fbpx Ga naar hoofdinhoud

Foto’s + VLOG: Mercedes geeft Arocs fikse update

De Arocs is dè Mercedes-Benz voor alles rond de bouw. Mercedes gaf de Arocs een fikse update voor 2018 met meer varianten en dezelfde slimmigheidjes als we op de Actros ook kennen. TTM.nl ging een dag rijden op de Arocs Performance Days.

Mercedes-Benz wil met de Arocs nog meer marktaandeel scoren en breidt daarom het programma uit. Er zijn nu nog meer cabinevarianten, motoren, aandrijflijnvarianten en asconfiguraties leverbaar. Dat is wel duidelijk te zien ook als we bij een testterrein nabij Wörth aankomen. Daar staat een dozijn Arocs klaar, van 4×2 tot 8×8 en van kipper tot betonmixer. De Arocs is leverbaar met maar liefst vier motoren, de 7,7 liter OM936, de OM470, de OM471 en de OM473, samen goed voor achttien vermogensvarianten, van 238 tot 625 pk. Mercedes-Benz heeft geluisterd naar haar klanten en een lagere variant van de cabine gecreëerd. De ClassicSpace LowRoof is nu 100 mm lager dan voorheen. Als je deze cabine combineert met de OM470 motor en een 320 mm motortunnel, is de cabine zelfs 280 mm lager. Het SoloStar Concept, dat met de grote stoel in de rechterhoek van de cabine, is nu ook leverbaar op de Arocs.

Mercedes-Benz heeft de hele aandrijflijn onderhanden genomen en tal van optimalisaties gedaan aan motoren en de Powershift3. Opvallend is dat ook Predictive Powertrain Control nu aanwezig is op de Arocs. Zou je in eerste instantie niet verwachten, omdat PPC anticipeert op geaccidenteerd terrein, maar dan toch echt op asfalt. Het is echter een misvatting te denken dat bouwtrucks uitsluitend altijd in de modder opereren. Zeker in de bouwdistributie wordt er veelvuldig over verharde wegen gereden en kan PPC zijn nut bewijzen. Volgens Mercedes-Benz bespaart het jaarlijks tot vijf procent op brandstof. Ook nieuw op de Arocs is Sideguard Assist, het assistentiesysteem dat helpt dodehoekincidenten te voorkomen. Lijkt een kleinigheidje, maar is dat zeker niet. Zeker bij constructievoertuigen is de dodehoek groot en is het manoeuvreren zeker in stedelijk gebied een kunst op zich. Het is vast geen toeval dat we bij dodehoekongevallen vaak kippers betrokken zien. Met Sideguard Assist heeft de chauffeur er een hulpmiddel bij, eentje die trouwens ook bijzonder handig kan zijn bij manoeuvreren in terrein.

Voor wie toch voornamelijk met zijn bouwvoertuig op het asfalt rijdt, heeft Mercedes nu ook een Actros 4×2 LS ontwikkeld speciaal voor kipperopleggers. De Actros trekker heeft een iets verhoogde basis waardoor hij nu zes centimenter meer bodemvrijheid heeft. De Actros 4×2 weegt 150 kg minder dan een Arocs 4×2 en is leverbaar met de OM470 en OM471 motoren. Alle veiligheids- en assistentiesystemen van de Mercedes-Benz truckrange zijn ook verkrijgbaar op deze Actros.

Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 1846 LS 4x2 mit Hydraulic Auxiliary Drive, Exterieur, anthrazitgrau metallic, OM 470 Euro VI mit 335 kW (455 PS), 10,7 L Hubraum, G 281-12 Mercedes PowerShift 3, L-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 1846 LS 4x2 with Hydraulic Auxiliary Drive, Exterior, anthracite gray metallic, OM 470 Euro VI rated at 335 kW/455 hp, displacement 10.7 l, G 281-12 Mercedes PowerShift 3, L-cab ClassicSpace 2.3 m Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 1846 LS 4x2 mit Hydraulic Auxiliary Drive, Exterieur, anthrazitgrau metallic, OM 470 Euro VI mit 335 kW (455 PS), 10,7 L Hubraum, G 281-12 Mercedes PowerShift 3, L-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 1846 LS 4x2 with Hydraulic Auxiliary Drive, Exterior, anthracite gray metallic, OM 470 Euro VI rated at 335 kW/455 hp, displacement 10.7 l, G 281-12 Mercedes PowerShift 3, L-cab ClassicSpace 2.3 m Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 1846 LS 4x2 mit Hydraulic Auxiliary Drive, Exterieur, anthrazitgrau metallic, OM 470 Euro VI mit 335 kW (455 PS), 10,7 L Hubraum, G 281-12 Mercedes PowerShift 3, L-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 1846 LS 4x2 with Hydraulic Auxiliary Drive, Exterior, anthracite gray metallic, OM 470 Euro VI rated at 335 kW/455 hp, displacement 10.7 l, G 281-12 Mercedes PowerShift 3, L-cab ClassicSpace 2.3 m Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 1846 LS 4x2 mit Hydraulic Auxiliary Drive, Interieur, OM 470 Euro VI mit 335 kW (455 PS), 10,7 L Hubraum, G 281-12 Mercedes PowerShift 3, L-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 1846 LS 4x2 with Hydraulic Auxiliary Drive, Interior, OM 470 Euro VI rated at 335 kW/455 hp, displacement 10.7 l, G 281-12 Mercedes PowerShift 3, L-cab ClassicSpace 2.3 m Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 1846 LS 4x2 mit Hydraulic Auxiliary Drive, Interieur, OM 470 Euro VI mit 335 kW (455 PS), 10,7 L Hubraum, G 281-12 Mercedes PowerShift 3, L-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 1846 LS 4x2 with Hydraulic Auxiliary Drive, Interior, OM 470 Euro VI rated at 335 kW/455 hp, displacement 10.7 l, G 281-12 Mercedes PowerShift 3, L-cab ClassicSpace 2.3 m Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 1846 LS 4x2 mit Hydraulic Auxiliary Drive, Exterieur, anthrazitgrau metallic, OM 470 Euro VI mit 335 kW (455 PS), 10,7 L Hubraum, G 281-12 Mercedes PowerShift 3, L-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 1846 LS 4x2 with Hydraulic Auxiliary Drive, Exterior, anthracite gray metallic, OM 470 Euro VI rated at 335 kW/455 hp, displacement 10.7 l, G 281-12 Mercedes PowerShift 3, L-cab ClassicSpace 2.3 m Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 2648 K 6x4 mit Turbo-Retarder-Kupplung, Exterieur, anthrazitgrau metallic, OM 471 Euro VI mit 350 kW (476 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 2648 K 6x4 with Turbo Retarder Clutch, Exterior, anthracite gray metallic, OM 471 Euro VI rated at 350 kW/476 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab ClassicSpace 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 2648 K 6x4 mit Turbo-Retarder-Kupplung, Exterieur, anthrazitgrau metallic, OM 471 Euro VI mit 350 kW (476 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 2648 K 6x4 with Turbo Retarder Clutch, Exterior, anthracite gray metallic, OM 471 Euro VI rated at 350 kW/476 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab ClassicSpace 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 2648 K 6x4 mit Turbo-Retarder-Kupplung, Interieur, OM 471 Euro VI mit 350 kW (476 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 2648 K 6x4 with Turbo Retarder Clutch, Interior, OM 471 Euro VI rated at 350 kW/476 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab ClassicSpace 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 3245 LK 8x4/4, Exterieur, stahlblau metallic, OM 471 Euro VI mit 330 kW (449 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus Low Roof 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 3245 LK 8x4/4, Exterior, steel-blue metallic, OM 471 Euro VI rated at 330 kW/449 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab Low Roof 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 3245 LK 8x4/4, Exterieur, stahlblau metallic, OM 471 Euro VI mit 330 kW (449 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus Low Roof 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 3245 LK 8x4/4, Exterior, steel-blue metallic, OM 471 Euro VI rated at 330 kW/449 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab Low Roof 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 3245 LK 8x4/4, Exterieur, stahlblau metallic, OM 471 Euro VI mit 330 kW (449 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus Low Roof 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 3245 LK 8x4/4, Exterior, steel-blue metallic, OM 471 Euro VI rated at 330 kW/449 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab Low Roof 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 3245 LK 8x4/4, Exterieur, stahlblau metallic, OM 471 Euro VI mit 330 kW (449 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus Low Roof 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 3245 LK 8x4/4, Exterior, steel-blue metallic, OM 471 Euro VI rated at 330 kW/449 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab Low Roof 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 3245 LK 8x4/4, Exterieur, stahlblau metallic, OM 471 Euro VI mit 330 kW (449 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus Low Roof 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 3245 LK 8x4/4, Exterior, steel-blue metallic, OM 471 Euro VI rated at 330 kW/449 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab Low Roof 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 4148 AK 8x6/4, Exterieur, anthrazitgrau metallic, OM 471 Euro VI mit 350 kW (476 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 4148 AK 8x6/4, Exterior, anthracite gray metallic, OM 471 Euro VI rated at 350 kW/476 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab ClassicSpace 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 4148 AK 8x6/4, Exterieur, anthrazitgrau metallic, OM 471 Euro VI mit 350 kW (476 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 4148 AK 8x6/4, Exterior, anthracite gray metallic, OM 471 Euro VI rated at 350 kW/476 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab ClassicSpace 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 4148 AK 8x6/4, Exterieur, anthrazitgrau metallic, OM 471 Euro VI mit 350 kW (476 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 4148 AK 8x6/4, Exterior, anthracite gray metallic, OM 471 Euro VI rated at 350 kW/476 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab ClassicSpace 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 4148 AK 8x6/4, Exterieur, anthrazitgrau metallic, OM 471 Euro VI mit 350 kW (476 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 4148 AK 8x6/4, Exterior, anthracite gray metallic, OM 471 Euro VI rated at 350 kW/476 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab ClassicSpace 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 4148 AK 8x6/4, Exterieur, anthrazitgrau metallic, OM 471 Euro VI mit 350 kW (476 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 4148 AK 8x6/4, Exterior, anthracite gray metallic, OM 471 Euro VI rated at 350 kW/476 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab ClassicSpace 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs 4148 AK 8x6/4, Exterieur, anthrazitgrau metallic, OM 471 Euro VI mit 350 kW (476 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs 4148 AK 8x6/4, Exterior, anthracite gray metallic, OM 471 Euro VI rated at 350 kW/476 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab ClassicSpace 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs Grounder 4151 K 8x8/4, Exterieur, yellowstone, OM 471 Euro VI mit 375 kW (510 PS), 12,8 L Hubraum, G 280-16 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs Grounder 4151 K 8x8/4, Exterior, yellowstone, OM 471 Euro VI rated at 375 kW/510 hp, displacement 12.8 l, G 280-16 Mercedes PowerShift 3, M-cab ClassicSpace 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs Grounder 4151 K 8x8/4, Exterieur, yellowstone, OM 471 Euro VI mit 375 kW (510 PS), 12,8 L Hubraum, G 280-16 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs Grounder 4151 K 8x8/4, Exterior, yellowstone, OM 471 Euro VI rated at 375 kW/510 hp, displacement 12.8 l, G 280-16 Mercedes PowerShift 3, M-cab ClassicSpace 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs Grounder 4151 K 8x8/4, Exterieur, yellowstone, OM 471 Euro VI mit 375 kW (510 PS), 12,8 L Hubraum, G 280-16 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs Grounder 4151 K 8x8/4, Exterior, yellowstone, OM 471 Euro VI rated at 375 kW/510 hp, displacement 12.8 l, G 280-16 Mercedes PowerShift 3, M-cab ClassicSpace 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. Technische Daten: Mercedes-Benz Arocs Grounder 4151 K 8x8/4, Exterieur, yellowstone, OM 471 Euro VI mit 375 kW (510 PS), 12,8 L Hubraum, G 280-16 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Arocs – Performance Days 2017. Technical Data: Mercedes-Benz Arocs Grounder 4151 K 8x8/4, Exterior, yellowstone, OM 471 Euro VI rated at 375 kW/510 hp, displacement 12.8 l, G 280-16 Mercedes PowerShift 3, M-cab ClassicSpace 2.3 m. Arocs – Performance Days 2017. From left: Mercedes-Benz Arocs 4148 AK 8x6/4, Exterieur, anthrazitgrau metallic, OM 471 Euro VI mit 350 kW (476 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Mercedes-Benz Arocs 4148 AK 8x6/4, Exterior, anthracite gray metallic, OM 471 Euro VI rated at 350 kW/476 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab ClassicSpace 2.3 m.

Mercedes-Benz Arocs 3245 LK 8x4/4, Exterieur, stahlblau metallic, OM 471 Euro VI mit 330 kW (449 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus Low Roof 2,3 m // Mercedes-Benz Arocs 3245 LK 8x4/4, Exterior, steel-blue metallic, OM 471 Euro VI rated at 330 kW/449 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab Low Roof 2.3 m.

Mercedes-Benz Arocs 1846 LS 4x2 mit Hydraulic Auxiliary Drive, Exterieur, anthrazitgrau metallic, OM 470 Euro VI mit 335 kW (455 PS), 10,7 L Hubraum, G 281-12 Mercedes PowerShift 3, L-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Mercedes-Benz Arocs 1846 LS 4x2 with Hydraulic Auxiliary Drive, Exterior, anthracite gray metallic, OM 470 Euro VI rated at 335 kW/455 hp, displacement 10.7 l, G 281-12 Mercedes PowerShift 3, L-cab ClassicSpace 2.3 m

Mercedes-Benz Arocs 2648 K 6x4 mit Turbo-Retarder-Kupplung, Exterieur, anthrazitgrau metallic, OM 471 Euro VI mit 350 kW (476 PS), 12,8 L Hubraum, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-Fahrerhaus ClassicSpace 2,3 m // Mercedes-Benz Arocs 2648 K 6x4 with Turbo Retarder Clutch, Exterior, anthracite gray metallic, OM 471 Euro VI rated at 350 kW/476 hp, displacement 12.8 l, G 330-12 Mercedes PowerShift 3, M-cab ClassicSpace 2.3 m.

Nadat we al even met een Arocs 4×2 met kipperoplegger het asfalt op zijn geweest, willen we natuurlijk ook de Arocs in het terrein aan de tand voelen. Daar is uitgebreid de mogelijkheid voor. We kiezen ervoor om twee slimme hulpsystemen van de Arocs uit te proberen. Allereerst Hydraulic Auxiliairy Drive (HAD). Hydraulic Auxiliary Drive is een systeem waarbij in ons geval een Arocs 4×2 via twee hydraulische naafmotoren in de voorwielen tijdelijk 4×4 aandrijving krijgt. Op ons testterrein is het al dagen modderig. Als de Arocs stilstaat schakelen we met een druk op de knop HAD in, waarbij we nu dus ook aandrijving en dus tractie op de voorwielen hebben. Het voordeel is goed zichtbaar in de beelden van ons vlog. Zonder problemen komt de Arocs door de blubber, terwijl de achterwielen flink doordraait in de modder. Behalve tractie heeft de Arocs HAD nog een voordeel: hij weegt maar liefst 400 kg minder dan een Arocs 4×4, met permanente vierwielaandrijving dus.

Dat was best spectaculair, maar het kan nog beter. Dat doen we met een 8×4 Arocs 4151 op een helling van maar liefst 60 procent. Beetje overdreven misschien, maar het laat goed zien wat de Turbo Retarder Clutch allemaal kan. De TRC is een combinatie van een retarder en een vloeistof koppeling, afkomstig van Voith. Het geheel zorgt ervoor dat er ook bij een helling als genoemd zijdezacht en zeer langzaam kan worden weggereden. Het gaat echt met 3 kilometer omhoog, maar wel zonder dat de koppelingsplaten teveel te lijden hebben. Zelfs achteruit rollen gaat met TRC heel eenvoudig en technisch gezien magnifiek. De vraag is alleen wie dat soort hellingen dagelijks beklimt. Dat zullen niet heel veel bedrijven zijn, maar ook bij toepassingen in zwaartransport kan de TRC van groot nut zijn. Er hangt wel een fors prijskaartje aan, maar goed, die calculatie moet de gebruiker zelf maar maken, zeker als hij het afzet tegen het regelmatig vervangen van de koppelingsplaten.

Indrukwekkend is tot slot de demonstratie we bijwonen van de Arocs Grounder op het Unimog-terrein bij Sauberg. Daar laat de knalgele Arocs zien dat op ruig terrein hem werkelijk geen opdracht te veel is.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer