Ga naar hoofdinhoud

Gemeente Den Haag presenteert Verkeercirculatieplan

De Haagse wethouder van Verkeer, Peter Smit (VVD), heeft woensdag drie varianten op het Verkeerscirculatieplan (VCP) gepresenteerd, die tot een definitief plan moeten leiden om de Haagse binnenstad vanaf 2009 autoluw te maken. Op 15 mei wil het college een besluit aan de gemeenteraad voorleggen.

Het eerste alternatief, de ‘variant verleiden’, moet automobilisten ‘verleiden’ om niet meer dwars door de stad te rijden, maar om van de centrumring gebruik te maken. Dit is een netwerk van wegen buiten het centrum. Het betekent dat de routes door de stad minder aantrekkelijk worden gemaakt voor automobilisten door invoering van bijvoorbeeld 30-kilometerzones en hier en daar eenrichtingsverkeer.
Bij de ‘variant cityring’ moet een ringweg, die direct om het centrum gesitueerd is, het bestemmingsverkeer evenwichtig over het wegennet verdelen. De functie van de verder liggende centrumring is hier bedoeld om het autoverkeer dat niet in het centrum hoeft te zijn, om de binnenstad heen te leiden.
 
Bij de ‘variant VCP extra’ gaat het erom het doorgaand verkeer met harde maatregelen uit de binnenstad te weren. De doorstroom van verkeer op de centrumring zou in deze variant daarom sterk verbeterd moeten worden. Een stuurgroep van de gemeente heeft de drie varianten de afgelopen weken getest of om te bezien of zij tot een vooruitgang van de economie, het milieu en de verkeerssituatie in de Haagse binnenstad zouden leiden. Elke variant zou per saldo een positief effect hebben op de huidige problematiek in de Haagse binnenstad.
 
Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO wijzen erop dat de gemeente Den Haag niet voorbij mag aan aan de afspraken die bedrijfsleven en gemeente vorig jaar hebben vastgelegd in een milieuconvenant, gericht op het verbeteren van de luchtkwaliteit. Zowel het verkeerscirculatieplan als het milieuconvenant streven naar een schonere luchtkwaliteit. Uit beide plannen komt een lijstje van maatregelen. TLN en EVO vragen de gemeente om op het moment dat beide plannen zijn uitgewerkt, deze nog naast elkaar te leggen. Op die manier kan Den Haag voorkomen dat maatregelen in het ene plan haaks staan op acties uit het andere plan, en kan daarnaast de gemeente voorkomen dat er dubbele maatregelen worden genomen.

 

 

Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer