Ga naar hoofdinhoud

Foto’s + VLOG: Wel familie, maar extreem verschillend: Actros F & Edition 2

Daimler heeft op haar Shaping Now & Next event, het platform met al het IAA-nieuws van 2020, twee wel heel verschillende Actrossen gepresenteerd. Ze zijn allebei Actros, maar verschillen enorm, de Actros F en de Actros Edition 2.

Om met de Edition 2 te beginnen, dat is de opvolger van de Edition 1, de special edition topuitvoering die Mercedes-Benz liet debuteren op de IAA 2018. Wie de topuitvoering van de Actros wil, met 40 interieuropties, volop comfort en aan de buitenzijde zowel mat- als glanslak, diverse stylingelementen èn voor het eerst ooit een donker getinte ster in de grille, moet wel een beetje haast maken. Vanaf januari 2021 worden er 400 exemplaren geproduceerd en dan is het weer klaar met de Edition 2.

Aan de andere kant van het Actros-spectrum bevindt zich de Actros F. Een basisuitvoering van de Actros, nu geïntroduceerd omdat klanten van Daimler vroegen om een down-to-earth, functionele fleettruck. Een teken aan de wand dat Mercedes de huidige Actros (vijfde generatie) misschien wel wat hoog in de markt had gezet, met zijn MirrorCams. Die fancy camera’s heeft de Actros F dan ook niet, ze zijn niet eens als optie te verkrijgen. De Actros F kenmerkt zich door nuchterheid. Dat zie je al aan de buitenkant. De Actros F heeft een zwarte, drielaags grille met een laaggeplaatste cabine. Dat zie je ook als je de deur open doet: een trap van drie treden, de cabinevloer ligt op circa 160 cm. Een makkelijke instap dus, de lagere cabinevloer resulteert wel in een motortunnel van circa 12 cm. De cabine is 2,5 m breed en de cabine, verkrijgbaar als StreamSpace of BigSpace, is opnieuw ontworpen voor deze Actros F. De totale hoogte bedraagt 3,80 m.  Het interieur ademt functionaliteit, met eenvoudige stoelen, weinig franje en een ouderwets instrumentarium met analoge klokken. Optioneel is het digitale display verkrijgbaar overigens. Waar niets aan veranderd is, is de aandrijflijn. Die is van hetzelfde niveau als bij de dure Actros-versies. Predictive Powertrain Control is een optie, net als Sideguard Assist. Lane Keeping Assist en Active Brake Assist zijn wel standaard. De Actros F is er in diverse configuraties vanaf januari 2021. Deze echte fleettruck, goed beschouwd de opvolger van de Axor, zien wij zomaar opduiken in vloten voor retail- of supermarktdistributie. De prijs van de Actros F is volgens Daimler zeer concurrerend. Daaronder verstaat Daimler een 8 tot 10 procent lagere verkoopprijs dan de nu goedkoopste Actros. In de leasing zou een tarief van 1000 euro per maand mogelijk moeten zijn, zonder onderhoudscontract.

Ander nieuws dat Mercedes-Benz presenteerde is Active Sideguard Assist. Mercedes was al heel ver met het systeem dat de dodehoek, aan de rechterkant de truck, beschermde. Tot nu toe werden er enkel signalen afgegeven aan de chauffeur als er zich een fietser of voetganger in de dodehoek bevond en de chauffeur rechtsaf wilde slaan. Nu is Mercedes-Benz ook zo ver dat het systeen ‘Active’ is: als de chauffeur niet reageert op de signalen maakt de truck zelfstandig een noodstop om te voorkomen dat er weer een fietser of voetganger wordt aangereden. Daarmee kan in principe elk dodehoekongeval voorkomen worden en we kunnen daarom niet wachten tot elke truck (verplicht, leest u mee Brussel en Den Haag?) met een dergelijk actief ingrijpend dodehoeksysteem is uitgerust…

Lees meer over de nieuwe producten van Mercedes-Benz in de komende editie van TTM.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer