‘Geen vrachtverkeer over Merwedebrug kost half miljoen per dag’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Geen vrachtverkeer over Merwedebrug kost half miljoen per dag’

De transportsector reageert verbolgen op het plotselinge besluit van Rijkswaterstaat om de Merwedebrug af te sluiten voor alle vrachtverkeer. Volgens branche-organisaties TLN en EVO kost omrijden de transportbedrijven in totaal 500.000 euro per dag.

merwedebrugUit het nader onderzoek naar haarscheurtjes in de draagbalken van de zuidelijke boog van de Merwedebrug blijkt dat de situatie hier ernstiger is dan bij de noordelijke boog. Rijkswaterstaat heeft daarom uit veiligheidsoverwegingen besloten om met ingang van dinsdag 11 oktober geen vrachtverkeer meer toe te laten op de brug om verdere overbelasting te voorkomen. Dit betreft alle voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. De brug blijft normaal beschikbaar voor personenauto’s.

Vrachtverkeer moet omrijden via de A2 en A16 en wordt geïnformeerd via borden boven en langs de weg. Hierop zal gehandhaafd worden. Per dag rijden ongeveer 95.000 voertuigen over de brug, 18.000 daarvan zijn vrachtauto’s. De alternatieve route via de A2 en de A59 is 50 km langer. De afsluiting voor het vrachtverkeer ontregeld daarmee logistieke processen en zorgt voor extra kosten. De kosten voor omrijden worden door TLN en EVO geraamd op minimaal 500.000 euro per dag. Vervolgkosten door extra inzet van vrachtauto’s en filekosten zijn hier niet in meegenomen.

TLN en EVO onderschrijven de stelling dat veiligheid boven alles gaat en hebben respect voor de genomen maatregel. Gezien de economische impact dienen de maatregelen wel zo snel mogelijk uitgevoerd te worden. Dinsdagochtend wordt hierover overleg gevoerd door specialisten van Rijkswaterstaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer