Het is niet de eerste spyfoto van de nieuwe Ford truck, maar wel eentje met meer informatie rond de nieuwe lange-afstandstruck die Ford Motor Company maakt samen met het Turkse Koç. Zo heeft deze vrachtwagen dezelfde 12,7 liter Ecotorq motor als de Cargo, maar nu met een vermogen van 500 pk. De nieuwe Ford wordt gepresenteerd op de IAA van dit jaar.
De foto die we hier plaatsen is gemaakt op de O4, de snelweg die Istanbul met Ankara verbindt. Ford produceert haar trucks in Turkije dus ligt het ook voor de hand die daar voor het eerst de weg op te sturen. Het meest opvallend aan het nog zwaar gecamoufleerde model is de 2,5 meter brede cabine. Volgens onze bronnen is het een compleet nieuwe cabine, die niet gebaseerd is op de Cargo of andere Fords. De cabine kent diverse aerodynamische foefjes, onder meer het afdekken van de traptreden komt weer terug bij deze Ford. Onder de cabine ligt de 12,7 liter Ecotorq Euro 6 motor die we al kennen, maar nu met een vermogen van 500 pk. De motor is verbonden met een nieuwe 12-gangs automatische transmissie ontwikkeld door Ford Otosan zelf en goed voor een investering van verluidt 49,5 miljoen euro. Ford Trucks kijkt met dit nieuwe model naar de toekomst, maar ook naar de West-Europese markt. De nieuwe automatische transmissie heeft namelijk software die ACC en PPC mogelijk maken, maar die ook al voorbereid is voor connectivity en autonoom rijden. De nieuwe transmissie zou echter pas in 2020 op de markt komen volgens onze bronnen. Zeker is wel dat deze nieuwe Ford, waarvan het niet zeker is of hij de naam Cargo draagt dan wel een nieuwe naam krijgt, meer dan ooit klaar is voor de West-Europese markt. Ford Trucks wil dat al lang en schuift vanuit Turkije langzaam onze kant op. Na de introductie van de Cargo vorig jaar in Roemenië, zijn er inmiddels ook importeurs in Oekraïne, Tsjechië, Slowakije en Kroatië. Naar verluidt is Polen het volgende land waar Ford aan de slag wil. En van Polen is het nog maar één grens naar Duitsland…