Mede door de voortdurende regenval zijn in het wegdek van de A28 bij knooppunt Hattemerbroek gaten ontstaan. Een spoedreparatie van Rijkswaterstaat bood geen soelaas, aldus een woordvoerder maandag.
Het asfalt tussen Wezep en Zwolle-Zuid zou dit jaar worden vervangen. In de weg zijn gaten ontstaan tot een halve meter doorsnee.
Het asfalt tussen Wezep en Zwolle-Zuid zou dit jaar worden vervangen. In de weg zijn gaten ontstaan tot een halve meter doorsnee.
Om te voorkomen dat de weg geheel afgesloten moest worden, is geprobeerd met een mengsel van koud asfalt de gaten te repareren. “Door de regen houdt dit spul niet. Het water komt er onder en spoelt het net zo hard weer weg.”
Rijkswaterstaat is in overleg met een aannemer om het asfalt met spoed te repareren. “Zolang het hard blijft regenen, heeft dit nog geen zin.” Momenteel geldt op het traject een maximum snelheid van 70 kilometer per uur. De komende dagen biedt dat voldoende garantie op veiligheid, aldus een woordvoerder.
Gaten in het wegdek van een snelweg ontstaan doorgaans aan het einde van de levensduur van het asfalt. Een klein gaatje, ontstaan doordat bijvoorbeeld een bout door een vrachtwagen in het asfalt wordt gereden, kan binnen een paar uur uitgroeien tot een groot gat. Regen en vorst versnellen dat proces.
Over een lengte van 500 tot 600 meter op de A28 zijn twintig tot 25 gaten gevallen. Onbekend is nog wanneer de spoedreparaties plaats hebben. Rijkswaterstaat moet enkele dagen wachten omdat asfalt gedurende de wintermaanden amper in fabrieken wordt geproduceerd. De spoedreparatie zal ’s nachts plaats vinden. De al geplande vervanging van het wegdek vindt mogelijk rond 17 februari plaats.
Auteur: Arjan Velthoven