fbpx Ga naar hoofdinhoud

‘Foutieve tachodata kunnen leiden tot bedrijfscontrole’

Het verdient aanbeveling chauffeurs goed te instrueren over het juist bedienen van de tachograaf. Als de chauffeur meerdere fouten in zijn tachograaf heeft staan, kan de inspecteur besluiten tot een bezoek aan de werkgever van de chauffeur. Dat meldt EVO, dat komende week een tachograafopleiding geeft.

tachoEen fout hoeft niet opzettelijk te worden gemaakt, maar misverstanden over tachodata zijn er vele. Eén op de vijf chauffeurs verkeert bijvoorbeeld in de veronderstelling dat (door de afschaffing van het patronaal attest) hij of zij niet meer hoeft te registreren wat de activiteiten waren in de periode dat zij niet in de buurt waren bij het voertuig. Deze denkfout kan bij een controle een boete opleveren voor zowel de werkgever als de chauffeur.

Er is een risico dat uit een wegcontrole een bedrijfscontrole kan voortvloeien. Marjolein Maas, EVO-Ledenadviseur legt uit: “Als de inspecteur meer fouten ontdekt bij de chauffeur, kan dat reden zijn voor een bedrijfsbezoek. Hierbij worden dan de tachograafdata van een aantal chauffeurs opgevraagd of het bedrijf wordt bezocht om de gegevens in te zien. Als er kwade opzet in het spel blijkt met de tachograaf, de gegevens of de bestuurderskaart en/of de werkgever heeft geen toezicht gehouden op het juiste gebruik van de tachograaf en juiste toepassing van de rij- en rusttijden, dan volgens fikse sancties. De boete kan voor de werkgever 4.400 euro per chauffeur per dag en voor de werknemer 1.500 euro per dag bedragen. Het boetebedrag kan op die manier in de tienduizenden euro’s lopen.” Voor het zover komt moet het bedrijf het wel bont hebben gemaakt. Het beboeten gaat in drie fasen, eerst worden de lichte overtredingen beboet. Na een tweede controle en geen verbetering worden de iets zwaardere overtredingen beboet. Na een derde controle en nog geen verbetering worden ook de zwaarste overtredingen beboet. In dat geval kunnen hoge boetebedragen gehaald worden.

Onlangs heeft EVO een beknopt onderzoek gehouden onder eigen vervoerders met vragen over de tachograaf. In 25 procent van de gevallen kon niet het juiste antwoord op de vraag worden gegeven. Het is een beeld dat tachograafdocent Paul Hogenes herkent. “Tijdens mijn cursus lees ik regelmatig de bestuurderskaart van sommige cursisten uit. De cursisten denken namelijk dat zij het vlekkeloos geregistreerd hebben, maar ik kan ze heel snel laten zien dat een fout zó gemaakt is.”

Op 7 december organiseert EVO een tachograafopleiding in Zoetermeer. Deze opleiding dient ook direct voor de Code 95-certificering van de chauffeur.

 

4 reacties op “‘Foutieve tachodata kunnen leiden tot bedrijfscontrole’

  • Peter

    Lijkt wel profwielrennen, verplicht je whereabouts doorgeven, maar hoe moet het dan wel? Ik bedoel kaart eruit en dan? Als je niet bij de auto bent is dat toch privé?? Of snap ik bet niet??

    1. Ton

      Ze willen ook weten of je op het toilet zit of bij de hoeren bent….nog ff en je krijgt straks een persoonlijke begeleider om alles te registreren wat je doen en wanneer……..de chauffeurs zijn bijna gelijk aan ………….nee laat ik dat maar voor me houden..

  • Als je niet bij de auto bent kan het prive zijn ja, dan dien je dus “rust” in te voeren.
    „rust”: iedere ononderbroken periode waarin een bestuurder vrijelijk over zijn tijd kan beschikken.

    Maar het kan ook zijn dat je “andere werkzaamheden” verricht hebt. Dan moet je dat dus invoeren:
    „andere werkzaamheden”: alle activiteiten die worden gedefinieerd als arbeidstijd in artikel 3, onder a), van Richtlijn 2002/15/EG, behalve „rijden”, met inbegrip van
    alle werkzaamheden voor dezelfde of voor een andere werkgever in of buiten de vervoerssector;

    http://www.vdonl.nl/trainingen/

  • Theo

    Moeten de werknemers en zelfstandigen werkzaam in een andere bedrijfstak ook hun daar gewerkte uren invoeren? Als dat zo is zal het probleem van het naar huis sturen na 40 uur van de eigen werknemers en die vervangen door goedkope arbeidskrachten gauw tot het verleden behoren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer