Ga naar hoofdinhoud

Foto’s & VLOG – Rijden met de MAN TGE

This is not a van. This is a MAN. Met die slogan introduceert truckfabrikant MAN de TGE. Maar natuurlijk is de TGE een bestelauto. Een heel bewuste ook van het Zuid-Duitse merk, dat echter wel degelijk moet nadenken over hoe het zijn nieuweling in de markt zet. Een eerste indruk. [INHOUD | INDEX TTMnl2017_3_48].

We schreven het al eens eerder in TTM.nl magazine: de TGE is een nieuw product voor MAN, waarmee het bedrijf heel slim tegemoet komt aan de vraag uit de transportwereld naar lichtere voertuigen.

MAN hoefde niet lang te zoeken naar een geschikte oplossing: concerngenoot Volkswagen heeft net een nieuwe bestelauto ontwikkeld: de Crafter. En dus speelt MAN met zijn TGE vriendelijk leentjebuur bij VW en zien beide auto’s er vrijwel identiek uit. De carrosserie, het chassis, de motoren, allemaal hetzelfde. Aan de buitenzijde van de MAN TGE zijn maar een paar kleine details te vinden die zorgen voor optisch onderscheid. Aan de zijkant van de cabine staat zoals bij meer MAN’s de typeaanduiding. Het front is flink aangepast, met een zwart glimmende grille met het nieuwe MAN-logo, en aan de achterzijde staat er groot MAN op de rechterdeur.

Praktisch
Bij de eerste meters die we maken met de nieuwe TGE, met maar liefst 180 pk van de 2.0 TDI-motor in het vooronder, worden ons al een paar zaken duidelijk. Ten eerste: ook het interieur van de TGE is gelijk aan dat van de Crafter, een logo op het stuur daargelaten. Dat is echter niet erg, wat dat interieur is goed doordacht en zeer praktisch. Ander punt: de TGE heeft ook het fijne rijgedrag van de Volkswagen. Echt een pluspunt. Heel fijn is de elektro-hydraulische besturing, die er voor zorgt dat draaien aan het stuurwiel erg licht gaat, zonder het gevoel met de weg te verliezen. De auto die we rijden is een verlengde versie met 300 kg aan lading achterin. Dat geeft wel een beetje aan welke kant MAN met de TGE op wil: hij is er niet primair voor de pakketdienst. MAN zet letterlijk hoog in met de TGE en positioneert hem net onder de lichte vrachtwagen. Dat kan ook best, gezien de motorisering en de vele carrosserievarianten.

Zware klus? Geen probleem voor de MAN TGE. Het interieur is gelijk aan dat van de Crafter. Klein detail: de tacho-unit op het dashboard. Ondanks dit symbooltje is Wifi (helaas) niet altijd standaard. Voor bouwtoepassingen is deze MAN met manschappencabine zeer geschikt. Achter deze echte MAN-grille huist altijd een tweeliter diesel motor. Met een goede marketingstrategie moet de TGE aan de man te brengen zijn.

Klanten
Een van die carrosserievarianten is de chassis-cabine met dubbele (manschappen)cabine. Dat is echt een auto voor de bouw, ook een sector waar MAN al de nodige klanten heeft. Dat is dan ook meteen de filosofie van het Beierse merk: het gaat de MAN TGE eerst introduceren bij bestaande klanten. Transportbedrijven dus. “Die klanten kennen we namelijk en de TGE is ontwikkeld mede omdat zij dat wilden”, vertelde MAN CEO Joachim Drees. Daarna hoopt MAN de TGE ook te slijten aan andere sectoren. En ja, een pakketdienst kan daar dan ook bij horen. Maar met een uitgekiend pakket aan carrosserie- en opbouwmogelijkheden zijn nog veel meer toepassingen denkbaar.

69
De lichtste MAN TGE heeft een maximumgewicht van 3 ton. Dat loopt bij het zwaarste model op tot 5,5 ton, dus daar is een C-rijbewijs voor nodig. Wie nog meer wil meenemen, kan aan een trekhaak tot 3,5 ton extra meenemen, wat zorgt voor een treingewicht van 8 ton totaal. Volgens MAN is het laadvermogen van een 3,5-tons model al 1.500 kg. De MAN TGE is er als gesloten bestelwagen, chassis-cabine en combi. Door de keuze aan lengte- en hoogtevarianten beslaat het totale carrosserieaanbod uit 69 versies. De MAN TGE is naar keuze verkrijgbaar met voorwiel-, achterwiel-, en vierwielaandrijving. De 2.0 TDI-motoren zijn er in vermogens van 102, 122, 140 en 177 pk. Aan de motoren is naar keuze een zesversnellings handbak of een 8-gangs automatische transmissie gekoppeld.

Automaat
MAN blijft voorlopig dus even bij haar leest. Marketingtechnisch niet onverstandig. Naast transport wil MAN de TGE in eerste instantie ook bestemmen voor klanten met pakketvervoer of bouw als activiteit. Nieuw salespersoneel van de truckdealers gaat juist hen benaderen. De versies van de MAN boven de 3,5 ton die beschikbaar zijn, kunnen wellicht ook juist voor de genoemde prospects interessant zijn. Helaas waren die zware versies van de TGE nog niet te rijden. Ook de automatische transmissie, die op de Crafter als zeer prettig wordt ervaren, troffen we op de TGE nog niet aan. Bij de voorwielaangedreven versies wordt die deze zomer beschikbaar, bij de achterwielaangedreven, zwaardere versies komt die pas volgend jaar op de markt.

De nieuwe MAN TGE staat nu al bij de dealer voor prijzen van 24.550 euro voor de gesloten bestelwagen. De chassis-cabine kost minimaal 22.250 euro en de chassis dubbele cabine is er vanaf 26.400 euro.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: MAN, MATKO JOVIC

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer