Nieuws

De Nederlandse transportsector heeft samen met vakbonden zeer gemengd gereageerd op het verwerpen van het Mobility Package door het Europees Parlement. Enerzijds is men blij dat het ‘concurrentiebedreigende’ pakket regels van tafel is, anderzijds schijnt men nu pas te beseffen dat ‘alles bij het oude blijft’.

We zetten de reacties eens even op een rij. Allereerst de grootste roeptoeter, de FNV, afdeling Transport en Logistiek. Dat is blij. Willem Dijkhuizen: “Dit is een overwinning voor de vakbonden en een beloning voor de vasthoudendheid van de FNV.” Volgens de vakbond zouden de nieuwe voorstellen, onder andere gedaan door ‘de Nederlander Wim van de Camp’, zouden ‘de doodsteek zijn geweest’ voor de Nederlandse transportsector. De beslissing van het Europarlement betekent dat onderwerpen als detachering, posting en cabotage allemaal van voren af aan behandeld gaan worden. Eerder zond FNV samen met TLN een position paper naar het Nederlandse parlement, voorafgaand aan de bespreking van dit onderwerp in de Tweede Kamer.

De reactie van CNV is er een van teleurstelling. CNV voorzitter Maurice Limmen: “Jammer dat het Europese Parlement niet is gekomen tot een voorstel dat écht gelijk loon voor gelijk werk zou bieden in het internationale transport. Daarmee blijft de situatie van oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden bestaan, met alle schadelijke gevolgen voor de Nederlandse transsportsector van dien.”

TLN liet dinsdag nog een vlammend persbericht uitgaan met als strekking dat ‘de oneerlijke concurrentie van Oost-Europese bedrijven’ een halt toegeroepen moest worden. Dat ging dan vooral om de verruiming van cabotage, iets waarvan al lang en breed bewezen is dat het maar marginaal in Nederland voorkomt. TLN zag echter ook pluspunten in het Mobility Package en heeft met haar stellingname en haar eerdere position paper zichzelf wellicht in de voet geschoten nu het hele pakket maatregelen van de baan is.

Verladersorganisatie Evofenedex spreekt van een gemiste kans. Bedrijven die het nu al lastig hebben met het aan- en afvoeren van goederen komen nog meer in de knel, zo waarschuwt directeur Machiel van der Kuijl. “Dit is een hard gelag. Handels- en productiebedrijven zitten met de handen in het haar om hun goederen aan- en afgevoerd te krijgen. Het aanbod van dienstverlening in het wegtransport schiet tekort omdat er geen chauffeurs meer in Nederland beschikbaar zijn om het werk te doen”, aldus van der Kuijl. “Het Europees Parlement had vandaag de kans het aanbod wegtransport beter te laten aansluiten op de vraag en tegelijkertijd het betaalde chauffeursloon in Europa eerlijker in te regelen. Dat hebben ze niet gedaan. Nu verandert er niks en zitten onze handels- en productiebedrijven op de blaren.”

Achteraf is het natuurlijk een truck in de uitlaat kijken, maar feit is dat de ongewenste situaties in de internationale transportsector, zoals Evofenedex aanstipt, voorlopig blijven voortbestaan. Dat betekent: overvolle parkings met cabinekamperende Oostblokkers. Aan de rij- en rusttijden wordt dan weliswaar niet getornd, maar wij hebben niet de indruk dat dat de verkeersveiligheid ook maar enigszins zal bevorderen, met appende chauffeurs (ook Nederlandse). En tenslotte is de droom van menig vakbondslid en/of sociale dumping strijder weer uit elkaar gespat. Van die Oost-Europeanen kom je namelijk nooit meer af want de Europese Unie, en dus de Europese politiek, behartigt ook hun belangen. Misschien was het slimmer geweest de nieuwe regels aan te (laten) nemen en te zien of ze de praktijksituatie, en niet de indachtige situatie, positief hadden kunnen beïnvloeden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven