Ga naar hoofdinhoud

Van Geffen: proeftuin van DAF

Transportbedrijf A.G. van Geffen uit Hedel was onlangs het eerste bedrijf in Nederland dat de weg op ging met de nieuwe DAF XF. Het bedrijf heeft een lange historie met DAF en heeft er nog altijd een nauwe band mee. Zelf is hij benieuwd hoe de trucktechniek zich verder zal ontwikkelen, vertelt directeur-eigenaar Arjan van Geffen. [TTMnl2017_4_54]

A.G. van Geffen Transport bestaat al sinds 1934 en werd opgericht door Adrianus Gijsbertus (kortweg Ai) van Geffen. Hij ziet dat de zaken van zijn vader Jan niet goed lopen en start een kolenhandel en transportbedrijf. Voor het vervoer kiest hij een A-Ford. “De eerste DAF is een A1600, die wordt aangeschaft in 1969 door mijn oom Jan. Snel daarna kunnen we transporteren voor De Gruijter, Spar, later voor Edah Basismarkt en Super de Boer”, vertelt Arjan van Geffen.

Supermarktdistributie maakt nog altijd een groot deel uit van de activiteiten van Van Geffen anno 2017. “Zo’n 65 procent van het volume. We rijden voor Lidl, Albert Heijn en Bouman. Maar we vervoeren ook voor Blokker, we rijden planten en AGF en hebben een eigen warehouse.” Arjan van Geffen is directeur, maar zit al zijn hele leven midden in het familiebedrijf. Hij kent daarom alle facetten van het transporteur zijn en werkt volop mee op de werkvloer. “Ik heb de algehele leiding, maar ik heb ook de planning onder me. Ik hou me ook bezig met zaken als ISO-certificering en onze carbon footprint. Plus de inkoop. Gelukkig heb ik wel een heel sterk medewerkers aan wie ik veel over kan laten. Logistiek engineer Adriaan de Leeuw kan me in heel veel ontlasten.”

LNG
Sinds 2008 is Arjan van Geffen volledig eigenaar van het familiebedrijf. Inmiddels werken er 75 mensen. “We zijn sinds 2001 gegroeid van 19 naar 41 auto’s, als je naar het wagenpark kijkt. Het gaat goed, maar groei op zich is geen doel. Ik ben er echter ook niet bang voor”, aldus Van Geffen. Als je een auto van Van Geffen ziet rijden, is dat altijd een DAF. Of toch niet? “Bijna altijd een DAF”, glimlacht Van Geffen. “Voor ons werk voor Albert Heijn en Lidl rijden we ook vier Iveco’s, op LNG. Dat willen deze opdrachtgevers graag. We hebben weinig problemen met de auto’s. Het onderhoud doet Iveco voor ons, dat is met LNG echt een apart verhaal.” De rest van het wagenpark bestaat uit DAF’s XF, CF en LF. “En een paar bestelauto’s voor het snelle werk”, aldus Van Geffen. “Ja, we hebben snel de nieuwe generatie XF en CF aangeschaft en ik hou van DAF, maar ik sta in principe ook open voor andere merken. Volvo’s hebben we vroeger ook gehad, vind ik ook een mooi merk. Ik reed vroeger op een F7 ritten met postduiven. Heb ik heel goede herinneringen aan. Ik had Volvo best wat plaatsen gegund in ons wagenpark. Ja, ze komen met LNG-auto’s. Maar naar mijn mening wel een beetje laat.” Van Geffen zegt dan wel dat hij niet vast zit aan DAF, maar wil dat later graag nuanceren. “Ik zit niet vast aan DAF, maar ik zit er op dit moment ook niet op te wachten dat andere merken langs komen. Dat is echt niet nodig.”

Proeftuin
Van Geffen heeft de nieuwe XF dus al wel rijden. “Dat is niet omdat we die blind besteld hebben. We zijn al een jaar of vijf proeftuin van DAF. Met de nieuwe generatie CF rijden we al sinds april vorig jaar, met de XF sinds april dit jaar. We weten dus wat we in huis halen.” DAF rept zelf over 6 procent brandstofbesparing ten opzichte van de vorige generatie. “Dat lijkt me reëel”, zegt Van Geffen, “maar niet voor iedereen. Het is afhankelijk van wat voor werk je doet, en hoe je chauffeurs rijden.” Over dat laatste kan Van Geffen lang doorpraten. “Zuinige trucks of niet, de chauffeur bepaalt met zijn rijstijl het verbruik. Zeker met de moderne technologie in vrachtwagens is het zaak chauffeurs veel en vaak te trainen en monitoren. Maar ja, daar is echt geen tijd voor.”

Kelly
A.G. van Geffen doet zelf het onderhoud van het wagenpark. “Hier op het terrein exploiteert BedrijfService Walraven (BSW) een werkplaats. Daar kunnen we altijd terecht voor ons onderhoud. Het echte onderhoud doet onze eigen monteur. Die heeft al 30 jaar ervaring en sleutelt aan onze trucks en opleggers. Waarom we dat zelf doen? Uit kostentechnisch oogpunt natuurlijk. Kijk alleen maar eens wat olie verversen kost bij de dealer of dat we het hier zelf doen. Natuurlijk is het zo dat de trucktechniek steeds complexer wordt, maar onze monteur heeft nauwe banden met onze DAF-dealer Van Hooft en is technisch daarom uitstekend onderlegd.” Net als TTM.nl op bezoek is, wordt in de werkplaats de tweede nieuwe DAF XF opgebouwd. Een FT 450 met SpaceCab. Net als alle trucks van Van Geffen krijgt ook deze een eigen naam. Kelly, in dit geval. De nieuwe XF heeft volgens DAF een onderhoudsinterval van 200.000 km, maar bij het horen van dat kilometrage schudt Arjan van Geffen beslist het hoofd. “Dat gaat hier niet gebeuren. Als je naar Spanje rijdt, dan is dat realistisch, maar in distributiewerk ligt dat anders. Met 75.000 km gaan wij sowieso olie verversen.”

Veiligheid
Van Geffen monitort alles rond het eigen wagenpark nauwgezet. “Ik doe ook de inkoop, dus dan moet je wel kennis van zaken hebben. We gebruiken synthetische olie van Mobil, goed voor een brandstofbesparing van zo’n 3 procent. De koelmotoren zijn van Thermo King. Die komen hier trouwens zelf het onderhoud doen. Verder ben ik niet zo van het tenderen. Nou ja, met banden misschien dan. Normaal hebben we Michelins op de trekkers, maar dat is toch wel duur. Nu heb ik Hankook op proef. Prima band, en het scheelt ook nog eens fors per band. Goed om je heen kijken en rekenen loont wel. Hetzelfde geldt voor de opleggers. We hebben 9 Heiwo’s, maar sinds kort ook een paar Krones, via Wezenberg. We hebben daarbij ook gekeken waar we de opleggers voor nodig hadden, levensmiddelen of planten. Als je goede overwegingen maakt kun je het materieel namelijk efficiënter inzetten.” Veiligheid is daarbij ook belangrijk, zegt Van Geffen, wiens bedrijf jaren geleden betrokken was bij een ernstig file-ongeval. “Veiligheid staat altijd bovenaan voor ons, nog boven plezier en brandstofverbruik”, aldus Van Geffen. Hij is echter niet overtuigd van de noodzaak van een niet-uitschakelbare noodrem op trucks. “Als die noodrem altijd ingeschakeld zou moeten zijn, moet-ie eerst nog verbeteren. Daarnaast, systemen of niet, een chauffeur moet altijd zelf opletten. In alle situaties. Je moet eens weten hoeveel schade anderen aan onze trucks rijden bij laaddocks….”

Hoe zijn wagenpark er in de toekomst uit ziet, is voor Van Geffen moeilijk in te schatten. “Onze trekkers zijn voorbereid voor LZV-gebruik, dus dat is een mogelijkheid. De elektrische truck is in opkomst, maar nog weinig concreet. Ze zijn wel op de markt, maar zo duur dat het zonder subsidie niet te doen is. In de retaildistributie zijn de marges klein, dus dat zelf betalen is onmogelijk. En wat is er mis met diesel? De huidige Euro 6 diesels zijn zo schoon. Misschien is voor ons werk een hybride-truck wel het meest toepasselijk. Stil en schoon met een elektromotor in de stad, dan kan op de snelweg de dieselmotor weer lopen. En ik weet dat DAF bezig is met die toepassing, dus daar wachten we dan maar geduldig op.”

#interval
#veiligheid
#proeftuin

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: HENK RISWICK

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer