boom Transport. Hij vertelt dat de Britse Vosa een tacho heeft ontdekt waarbij een printplaatje in de tacho is gebouwd. “Door heel snel vijf keer op de OK-toets te drukken schrijft hij pauze. Dit heeft de Vosa ontdekt bij twee Bulgaren en drie Roemenen”, aldus Minten.

De bij het Noorse Statens vegvesen als inspecteur werkzaam zijnde Nederlander Hans Zandbergen reageerde ook snel. “Ik was verbaasd dat elektronische fraude als iets nieuws wordt gekenmerkt. Hier in de regio Noord van Statens vegvesen hebben we dit al meerdere malen gezien. En goed ook, want de professionaliteit van de gebruikte apparatuur is groot. We praten hier niet over thuisknutselaars. Het in Frankrijk aangetroffen apparaat lijkt qua omschrijving veel op wat wij hebben aangetroffen.” Dat gebeurde meerdere malen, zegt Zandbergens chef Jørn Simonsen, sectieleider van de inspectie zware voertuigen in Noord-Noorwegen. “Voor zover mij bekend is er naast de twee gevallen die we de afgelopen weken hier in het noorden hadden in Noorwegen twee keer eerder elektronische tachofraude-apparatuur aangetroffen. De vorige week in Kirkenes aangehouden chauffeur vertelde dat ook de 10 andere voertuigen van zijn werkgever zijn uitgerust met zo’n systeem. Ik ben een inspecteur langs de weg en geen tachofraude-expert, maar voor mijn gevoel praten we hier over het topje van een ijsberg.” Statens vegvesen heeft mooie illustraties gemaakt waarbij de aard van de fraude, het bouwen van een extra elektronisch kastje tussen tacho en versnellingsbak dat een signaal afgeeft aan de signaalgever op de versnellingsbak, inclusief een extra signaalgever en schakelaar. Op de foto’s die genomen zijn van de fraudesituaties is zo’n aan/uit schakelaar duidelijk te zien. Volgens Simonsen waren de betrapte chauffeurs in Noorwegen “allemaal chauffeurs en bedrijven van buiten Noorwegen, met vrachtwagens van verschillende merken.” Simonsen merkt op dat de fraude verder gaat dan overtreding van de rijtijdenwet. “Er kan ook nog sprake zijn van grote economische fraude omdat de gereden kilometers ook niet worden geregistreerd tijdens gebruik van de genoemde uitrusting. Denk hierbij aan leasevoertuigen en onderhoudscontracten.”

Zo ziet een situatie met box en omleiding eruit Zo hoort een normale tacho-verbinding er uit te zien signaalgever op versnellingsbak zónder de vereiste verzegeling

Tispol meldde eerder dit jaar al dat Belgische maar ook Nederlandse controle-instanties elektronische fraude met de tacho aantroffen. “Zeer geraffineerde manipulatie, alleen te realiseren door technische experts”, meldde Tispol. In België en Nederland werden diverse trucks aangehouden die een soortgelijk systeem als boven beschreven in de truck hadden. Het ging daarbij om trucks uit Polen, Litouwen (waarbij in zeven weken tijd vier trucks van dezelfde transporteur werden betrapt), Portugal (activatie van een tweede signaalgever via de canbus) en Roemenië. Dat laatste geval blijkt in december 2015 te zijn geweest, waar TTM.nl over bericht heeft.

De Nederlandse controle ILT heeft de controle op rij- en rusttijden als een van de prioriteiten. “Het wordt standaard meegenomen bij elke inspectie die we doen, 14.000 vrachtwagens per jaar. Ook controleren we gericht op de manipulatie rij- en rusttijden. Dus inspecties speciaal gericht op deze fraude waarbij we op strategische plekken risicogroepen controleren. Dat doen we een paar keer in de maand, samen met de politie. Verder controleren we eigenstandig ongeveer 20 keer per jaar. Tot slot hebben ook de internationale controles in het kader van ECR/Tispol dit accent. Binnen 6 lidstaten wordt informatie gedeeld omtrent bekende veelplegers. Onze controles doen we risicogericht/risicogestuurd wat inhoudt dat we optreden als we denken dat er aanwijzingen zijn (onder bepaalde type transporten komen bepaalde overtredingen vaker voor), een bedrijf vaker in de fout is gegaan of na een tip”, schetst een woordvoerder van ILT.

Volgens ILT is in de praktijk gebleken dat er diverse methodes worden gebruikt om de registratie van de arbeids- en rusttijden te manipuleren. “De ILT maakt gebruik van programma’s die indicaties over manipulatie aangeven. De tachograaf is aangesloten op de versnellingsbak. Als de auto rijdt registreert de tachograaf dat. Door stroomonderbrekers te gebruiken verstoor je dit. Bijvoorbeeld door het gebruik van een magneet. We zien ook dat chauffeurs kaarten omwisselen met een andere bestuurder. Ook komen we manipulaties tegen waarbij schakelaars en elektronische onderbrekingen worden gebruikt. Dat is niet nieuw. Door de manipulatie met de tachograaf komt niet alleen de veiligheid, gezondheid en welzijn van de chauffeurs in gevaar, maar ook de verkeersveiligheid. Ook leidt fraude met de tachograaf tot oneerlijke concurrentie. Een transportbedrijf dat zich niet aan de regels houdt, kan meer omzet maken dan een transportbedrijf dat de regels wel nauwkeurig in acht neemt”, aldus de woordvoerder.

De boetes voor fraude met de tachograaf in het vrachtverkeer zijn per 31 mei 2014 fors omhoog gegaan, laat ILT ook weten. Werkgevers die hun werknemers de arbeids- en rusttijden laten overtreden, kunnen rekenen op een boete van  4400 euro. Voorheen was de boete 1300 euro of  2200 euro. Voor de chauffeur die als werknemer werkt, is de boete verhoogd van 550 naar 1500 euro. De aanscherping van het sanctiebeleid moet  bedrijven en chauffeurs stimuleren tot een betere en juiste registratie van de arbeids- en rusttijden.  “In 2012 werd nog in 30 procent van de selectieve controles overtredingen vastgesteld. In 2015 is bij gemiddeld 11 procent van alle selectieve controles fraude geconstateerd. Bij Nederlandse vrachtauto’s werd in 7 procent van de gevallen manipulatie vastgesteld versus 13 procent bij buitenlandse voertuigen. Dit is een lichte daling ten opzichte van de voorgaande jaren. Zoals gezegd controleren wij risicogericht. Wij controleren op risicogroepen (bv type transporten die zich hier makkelijker voor lenen, denk bv aan grensoverschrijdende koeltransporten) en bedrijven die in het verleden al eens negatief in beeld zijn geweest bij de ILT. Dit percentage is dan ook niet maatgevend voor de gehele sector. De cijfers zijn dan wel dalend, maar dat zegt niet perse iets over een toe- of afname. Wel zien we verschuivingen in de wijze van manipulatie. Men wordt inderdaad steeds slimmer en handiger”, aldus de ILT-woordvoerder.

20 reacties op “Foto’s: Elektronische tachofraude wijdverbreid in Europa

  • jan

    De straffen voor tachomanipulatie zijn blijkbaar nog te laag, waardoor bedrijven en chauffeurs dit risico op de koop toe nemen. Dit soort praktijken moeten gestopt worden ! Mensen die dit doen zijn een bedreiging voor zichzelf en vele anderen. Dus aantoonbaar gemanipuleerd, vergunning weg en tent dicht !

  • A Visbeen

    Adri : Er is een verschil tussen manipulatie en urenoverschrijding . Manipulatie is een iets wat keihard aangepakt moet worden . Belangrijk is wel te weten wie de dader is ,de vervoerder of de chauffeur die het zonder medeweten van zijn bedrijf inbouwt. Urenoverschrijding is iets waar alle vervoerders en chauffeurs mee te maken hebben door alle problemen zoals vluchtelingen , controles, files noem maar op .De geplande route met rij/rust uren kan dan volledig de mist ingaan waardoor je soms gedwongen word door te rijden daar er anders bekeuringen van bedrijven komen vanwege late levering of dat de goederen niet meer verkocht kunnen worden en de gehele lading geweigerd word .Dit zou minder belast moeten worden . Dit is geen concurrentie vervalsing maar een nood scenario waar je dan later compleet financieel geslacht word door een ambtenaar die je met deze absurde bedragen belast zonder zich maar iets aan te trekken wat de voorgeschiedenis is . Het is droevig dat goedkope landen , buiten dat er financieel niet tegen te concurreren valt vanwege oneffenheid van salarissen in EU , je ook nog eens benadeeld word door fraude in rij en rusturen . Erger nog deze worden minder gestopt door ambtelijke instanties ,vooral in zuidelijke landen, omdat daar veelal geen euro uit te halen is en de Nederlander is hier de dupe van want die word regelmatig gestopt .

    1. henk

      Helemaal mee eens werd vorig jaar gecontroleerd in Duitsland controle en uitlezen tachograaf en vergunningen geen boete, een half jaar later kreeg ik nog een boete van BAG van 325 euro wegens overschrijding van de rijtijd. Reed met een containerauto hoe wil jij daarmee wisselen zonder stil te staan. Hoefde via een advocaat de boete niet te betalen

  • Henk

    Boetes zijn veel te laag is nu 4400 euro boete maak er 45000 euro van met in beslag name vrachtwagen en verbeurd verklaring van de aanwezige lading dan tref je de opdrachtgever ook want die wil zo goedkoop mogelijk zijn vracht laten vervoeren

  • nab

    Waarom worden bij de fraude bedrijven de vergunningen niet ingetrokken, zoals deze week gebeurd is bij een Duits bedrijf in de buurt van Hannover en waar nu 85 auto s aan de kant staan.Dat men soms wel eens door moet rijden om een klant te halen is wel eens nodig, maar dat is geen fraude zeker als men met bederfelijke waar rijdt.

  • Jeroen

    Die bedragen zijn nog veel te laag. Daar hoort minimaal nog een “nul” achter te staan. En dan voor de komma wel te verstaan. En als je niet kan betalen 5 jaar de bak in.

  • Luc

    Hier zou ketenaansprakelijkheid ook moeten werken! Rij en rust tijden niet precies naleven door omstandigheden is heel wat anders dan fraude. Als rij en rusttijden overschrijding structureel is, dan dient ook de opdrachtgever hiervoor bestraft te worden! Een enkele keer een overtreding kan met geldstraffen afgedaan worden. Maar fraude moet gewoon intrekken van de transportvergunning betekenen! Uiteraard wel eerst onderzoeken wie die fraude pleegt.

  • rob

    De reactie van A Visbeen hierboven is een goede en duidelijke omschrijving van de problematiek waar we mee te maken hebben , graag allen goed lezen wat hier beschreven word , het is niet altijd onwil , het is soms niet anders
    vd week wilde ik wisselen na 4 uur en n kwartier (savonds , dubbel bemand )uiteindelijk 4 uur 50 minuten omdat er vrachtwagens op de Parking staan met dubbele knipperlichten, zij hebben op tijd hun 3 kwartier , ik sta volgende week in frankrijk te betalen , en dan zijn dus de boetes weer onredelijk hoog , dus niet voor alles de boetes omhoog , voor sommige dingen ook begrip , als je kleine dingen onredelijk hoog gaat beboeten word frauderen ook in de hand geholpen

    1. Floris Ooms

      Als je namelijk niet een parkeerplaats kan bereiken is sporadisch een kwartier doorrijden een je je beroept doet op Art.12 van de rijtijdenwet volgt er géén boete.
      Dit staat namelijk in de Europese verordening.

  • Bouwe Jan

    Gewoon de boetes ver 10 voudingen voertuig in beslag nemen en bedrijven waar dit systimatitsch aan de orde is vergunnig eerst voorwaardelijk intrekken en bij herhaling definitief

  • Ronny

    Niet zeuren rije met die zooi . En doorrrrrr.

  • Jonas

    De ILT zegt 14.000 auto’s per jaar te controleren?????
    Ik weet niet wie deze cijfers verzint, maar je ziet ze toch zelden!

    1. Ronald

      Dan heb je een idee van het aantal vrachtwagens in NL

    2. jan

      14.000 wagen per jaar zouden er gecontroleerd worden. uitgaande van 200 werkdagen zou dit betekenen dat er 70 wagens per dag gecontroleerd worden in heel Nederland. Dat is niet gek veel, mogen er rustig een paar meer zijn, hoeveel wagens rijden er wel niet op een dag door Nederland ? en daar controleren we er maar 70 van ? Waarom geen vliegende brigade’s op no cure/no pay basis inzetten ? zou een mogelijkheid zijn om eindelijk eens de wet voor iedereen te laten gelden.

  • vincent

    Het zou ook niet weer een Visbeen zijn die vind dat een transport bedrijf dat de rijtijden wet overtreed, om een goedkoper contract af te kunnen sluiten dan de concurrent, geen boetes hoeft te betalen in Frankrijk……..

  • Henry Winkels

    Veel loze kreten weer. Verschil is heel groot tussen FRAUDE of een overtreding . Bij fraude kan maar één sanctie : Tent sluiten . Één of meerdere overtredingen blijft overtreding. Daar kan je een strafmaat op aanpassen. Veel strekte allemaal.

  • castro

    Ode aan de bedrijven die het wel nog goed voor hebben in de transport,en zoals Dhr Visbeen al zegt,sommige gevallen van overschrijding kun je niet uitsluiten,en onderbouwen al helemaal niet,Er is voor de eerlijke mens wel een coulance ,mits hij zich goed kan vertalen,zoniet betaal je toch de hoofdprijs,vooral in Frankrijk,maar waar ligt de Grens tussen het eerlijke en het frauduleuze.Meestal die wat fraude op grote voet pleegt,kreunt niet onder een boete van 5000 euro,maar diegene die wat netjes is,en eerlijk speelt ,daar doet zelfs 100 euro al pijn,daarom moeten zulke bedrijven voorgoed verbannen worden ,zelfs nooit meer toegelaten worden in eender welke functie dan ook in de Transport,zou al iets helpen of afschrikken.
    Sprak een Roemeense collega,die beschikte over 5 bestuurderskaarten,blijkt zeer normaal in Roemenie verklaarde hij in het zeer goed Engels,zelfs paspoorten is geen probleem,adr ,code 95,rijbewijzen,noem maar op,elke euro telt bij hun,hij vertelde me zelfs dat hij al 3 jaar niet in Roemenie as geweest,hij werkt voor een firma in Brussel,rijdt 3 weken in Belgie,dan op een andere wagen 3 weken in Engeland,en zo rouleert hij continue,7 dagen op 7

  • Koop knol

    Het zijn niet altijd de bedrijven die het door rijden vraagt ook de chauffeur wil wel wat
    heeft hij verdient als je om 15 uur stil staat om dat je 5minuten te laat ben om te lossen
    nieuw los afspraak maken kost veel tijd en wacht uren zijn al 30 jaar het grootste probleem tussen een chauffeur en werkgever

  • Willem

    Van het een komt het ander

    Wie. s avonds van Belgie richting Parijs rijdt kan zich niet aan de wet houden als het wat later op de avond is

    Op martixborden staat bij elke parking Complet (en wat is dan de oplossing )
    Mensen zoeken naar oplossingen omdat de sheriff die een paar dagen later de auto controleert geen begrip heeft voor de situatie en een idiote hoge boete uitschrijft

    Dus creatief zijn , er zit niks anders op , als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan

    Dat er een wet is die nageleefd moet worden oké maar zorg dan ook voor faciliteiten

    Als je de wereld wilt verbeteren moet je bij jezelf beginnen

    Maak dus nog meer parkeerplaatsen en verwacht niet dat een chauffeur die de nachtrust doorbrengt op de vluchtstrook de volgende dag fit is

    De temperaturen lopen weer op

    Werken in de hitte kost veel meer energie dus een goede rustige nachtrust is van groot belang om veilig aan het verkeer deel te nemen

    We hebben de laatste tijd al meer dan genoeg zware ongevallen gezien in de ons omringende landen

  • marchel

    Aan het feit dat er heel veel dikke bekeuringen uitgeschreven worden voor lullige overtredingen kan je zien dat de rijtijden wet niet deugd en mensen dus willens en wetens gaan frauderen. Als de rij en rusttijden wet aangepast word tot een werkbare wet stopt de fraude ook vanzelf. Uitzondering daar gelaten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer