Yara Nederland B.V. neemt de Dureal divisie van Univar over waardoor de twee grootste leveranciers van AdBlue hun krachten bundelen.
Dureal is volgens Yara een belangrijke speler op de Europese AdBlue markt. De overname versterkt de positie van Air1, Yara’s merknaam voor AdBlue. Dureal brengt naast marktkennis en een uitgebreid distributienetwerk ook een sterk een ‘totaalconcept’ van opslag- en vulsystemen mee. Deze installaties zijn met telemetriesystemen uitgerust waardoor automatische levering en voorraadbeheer mogelijk is. Dureal is in 12 Europese landen vertegenwoordigd.
Door de overname zal Yara er eerder dan gepland in slagen een dekkende Europese infrastructuur te kunnen aanbieden
De AdBlue markt is volgens Yara de laatste twaalf maanden enorm gegroeid en zal in 2012 het volume van 3,5 miljoen ton bereiken.
Door de overname zal Yara er eerder dan gepland in slagen een dekkende Europese infrastructuur te kunnen aanbieden
De AdBlue markt is volgens Yara de laatste twaalf maanden enorm gegroeid en zal in 2012 het volume van 3,5 miljoen ton bereiken.
Mededinging
Door de fusie wordt de keuze uit AdBlue leveranciers wordt nu wel héél beperkt. Op dit moment bestuderen de diverse mededingings-autoriteiten de geplande overname dan ook. De meningen over de precieze marktaandelen lopen uiteen. Europees gezien zijn er feitelijk maar drie aanbieders van AdBlue: Yara, Greenchem en Dureal. Directeur Edu Bury van Greenchem is de enige die beschikbaar en bereid was om commentaar te geven. “Wij zijn de afgelopen weken al door mededingingsautoriteiten uit diverse Europese landen gebeld met de vraag hoe wij tegen die overname aankijken. Ik bergreep uit die gesprekken dat men het gezamenlijk marktaandeel van Yara en Dureal op kleiner dan 25% taxeert. Ik denk dat dat véél te laag is. Mijns inziens moet je denken aan minimaal 40% maar misschien nog wel meer.” Of de overname leidt tot geringere keuzevrijheid en dus tot ongunstigere condities voor de bedrijfsauto eigenaar, hangt volgens Bury af van de lokale leveranciers van AdBlue. “Als die het op termijn redden dan is er op nationaal niveau voldoende concurrentie” aldus Bury.
Hele supply chain
Hoe groot hun kansen zijn valt moeilijk te schatten maar Bury denkt wel dat op termijn alleen die AdBlue leveranciers overleven die de hele supply-chain beheersen. Bury’s bedrijf Greenchem heeft naar eigen schatting Europees gezien een marktaandeel van ongeveer 30%. “Wij werken via drie distributiekanalen en als je alle partijen in deze markt goed wil kunnen bedienen is dat de enige weg. We hebben een netwerk van eigen kantoren, we werken via een dealernetwerk dat bestaat uit onafhankelijke oliehandelaren en we beschikken over verkooppunten bij tankstations. Op dit moment zijn er dat 300 tot 400 maar het streven is 1500 tot 2000 aan het eind van volgend jaar”.
Bury werkte zelf ooit bij Yara en startte Greenchem in september 2003. “We werden in het begin door de grote partijen niet serieus genomen en voelden ons underdog. Maar inmiddels hebben we ons bestaansrecht bewezen. Of de overname van Dureal nu wel of niet goedgekeurd wordt: Wij varen onze eigen koers en gaan daarmee door.
Bury werkte zelf ooit bij Yara en startte Greenchem in september 2003. “We werden in het begin door de grote partijen niet serieus genomen en voelden ons underdog. Maar inmiddels hebben we ons bestaansrecht bewezen. Of de overname van Dureal nu wel of niet goedgekeurd wordt: Wij varen onze eigen koers en gaan daarmee door.
Auteur: Pieter Wieman