Ga naar hoofdinhoud

‘Geen andere keus dan cabinekamperen’

Het AD ging afgelopen weekend eens tussen de cabinekamperende Oostblokkers zitten, op diverse parkings. Het ILT kwam niet langs, wel gingen de gebraden kippenpootjes in het rond. Teneur van het verhaal: niet cabinekamperen is gewoon te duur, boete of niet.

Zo is er de Roemeen Costica, die de mogelijke boete van 1500 euro rustig doorschuift naar mijn baas. “Ik slaap, woon en kook in mijn cabine. Wat moet ik dan? Een restaurant kost zo 25 euro per dag. Een hotel kan ik ook niet betalen. Die boete gaat volgens de regels naar de baas, maar die kan best zeggen dat ik een deel moet betalen. Maar ik ben niet bang voor een boete, laat mij maar lekker in mijn cabine slapen.”

De Roemeen Eugen is al twee maanden van huis. “Ik rij in een koelwagen die altijd aan staat. Wat moet ik met die luidruchtige wagen naast een hotel? Moet ik koken op een gasstelletje naast het hotel? En wat als iemand midden in de nacht de koeling uitzet vanwege het lawaai? Of probeert in te breken? Dan heb ik een groot probleem. De oplossing is volgens hem eenvoudig: “Een hotel naast een grote beveiligde parkeerplaats. Dan kunnen wij in de buurt van onze opleggers blijven en ons eigen betaalbare potje koken.”

Zijn collega Cristian slaapt af en toe wel in een hotel. “Vorige week hadden we een kamer voor 54 euro met twee personen. Op kosten van de baas. Je kunt douchen en hebt een heerlijk bed. Het enige probleem is dat de baas geen vergoeding geeft voor het eten. Maar veel chauffeurs vinden het eten in een hotel ook niet lekker.”

Bron: AD

 

6 reacties op “‘Geen andere keus dan cabinekamperen’

  • ton

    3 weken werken (met 2x 24 uur verkorte weekendrust in cabine) daarna naar huis. Rijtijdenwet vereenvoudigen en (alcohol)- controles verscherpen.

  • Bert

    Er is wel degelijk een keuze. Zorgen dat je mensen op tijd terug zijn en ze niet maandenlang laten zwerven en onduidelijke dingen laten doen. Dat is namelijk ook de achtergedachte. Het is niet alleen een beschermende maatregel voor de chauffeur, maar ook een mogelijkheid om overtredingen met betrekking tot cabotage tegen te gaan. 2 maanden onderweg binnen Europa, waar gaat dat over? Waar is ie dan allemaal geweest? Het doorschuiven van boetes naar de werkgever is in dit opzicht ook niet verkeerd, want uiteindelijk is het de werkegever die beslist wat die chauffeur doet en waar ie dat doet.

  • Willem

    Ik heb me laten vertellen dat het voor veel oost Europese chauffeur alleen maar gemakkelijker word

    Ze hebben dubbele identietskaarten , dubbele pasjes , dus nooit te veel uren en geen gedoe met de 45 uur

    Daar is over na gedacht toch ?

    14 dagen heet je kees en daarna 14 dagen Jos en rije maar

    En ons lachen ze gewoon uit !!! keihard !!!

    1. Bert

      @Willem
      Dan moet dat dichtgetimmerd worden. En bij verdenking of een geconstateerde overtreding die wagen uit het verkeer, totdat duidelijk is, of er wat aan de hand is of totdat de boetes betaald zijn. In zo’n geval kunnen het economische delicten, ID fraude of valsheid in geschrifte zijn Dat kan lekker oplopen, ook in tijd, alleen moet je dat als overheid wel willen handhaven.

  • rob

    volledig met Ton en Bert eens
    3 wkn op 1 week af
    gewoon naar huis , DAAR was de weekendrust voor bedoeld
    45 uur uit je onbeheerde auto zou ik ook niet willen en leid nergens toe

  • Spikey

    Ik zeg max 2weken van huis en dan naar huis,incl auto.Dan komt desbetreffende truck ook eens daar waar hij gekentekend is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer