Ga naar hoofdinhoud

Goed eerste half jaar voor van Uden

Het eerste half jaar van 2013 is goed begonnen voor de binnenvaart activiteiten van van Uden. De stijgende omzet van het Alpherium (binnenvaart terminal in Alphen) en de groeiende activiteiten in Antwerpen zorgen voor een groei met 20% tot bijna 390.000 vervoerde TEUs via de binnenvaart in het eerste half jaar van 2013.

Van Uden 2013 groeiVan Uden verklaart deze groei doordat ze de koers van vaste schema’s en weinig calls vast blijven houden. Ook de gemiddelde opbrengst per container bleef op peil. Directeur Diederik Antvelink meldt dat na 3 jaar op rij van tariefdalingen de markt nu uitgebodemd is. De markt kan geen verlagingen meer aan, aldus Antvelink.

Met een totaal van 244.000 TEU van en naar de Rotterdamse haven beheerst van Uden een 19% marktaandeel in Rotterdam. Antvelink benadrukt dat binnen Antwerpen het marktaandeel van van Uden nog hoger is: “Dit komt doordat wij via onze deelname in Antwerp Port Shuttle een enorme sprong hebben gemaakt in aantal TEUs in het vletwerk. Wij schatten dat we een 25% aandeel hebben in de Antwerpse markt.” De ambities zijn hoog bij van Uden: Directeur Diederik Antvelink voegt toe dat in 2013 de lat ligt op 800.000 vervoerde TEUs. Maar de eerdere ambitie van 1 miljoen TEU wordt net als de bijgestelde ambities van de groei van de containermarkt een aantal jaar door geschoven. Antvelink: ‘Wij zijn met een bijna 20% marktaandeel in Rotterdam tevreden en zullen die blijven handhaven. Wij zullen met de haven meegroeien.”

Betrouwbaarheid

Van Uden heeft de laatste jaren flink geïnvesteerd in vaste schema’s tussen verschillend terminals. Operationeel Manager Marnix Vos benadrukt dat van Uden zijn callsizes zo heeft kunnen verhogen en het aantal calls binnen de havens heeft kunnen reduceren. Hiermee voldoet van Uden aan alle doelstellingen van de Rotterdamse en Antwerpse haven. Marnix Vos geeft als voorbeeld de KPIs van van Uden: “Ieder schip is binnen 12 uur de haven uit. En het maximaal aantal calls is 4 per afvaart, met een gemiddelde van 2,3 ruim beter dan de gemiddeldes van andere binnenvaart operators.” Antvelink is blij dat hij met deze strategie de betrouwbaarheid van de binnenvaart heeft kunnen verbeteren: “De vaste afvaarten die wij hebben, bieden betrouwbaarheid. Dit heeft een aanzuigend effect bij andere verladers.’

De ambities om de Rijn op te gaan blijven ongerealiseerd. Die markt zit potdicht aldus van Uden” Als wij daar nu in willen, dan kunnen we beter een bevrachter worden. Maar wij willen juist vaste schema’s bieden, minder calls, bundelen van lading in Duitsland en meerdere verladers per schip te vervoeren. Ik zie daar voorlopig geen mogelijkheden. We zullen focussen om onze positie in Nederland en België te versterken.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer