Ga naar hoofdinhoud

Fransen willen LZV-proef

Op de Solutrans beurs die momenteel in Lyon plaatsvindt, worden meerdere LZV/s geëxposeerd. Streven is om ook in Frankrijk tot een proef met deze lange voertuigen te komen.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De Franse truckbranche, verenigd in de Fédération Française de la Carrosserie (FFC) ,  gebruikt de eergisteren geopende beurs Solutrans om de discussie over de inzet van LZV’s in Frankrijk te starten. De LZV heet daar EMS, European Modular System. Op de beurs, die tot en met zaterdag duurt, zijn vijf voorbeelden te zien van wat de FFC voor ogen heeft. Daar was ook een autotransporter bij en een Triple double, een concept dat overigens in Nederland niet voor komt. De Triple Double is bedoeld voor containervervoer. De andere drie zijn B-double’s. De combinaties zijn gebouwd door Frankrijks grootste trailerfabrikant, Samro. De autotransporter is natuurlijk van Lohr. De Fransen wijzen graag op de successen in Denemarken en bij ons. Op videofilmpjes komt Chris Kampfrath van onz eigen Verkeer & Waterstaat aan het woord.
Met een nieuwe regering aanstaande, hoopt de Franse truckbranche de neuzen in het Elysée in de juiste richting te krijgen voor een proef in eigen land.
Het is niet te hopen dat Francois Bayrou president wordt want die verklaarde deze week in l’Officiel des Transporteurs tegen verhoging van de treingewichten tot 60 ton te zijn. Wel is hij er voorstander van het maximum toegestane treingewicht van 40 tot 44 ton te verhogen mits de maximum asdruk op 13 ton blijft.

Auteur: Pieter Wieman
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer