De Franse overheid gaat de mogelijkheden van 25,25 lange voertuigcombinaties onderzoeken.
Het plan is naar buiten gebracht door staatssecretaris van Verkeer Dominique Bussererau en riep al meteen grote protesten op van milieuorganisaties als FNE, Developpement Durable en Nomegatrucks. Men stelt dat de CO2 uitworp bij dergelijke voertuigen nog altijd hoger is dan die van spoorvervoer. Verder stelt men dat door de brandstofbesparing van 20% het wegvervoer alleen maar goedkoper en dus aantrekkelijker wordt. Volgens FNE druist het toelaten van zulke lange, 60 ton zware combinaties ook in tegen de door President Sarkozy geïntroduceerde Grenelle de l’Environnement. Bussereau haastte zich daarop mee te delen dat de 60 ton nog niet vast stond en dat eerst aan combinaties van 40 of 44 ton treingewicht wordt gedacht. De eerste proeven gaan plaatsvinden in de herfst van dit jaar. Trajecten en andere details zijn op dit moment nog niet bekend.
Ook in België komen proeven met LZV’s