Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Jungheinrich integreert lithium-ion accu in reachtruck

Jungheinrich heeft afgelopen week de ETV 216i onthuld., ’s werelds eerste reachtruck met een geïntegreerde lithium-ion accu. Jungheinrich heeft de voordelen van de lithium-ion techniek gebruikt om een revolutionaire machine te ontwikkelen. De ETV 216i is niet alleen technisch state-of-the-art, maar heeft door de techniek ook een totaal vernieuwend ontwerp.

In de gloednieuwe reachtruck ETV 216i is de accu niet langer in de vertrouwde accutrog gehuisvest, maar geïntegreerd onder de stoel en de voetenruimte. De lithium-ion techniek maakt het mogelijk om accu’s flexibel een plaats te geven. De afzonderlijke accucellen hoeven niet direct tegen elkaar te worden geplaatst en nog belangrijker: het is niet noodzakelijk om de accu uit de truck te kunnen halen om bijvoorbeeld te wisselen. Met lithium-ion techniek is het immers mogelijk om onbeperkt en supersnel tussenladingen uit te voeren. Zo is het mogelijk om tijdens een lunchpauze van een halfuurtje de accu bijna 50 procent op te laden.

Door de nieuwe plaats van de accu kon Jungheinrich de bestuurderscabine opnieuw vormgeven. In de nieuwe cabine heeft de bestuurder veel meer bewegingsruimte. Hij zit op een brede, comfortabele heftruckstoel en heeft erg veel been- en armruimte. Omdat de bestuurder direct naast de mast zit, heeft hij een ongeëvenaard zicht op de wielarmen en vorken. Het resultaat is een zeer gebruiksvriendelijke machine, die de veiligheid in het magazijn verhoogt. De omslagprestaties van de nieuwe reachtruck liggen aanzienlijk hoger dan die van conventionele reachtrucks.

De lithium-ion accu’s in de ETV 216i hebben een veel langere levensduur dan ‘ouderwetse’ loodzuur accu’s. Ze zijn volledig onderhoudsvrij en leveren meer kracht. De korte laadtijden maken het mogelijk om in 24 uurs diensten te werken. Door het efficiëntere laadproces is het energieverbruik lager. De ETV 216i kan lasten tot 1.600 kg tot een maximale hefhoogte van 10,7 meter tillen. Vanaf 9 meter hefhoogte heeft de truck bovendien een hoger restdraagvermogen dan conventionele reachtrucks.

Lars Brzoska, lid van de Raad van Bestuur van Jungheinrich, spreekt van een belangrijke wereldprimeur: “We hebben nu voor het eerst de voordelen van lithium-ion techniek gebruikt om ook het ontwerp van een truck beter te maken. De nieuwe ETV 216i is een vaandeldrager voor de nabije toekomst. De geïntegreerde lithium-ion accu maakt deze reachtruck tot de meest compacte én best presterende in z’n klasse. De gebruiker merkt een betere ergonomie, betere manoeuvreerbaarheid en betere energiezuinigheid. Dit concept gaan we in de toekomst ook op andere types toepassen. De ETV 216i is de voorbode van een hele nieuwe generatie hef- en magazijntrucks.”

Jungheinrich behoort tot de grootste leveranciers van intralogistieke oplossingen ter wereld. Het bedrijf is gespecialiseerd in het inrichten en optimaliseren van magazijnen en distributiecentra; vanaf de inzet van bemande en onbemande heftrucks tot en met rollenbaantechniek, automatisering en magazijninrichting. Jungheinrich produceert in eigen fabrieken en levert alle gerelateerde diensten zoals veiligheidskeuringen, bedienertrainingen en advies. Bij de Nederlandse vestiging werken ongeveer 375 medewerkers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer