fbpx Ga naar hoofdinhoud

Gloriejaren komen eraan voor West-Europese trailermarkt

Opleggerfabrikanten kijken handenwrijvend uit naar de komende jaren. Voorspellingen van analistenbureau Clear wijzen erop dat in de vijf jaren van 2017 tot 2021 de registratie van nieuwe trailers en aanhangwagens hoger dan ooit tevoren zullen zijn.

De economische bloei is daar voor een deel debet aan, zegt Clear in een nieuw rapport. Voor 2018 was een afname in vraag van 4 procent voorzien, maar gedurende dit jaar blijkt de vraag juist te groeien, naar verwachting met 1 procent. Zeven van de vijftien West-Europese landen zullen weliswaar lichte dalingen in trailerregistraties zien, maar de overige acht rapporteren naar verwachting een winst die de balans in het positieve trekt.

Na 2018 verwacht Clear voor 2019 echter wel een daling in de vraag naar opleggers en aanhangwagens, met gemiddeld 10 procent. Er is echter wel een grote variatie in landen, van -2 procent tot -22 procent. Vaak zal de afname in 2019 in verhouding staan ​​tot de toename van de markt in 2017/18. Een uitzondering is het Verenigd Koninkrijk, dat in alle drie de jaren een krimpende markt zal hebben.

De reden voor de daling in 2019 is logisch, zegt Clear. Na de economische crisis kwam er een enorme inhaalvraag op gang. Die is nu echt voorbij. De trailervloot is volledig aangevuld, ook al is het wegvervoer nog niet aangekomen op het niveau van voor de crisis, in 2006. Ook zegt Clear dat het inmiddels negen jaar geleden is dat de trailermarkt werd gedecimeerd en dat de markt nog nooit tien jaar zonder dip heeft meegemaakt. Daarbij stijgt de vraag in 2018 zoals gezegd tot een zeer hoog niveau, eerder enkel gezien in 2007 en 2008. Toen was de vraag mede zo hoog door de toetreding van nieuwe EU-landen.

De opleggerindustrie hoeft echter niet bang te zijn voor een fikse daling in verkopen. De dip in 2019 is van korte duur. Voor de vijfjarige periode 2017-2021 voorspelt Clear registraties maar ook productie op recordniveau, vergelijkbaar met 2004-2008.

In haar rapport voegt Clear meer dan 30.000 trailers toe aan de prognose voor de periode 2018-22, meer dan de helft van dat aantal in 2018/19. De meeste van deze extra trailers die aan de prognose zijn toegevoegd, worden verkocht in Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk en België. Waarschijnlijk voelt Ierland de negatieve impact van de Britse brexit op korte termijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer