Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat de logistieke dienstverlening in Europa een uitermate goed toekomstperspectief heeft maar dat het gebrek aan talent een knelpunt is.
De door Penske gesponsorde studie werd uitgevoerd door dr. Robert C. Lieb, hoogleraar supply-chain-beheer bij Northeastern University in Boston. Sinds 1994 hebben veel directeuren van ’s werelds grootste onafhankelijke logistieke dienstverleners meegewerkt aan deze jaarlijkse enquête. Deelnemende bedrijven waren: Ceva, DHL Exel Supply Chain, Geodis, Kuehne & Nagel Logistics, Inc., Menlo Logistics, Modus Link, Penske Logistics, Ryder, Schneider Logistics.
Deze negen directeuren menen dat bedrijven moeite hebben om nieuw talent aan te trekken en vast te houden en tevens onder druk staan om prijzen te verlagen en hun dienstenaanbod uit te breiden. Tegelijkertijd zijn de meeste van hen optimistisch over de globale uitbreidingsmogelijkheden en algemene groeivooruitzichten van de sector.
Belangrijke bevindingen uit het rapport:
– De meeste directeuren zeggen dat zij de voorspellingen voor groei van het bedrijf overtroffen of geëvenaard hebben. Gemiddeld voorspelden de directeuren een groeifactor voor één jaar van 13 procent voor de omzet van de Europese 3PL-sector. Over een periode van drie jaar was hun jaarlijkse voorspelling gemiddeld 15 procent.
– De meerderheid van de directeuren gelooft dat de stijgende betrokkenheid bij investeringen van private equity bedrijven een negatieve ontwikkeling is omdat die bedrijven te veel gericht zijn op winst op de korte termijn en te weinig gericht op dienstverlening en uitbreiding in het buitenland
– Europese logistieke diensverleners blijven uitbreiden in Oost-Europa en Rusland.
– Meer dan 75 procent van de directeuren gelooft dat er in Europa bij verladers een groeiende belangstelling bestaat om zaken te doen met “Leading Logistics Providers” als gevolg van de stijgende omvang en complexiteit van logistieke samenwerkingen en het betreden van nieuwe markten.
– Het ‘gebrek aan talent’ in de 3PL-sector wordt gezien als het belangrijkste probleem voor de sector in Europa. Om dit probleem tegen te gaan hebben veel Europese logistieke dienstverleners het afgelopen jaar nieuwe programma’s voor rekrutering, training en vasthouden van personeel opgezet en hun samenwerking met universiteiten versterkt.
Deze negen directeuren menen dat bedrijven moeite hebben om nieuw talent aan te trekken en vast te houden en tevens onder druk staan om prijzen te verlagen en hun dienstenaanbod uit te breiden. Tegelijkertijd zijn de meeste van hen optimistisch over de globale uitbreidingsmogelijkheden en algemene groeivooruitzichten van de sector.
Belangrijke bevindingen uit het rapport:
– De meeste directeuren zeggen dat zij de voorspellingen voor groei van het bedrijf overtroffen of geëvenaard hebben. Gemiddeld voorspelden de directeuren een groeifactor voor één jaar van 13 procent voor de omzet van de Europese 3PL-sector. Over een periode van drie jaar was hun jaarlijkse voorspelling gemiddeld 15 procent.
– De meerderheid van de directeuren gelooft dat de stijgende betrokkenheid bij investeringen van private equity bedrijven een negatieve ontwikkeling is omdat die bedrijven te veel gericht zijn op winst op de korte termijn en te weinig gericht op dienstverlening en uitbreiding in het buitenland
– Europese logistieke diensverleners blijven uitbreiden in Oost-Europa en Rusland.
– Meer dan 75 procent van de directeuren gelooft dat er in Europa bij verladers een groeiende belangstelling bestaat om zaken te doen met “Leading Logistics Providers” als gevolg van de stijgende omvang en complexiteit van logistieke samenwerkingen en het betreden van nieuwe markten.
– Het ‘gebrek aan talent’ in de 3PL-sector wordt gezien als het belangrijkste probleem voor de sector in Europa. Om dit probleem tegen te gaan hebben veel Europese logistieke dienstverleners het afgelopen jaar nieuwe programma’s voor rekrutering, training en vasthouden van personeel opgezet en hun samenwerking met universiteiten versterkt.
Auteur: Pieter Wieman