Pittige discussie over cao-loonbod • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Pittige discussie over cao-loonbod

Het cao-loonbod van de werkgevers in het beroepsgoederenvervoer is met gemengde gevoelens ontvangen. Chauffeurs reageerden massaal en waren voor het overgrote deel negatief over de vermindering van de overurentoeslag. CNV Vakmensen ziet ook nog wel haken en ogen aan het ‘ingewikkelde’ eindbod. “De achterstand die de werknemers in de afgelopen jaren hebben opgelopen, wordt hiermee niet ingehaald”, aldus onderhandelaar Tjitze van Rijssel.

>Het gaat om een driejarige cao, met een totale loonsverhoging van 10 procent. “Wat salaris betreft maken we een goede slag, maar het is een ingewikkeld eindbod, waar ook een aantal minnen in zitten”, zegt onderhandelaar Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. “We gaan alles op een rij zetten en aan onze leden voorleggen.”

Volgens Van Rijssel is het “een ingewikkeld eindbod, waar we goed naar moeten kijken”. “Die 10 procent loonsverhoging klinkt natuurlijk mooi. Maar als je het goed bekijkt, pakt het minder rooskleurig uit. De achterstand die de werknemers in de afgelopen jaren hebben opgelopen, wordt hiermee niet ingehaald.” Volgens de CNV-onderhandelaar krijgt bijvoorbeeld een grote groep werknemers te maken met de afbouw van hun persoonlijke toeslag. “En met de verhoging van het basissalaris en de vermindering van de ploegentoeslag wordt de cao er niet eenvoudiger op. De kans op fouten wordt groter. Dat betekent dat je als werknemer nog beter op je loonstrook moet letten. Controle op de naleving van de cao wordt nog belangrijker. Dat is echt een minpunt. Vooral omdat de werkgevers de verantwoordelijkheid voor de naleving van de cao volledig bij de werknemers en vakbonden neerleggen en hier zelf weinig verantwoordelijkheid in willen nemen.”

Met een aanpassing in de salarissen (verhoging van het basissalaris van chauffeurs en vermindering van de overurentoeslag) willen de werkgevers het overwerk beperken. Werknemers krijgen ook meer zeggenschap over de werktijden. Op jaarbasis kunnen zij kiezen hoeveel uren ze willen werken, van 2.080 uur per jaar (40 uur per week) tot 3.120 uur per jaar (60 uur per week). Werkgever en werknemer maken hier met elkaar afspraken over, ook als het gaat op hoeveel dagen en welke dagen in de week wordt gewerkt.

>Werknemers krijgen per 1 januari 2018 een persoonlijk keuzebudget. Dat bestaat uit een aantal vakantiedagen en eventueel brutoloon. Vanuit dit budget kunnen werknemers per jaar 18 dagen kopen. Ze kunnen er ook voor kiezen om het aan het eind van het jaar te laten uitbetalen.

De vakbonden willen de effecten van het cao-eindbod de komende tijd inzichtelijk maken met voorbeelden. Daarna gaat het bod naar de vakbondsleden en die komen met een reactie. Naar verwachting kan dat nog wel enkele weken duren.

2 reacties op “Pittige discussie over cao-loonbod

  • M.B.van Susteren

    Het is een loonsverhoging die de chauffeurs zelf betalen door o.a.de overurentoeslag toeslag enz.te verlagen dan niet te vergeten de 18 extra vrije seniorendagen.Wie praat er dan nog over 10% loonsverhoging??We zijn al jaren aan het inleveren en de economie leeft weer op maar wij chauffeurs merken er niets van want we werken nog steeds voor minimum jeugdloon.Het is schandalig en dat in zo,n modern land?

  • Bert Poelman

    Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een hoger basisloon meer oplevert. Pensioenopbouw, vakantie toeslag, en de WW worden allemaal berekend over het basisloon. Ik rijd zelf in het eigen vervoer en wij hebben al jaren “overuren” van 100%
    Alleen zaterdag en zondag worden bij ons extra betaald. Volgens doorberekening van een deskundige houd ik op de korte termijn netto (bijna) net zo veel over als bruto.
    Op de lange termijn verdient een hoger basis salaris beter.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer