Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Ginaf werkt aan 100-tons mijntruck

Gisteren, tijdens de presentatie van de nieuwe 70- tons HD 5395 TS mijntruck, liet Edgar Ooijman, directeur van Ginaf Mining, doorschemeren dat het bedrijf werkt aan een mijntruck met een laadvermogen van 100 ton. Een eerste prototype moet in 2016 klaar zijn.

Ginaf HD 5395 TS foto 1

De nieuwe HD 5395 TS mijntruck, met een laadvermogen van 70 ton en een GVW van 95 ton, maakt indruk. Wat opvalt is het gebruik van een Ford cabine. Normaal gesproken gebruikt Ginaf DAF cabines, maar omdat deze mijntruck met een Cummins QSX15 motor wordt uitgerust, moest er voor een andere cabine gekozen worden. Op het waarom is Ooijman duidelijk: “DAF staat niet toe dat er een ander merk motor onder een DAF cabine wordt gemonteerd, dus daarom de keuze voor Ford.” Op de vraag waarom dan geen DAF motor, is het antwoord ook eenvoudig. “DAF kan geen motor leveren voor dit Heavy Duty segment.” De Cummins motor levert een vermogen van 610 pk en heeft een koppel van 2.524 Nm bij 1.400 omw/min. Deze motor voldoet aan Tier 3, voldoende voor de klant in Zuid-Amerika. Vale, een grote mijnbouwer, heeft de eerste 10 stuks van dit type mijntruck besteld. Maar er is ook een Tier 4 motor leverbaar van Cummins, mochten de emissie-eisen hoger komen te liggen zoals in Europa.

Niche markt

Ginaf HD 5395 TS foto 3Volgens Ooijman, is de nieuwe Ginaf mijntruck een prima mix tussen ‘on road’ kippers en ‘off road kippers. “De pluspunten van een ‘on road’ kipper zijn de compacte motoren, een laag brandstofverbruik, een hoog comfort voor de bestuurder en een lage invenstering. Bij de ‘off road’ kippers, zeg maar de grote Caterpillars en Liebherr, spelen pluspunten als een hoog laadvermogen, veiligheid en een lange levensduur. Wij, combineren dit nu, in een nieuw marksegment, wat daar tussenin zit.”

Kosten per ton

Waar het om draait in de mijnbouw zijn de ‘kosten per ton’ en een beschikbaarheid van het materieel van 24/7. Ooijman: “Een mijn kent een productiviteit van zoveel ton per uur. Daartegenover staan de kosten per uur. Dus kun je ook zien hoeveel het kost om een ton materiaal te verplaatsen. Deze TCO kunnen wij voor de mijnbouwer omlaag brengen met deze trucks. Zeker in vergelijking met de grote dumpkippers, zijn onze trucks zuiniger, goedkoper in aanschaf, makkelijker en korter te onderhouden.”

Veiligheid

Ook veiligheid en comfort spelen een grote rol in de mijnbouw. Ginaf speelt daarop in door de nieuwste mijntrucks te voorzien van een snelheidslimiet vol/leeg, veiligheid bij het kiepen en een overloadbeveiliging (bij te veel lading gaat de truck niet sneller dan 3 km/h).

De nieuwe Ginaf wordt in Veenendaal gebouwd. De cabine, motor, versnellingsbak en assen worden aangeleverd. Het chassis, een eigen ontwikkeling, wordt geheel met de hand gemonteerd. De kipperbak en het subframe van de nieuwe mijntruck komen van KH-Kipper uit Polen.

4 reacties op “Foto’s: Ginaf werkt aan 100-tons mijntruck

  • nab

    Waarom bouwt Daf eigenlijk geen motoren boven de 500 pk.Hebben ze dan bij Paccar andere richtlijnen, want in een Peterbuilt of Kenworth kan wel een andere motor besteld worden met meer pk s.Was vroeger een Cat. motor, maar aangezien ze deze niet meer maken is dat tegenwoordig veel Cummins.

    1. jan

      att Nab,
      DAF is geen DAF meer maar een produktie eenheid van een USbedrijf die gewoon winst moeten draaien en het liefst zo veel mogelijk. Dus een zo klein mogelijk programma aan auto’s / motoren om voorraden dus kosten zo laag mogelijk te houden. Draait allemaal om de knikkers, helaas.

  • Spierings A. sr.

    Imposante wagen!!!! SUCCES en op naar dan de 100 tonner.

  • hj

    Ginaf Succes !!
    voor het wegtransport is 500 PK meer als voldoende !
    een Motor is het meest rendabel op 70/80 % van zijn vermogen , dus een trekker/oplegger combi van 40 Ton met meer als 500 Pk is totale onzin .
    je ziet ook in Amerika en Canada steeds meer Europese Motoren ( Paccar en Volvo) van 500 Pk en minder.
    deze presteren beter en gebruiken minder .
    vergeet ook het verschil niet in Din Pk’s en SAE Pk’s
    dus een amerikaanse SAE Pk is minder sterk dan een Europese Din Pk.
    het verschil kan soms wel 10% zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer