fbpx Ga naar hoofdinhoud

Foto’s + VLOG: Eerste rit met de eActros

Mercedes-Benz presenteerde onlangs in Stuttgart de eActros, de opvolger van de in 2016 gepresenteerde Urban e-Truck. Deze meer realistische elektrische vrachtwagen wordt vanaf de zomer getest in een tweejarig proefproject. TTM.nl kon als eerste kort rijden in de e-Actros. [TTMnl2018_2_12]

Het was eigenlijk een soort Aha-Erlebnis, daar in Stuttgart. In de winterkou stonden we op exact dezelfde plek als in de zomer van 2016. Toen werd daar de Urban e-Truck gepresenteerd, toen nog een Antos in camouflagekleding met een kaal chassis (rechts). De aandrijflijn bestond toen uit een elektrische as met twee hubmotoren van ZF, goed voor 125 kW elk en met een koppel van 500 Nm. Samen met de transmissie is een totaalkoppel van 11000 Nm haalbaar. De elektrische as is afkomstig van ZF en wordt ook gemonteerd op de Citaro Hybrid bus. Het is de letterlijke tekst die we toen publiceerden op de website van TTM.nl. Uiteindelijk stond de Urban e-Truck voorzien van een fraaie carrosserie op de IAA van 2016, maar daarna vernamen we er weinig meer van.

Doorontwikkeling
Tot nu dan, want de Antos-basis van toen is ingeruild voor een Actros. Een e-Actros, zien we op de testbaan van Mercedes-Benz, nu in 2018. En ja, dat is een heel andere vrachtwagen dan de Urban e-Truck. De eActros is echter een doorontwikkeling van de Urban e-Truck, maar er is op en aan de aandrijflijn wel veel veranderd, zegt Mercedes-Benz. Mercedes-Benz wilde een elektrische vrachtwagen creëren die direct in de praktijk getest kon worden. Dat gaat ook gebeuren: tien versies van de eActros gaan het komende jaar rijden in twee varianten, een twee-assige 18 tons en een drie-assige 25 tons versie, rijden bij 10 vervoerders in Duitsland en Zwitserland. Andere geïnteresseerde vervoerders, ook in Nederland, moeten voorlopig nog even wachten. Niet zo heel lang misschien, want na het eerste jaar worden weer tien nieuwe vervoerders geselecteerd die als proeftuin mogen dienen. “De proef met de eActros willen we echt benaderen als een gezamenlijk project. De vervoerders kunnen ervaring opdoen met een elektrische vrachtwagen, wij krijgen feedback. Samen werken we toe naar een gezamenlijk doel: serieproductie van de eActros. Dat willen we over drie jaar, laten we zeggen in 2021, gerealiseerd hebben”, aldus Martin Daum, CEO van Daimler Trucks.

Primeur
Natuurlijk laten we als enig aanwezig Nederlands transportvakblad ons de kans niet ontgaan de eActros uitgebreid te bekijken. Waar de Urban e-Truck nog negen accupakketten had, heeft de eActros er elf. Veel van de componenten uit de aandrijflijn zijn al eerder beproefd bij EvoBus, en daarom is serieproductie op de middellange termijn goed mogelijk. De eActros heeft bijvoorbeeld de ZF AVE 130 elektrische as als aangedreven as. Ook deze is overigens aangepast, waardoor er nu een bodemvrijheid van 200 mm is. Er zijn twee elektrische motoren van 400 volt, goed voor een vermogen van 125 kW elk en met ieder een maximum koppel van 485 Nm. De automatische versnellingsbak vertaalt dit naar 11.000 Nm voor elke motor, waardoor de prestaties van de eActros vergelijkbaar zijn met die van een dieseltruck. De technische specificaties lijken verdacht veel op die van de Urban e-Truck, maar het zal vast niet zo zijn dat de ingenieurs uit Stuttgart sinds de zomer van 2016 hebben stilgezeten. Het is in ieder geval wel zo dat bij de aanpassing van de e-Truck naar e-Actros alle onderdelen van de aandrijflijn uit het chassis van de Antos werden gehaald en opnieuw op de meest optimale plek in het Actros-chassis werden gemonteerd.

Supersingles
Op de testbaan van Mercedes werd overigens een 6×4 versie van de eActros gepresenteerd, goed voor 25 ton totaalgewicht. Later zagen we ook de 18 tons versie, een 4×2 bakwagen. In de proef wordt er gereden met wissellaadbakken, in gesloten versie, huifversie en ook een koelversie. Het laadvermogen van de eActros werd niet bekendgemaakt, wel horen we dat het 1,5 ton minder hoog is dan een vergelijkbare distributieversie van de Actros met een dieselmotor. Dat komt door het gewicht van de elektrische as en de lithium ion accupakketten, die bij elkaar 2,2 ton wegen. Drie van de accupakketten zitten vrij zichtbaar aan het chassis, de rest zit onder de auto weggestopt. De batterijen leveren overigens niet alleen power aan de aandrijflijn, maar ook aan bijvoorbeeld de luchtcompressor, airconditioning en indien nodig de koelmotor. Aan de rechterkant van het chassis zien we de aansluiting voor de stekker zitten. Wie met een 150 kW laadpaal kan laden, kan de vloeistof gekoelde batterijen in minder dan 3 uur opladen. Maximaal duurt het 11 uur lang, zegt Mercedes-Benz. Als we nog een rondje om de eActros lopen zien we dat de aangedreven as voorzien is van een supersingle band maat 495/45 R 22.5. Dat betekent volgens Mercedes-Benz een gewichtsoptimalisatie en het is mogelijk om de asbelasting op te voeren naar 11,5 ton.

Op de testbaan van Mercedes in Stuttgart konden we kort (mee)rijden met de eActros De elektrische as van ZF heeft hubmotoren die heel dicht op de wielnaaf zitten. Binnen in de eActros is alleen het instrumentendisplay licht aangepast. De eActros wordt vanaf nu twee jaar getest. Niet gereden maar wel gezien: deze 4x2 18 tons versie van de eActros.

Comfort
Na het uitgebreid aanschouwen van de eActros willen we niets liever dan zelf instappen en rijden. Maar helaas, dat zit er niet in. Meerijden kan wel, en dus klimmen we maar aan de verkeerde kant in de eActros. In de cabine is maar weinig te zien van het feit dat we in een elektrisch aangedreven zero-emission vrachtwagen zitten. Het dashboard en interieur zijn hetzelfde als anders, enkel uit het instrumentendisplay valt af te lezen dat men onderweg is met een elektrische truck. Als de chauffeur wegrijdt wil hij ons blijkbaar imponeren, want we vertrekken met een meer dan indrukwekkende acceleratie (bekijk het vlog om het zelf te zien!). Bij Mercedes-Benz halen ze de schouders op over de spierballentaal van Elon Musk, maar dit lijkt net zo’n stukje machtsvertoon. Een mogelijk snelle acceleratie is en blijft een voordeel van een elektrisch voertuig, maar zo snel optrekken met een distributievoertuig (al was de eActros niet beladen) lijkt ons niet slim. Misschien doet Mercedes-Benz er slim aan om een Eco-knop te monteren die het directe koppel wat knijpt en de actieradius wat langer op peil houdt. De actieradius staat standaard op 200 km. Dat is voldoende voor een truck voor stedelijk en regionaal werk, zeker als die tussendoor op een dc of bij een snellader misschien nog snel wat energie kan halen halverwege de dag. De rit met de eActros is kort maar voldoende lang om te weten dat het bijzonder stil is in de cabine, wat uitermate comfortabel is. De handling van de truck is verder gelijk aan die van een dieselaangedreven truck, wat een compliment is voor Mercedes-Benz.

Duitsland wordt geplaagd door iets wat is gaan lijken als een vloek op diesel. Als zelfs steden de poorten gaan sluiten voor dieselvoertuigen ziet de toekomst voor een voertuig als de eActros er goed uit. Het zal dan ook wel geen toeval zijn dat rond de tijd van de presentatie van de eActros bekend werd dat de Duitse overheid een subsidieplan voor alternatief aangedreven trucks in het leven wil roepen. Het testen van de e-Actros valt financieel in ieder geval onder een project met de naam ConceptELV. Over mogelijke aanschafprijzen is, zo ver voor mogelijke verkoop en serieproductie in 2021, nog niets te zeggen. Zeker is wel dat we meer, veel meer gaan horen over de eActros.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL, MERCEDES-BENZ

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer