Ga naar hoofdinhoud

Geen LZV’s in grensoverschrijdend vervoer

TLN en EVO hebben geen begrip dat het Europees Parlement een voorstel voor duidelijke regelgeving over de grensoverschrijdende inzet van LZV’s, heeft afgewezen. Men spreekt over een gemiste kans om vervoer binnen EU efficiënter en duurzamer te maken. Wel zijn TLN en EVO positief gestemd over een aantal (technische) plannen die meer efficiënt en schoner vervoer mogelijk maken.

LZV EP vervoer

Op dinsdag 15 april werd plenair in het EP gestemd over een wijzigingsvoorstel van de Europese Commissie (EC) van vervoersrichtlijn 96/53 over maten en gewichten voor vrachtauto’s. Belangrijkste wijziging was om grensoverschrijdend vervoer van LZV’s in de nieuwe richtlijn op te nemen. Bij de eerste stemming van de Transportcommissie van het EP in maart werd het voorstel afgewezen. Ook bij de plenaire stemming vandaag in het Parlement kon het voorstel helaas niet op een meerderheid van de stemmen rekenen.

Geen begrip

TLN en EVO dringen al jaren in Europa aan op grensoverschrijdende inzet van LZV’s. Deze lange vrachtwagencombinaties, waarvan er in Nederland al bijna 1000 rondrijden, bieden grote voordelen voor zowel logistiek als milieu. Grensoverschrijdend vervoer van LZV’s is formeel alleen toegestaan tussen twee landen die daar onderling mee instemmen. De Commissie wilde deze bepaling nu in de richtlijn vastleggen. TLN en EVO betreuren het dat het EP ondanks de vele positieve pilots en onderzoeksrapporten van de laatste jaren, ook nu weer tegenstemt.

Overige voorstellen

EP vormgevingNaast voorstellen voor de LZV’s, omvatte de plannen van de Commissie ook voorstellen voor technische verbeteringen van voertuigen. Het gaat hier bijvoorbeeld om extra lengte voor een meer gestroomlijnde en veiligere vrachtautocabine, het toestaan van spoilers aan de achterzijde om de aerodynamica te verbeteren alsmede soepelere voorschriften voor het vervoer van 45’ containers. Het EP stemde hier wel mee in.

Verloop proces

Na de plenaire stemming in het EP, moet de Raad zich nog over het voorstel uitspreken. Dit zal rond de zomer gebeuren. Daarna moet de Raad en het EP tot een gemeenschappelijk standpunt komen. Dit zal naar verwachting in het najaar gebeuren. Zoals het er nu uitziet wordt er in de nieuwe richtlijn niets vastgelegd over grensoverschrijdend gebruik van LZV’s. In dat geval blijft ook de huidige bepaling van kracht op basis waarvan twee aan elkaar grenzende Lidstaten onderling grensoverschrijdend met LZV’s mogen toestaan.

 

2 reacties op “Geen LZV’s in grensoverschrijdend vervoer

  • Dank voor uw artikel.

    Maar, wat ik mis is het WAAROM. Waarom is het afgewezen? Juist die argumenten lijken mij relevant om hier te vermelden. Dán pas kan ik als lezer bepalen of zo’n beslissing begrijpelijk of onbegrijpelijk is.

  • Josef

    Tuurlijk zijn TLN en EVO en met hen vele vervoerders teleurgesteld, LZV zou een geweldige sprong voorwaarts zijn voor de economie en milieu. Blijkbaar heeft EP, zoals in meer gevallen, dit niet in de zin mede dank aan de gigantische lobby werkzaamheden van de spoorwegen, zoals DB en SNCF. wederom een gemiste kans voor het politbureau van de EU, erg jammer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer