Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: VW toont vijf e-primeurs op IAA

Op de IAA in Hannover toont Volkswagen maar liefst vijf e-mobility primeurs. Van een elektrisch aangedreven 48 Volt bakfiets tot een rijdend studiemodel van een VW e-Crafter met een brandstofcel die als range extender moet dienen.

*ID BuZz Cargo concept car

*Nieuwe e-Transporter tot 400 km range

* VW Crafter met fuel cell range-extender

Volkswagen maakt in rap tempo werk van de elektricificering van het wagenpark. Een drijfveer daarachter is volgens dr. Thomas Sedran, CEO bedrijfswagens bij VW, dat het merk als Europese marktleider op het gebied van LCV’s dat aan zijn stand verplicht is. “En hoewel ik zeker weet dat we nog lang dieselmotoren nodig zullen hebben voor het grootste deel van onze klanten, zullen er toch steeds meer bedrijven zijn die met onze e-oplossingen uitstekend uit de voeten kunnen.”

Tot de groep horen bijvoorbeeld taxibedrijven en stadsdistributeurs in grote steden die zeker in hun nopjes zullen zijn met de ABT e-Caddy. Deze elektrische Caddy heeft een 82 kW-elektromotor, die via een transmissie met één versnelling de voorwielen aandrijft. De lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 36 kWh. Een lege batterij is in minder dan zes uur volledig te laden via een 7,2 kW-laadpunt (bijvoorbeeld een wallbox). Met 40 kW oplaadvermogen is de batterij in 49 minuten tot 80 procent te laden. Met een volledig geladen batterij is de actieradius van de e-Caddy 200 kilometer. De topsnelheid bedraagt 120 km/u. De ABT e-Caddy wordt leverbaar als Maxi met lange wielbasis met een laadvolume van 4,2 m3. Het laadvermogen bedraagt 635 kg. De ABT e-Caddy wordt in Nederland leverbaar als bestelwagen zonder zijruiten en als Combi.

De nieuwe e-Transporter wordt een echte alleskunner. De ABT e-Transporter is de eerste volledig elektrisch aangedreven Transporter. In basisconfiguratie beschikt de elektrische Transporter over een lithium-ion batterij met een capaciteit van 36 kWh. Een 74,6 kWh-batterijpakket is eveneens mogelijk. De ranges variëren op papier van 200 tot 400 km. Een volledig ontladen 36kW-batterij is in vijf uur en tien minuten weer tot 100 procent te laden met een laadpunt met een vermogen van 7,2 kW. Snelladen kan met 40 kW laadvermogen; in 49 minuten is de batterij tot 80 procent te laden. Voor de 74,6 kWh-batterij verdubbelen deze laadtijden.

De getoonde ID-Buzz Cargo is een bijzonder retro uitziende bestelauto op basis van het VW MEB-platform (modular electric drive kit). De auto met een theoretische reikwijdte van 550 kilometer is een digitaal platform dat door connectivity tal van opslag- en beheersfuncties volledig integreert. In feite komt het Internet of things aan boord. Zo zou de auto bijvoorbeeld zelf kunnen melden als zijn grijpvoorraad moet worden aangevuld, facturen kunnen versturen enzovoort. De auto is verder geschikt om uiteindelijk op niveau 4 autonoom te kunnen rijden. Daarbij is er nog wel een chauffeur aan boord maar die hoeft niet meer zelf te rijden.

Het meest afwijkende voertuig van VW is mogelijk wel de nieuwe transportfiets, de Cargo e-bike. Hij heeft een laadvermogen van 210 kilo, schijfremmen en rijdt bijzonder stabiel. Opmerkelijk is dat VW uiteindelijk gaat kiezen voor een middenmoter op 48 Volt waar nu 36 Volt de standaard is.

De Crafter met fuel cell is nu nog een studie. De 3,5 tons auto zou met 4,5 kilo waterstof een 320 kilometer moeten kunnen afleggen en is bedoeld voor die bedrijven die aan minder niet genoeg hebben. Met een modulair tanksysteem zou het voertuig nog eens 100 kilometer verder moeten kunnen komen. De auto heeft ook meer payload omdat de installatie maar een tiende weegt van een aandrijving met accu’s.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer