Ga naar hoofdinhoud

Goodyear introduceert FuelMax Performance banden

Met de introductie van de FuelMax Performance series banden claimt Goodyear dat een truck tot meer dan 200.000 liter brandstof kan besparen. Dat is op basis van vier jaar gerekend bij een jaarlijkse kilometrage van 100.000 kilometer.

* Twee ton minder kosten

* Tot 200.00 liter minder brandstof

* Actief veiligheidssysteem

Het was Goodyears Vice President Goodyear Commercial Tires Europo David Anckaert, die deze ambitieuze uitspraak deed tijdens persconferentie voorafgaande aan de IAA in Hannover. Hij claimt daarmee 15 procent voor te liggen op de geplande CO2-reducties in het transport tot 2025.

Goodyear noemt zijn technologie Fuelmax Preformance. “Het is ons meest brandstofefficiënte bandengamma ooit. Deze nieuwe banden, de eerste Goodyear-vrachtwagenbanden met een loopvlak in zuiver silica, halen een EU A-label voor brandstofefficiëntie en voldoen ook aan alle vereisten voor de 3PMSF-wintermarkering (Three Peak Mountain Snow Flake, de berg met drie pieken en een sneeuwvlok).”

Met deze banden, bedoeld voor de lange afstand en verkrijgbaar op zowel de stuur- aandrijf en traillerassen kunnen langeafstandstransporteurs hun besparing op brandstofkosten optimaliseren en halen vrachtwagenconstructeurs gemakkelijker de steeds ambitieuzere CO2-doelstellingen van de EU.

Goodyear zegt dat de lagere rolweerstand en zuinigheid niet ten koste gaat van de prestaties. “Integendeel”, aldus Anckeart. De stuurprecisie en de tractie zijn juist beter. Ook de prestaties op een nat wegdek zijn heel goed en de zelfreinigende werking van de band is geweldig. Daarbij levert de Sillica tread compound ook een regelmatiger slijtpatroon. En door de hoge netto/bruto verhouding om slijtbaar rubbervolume te optimaliseren kan er met een minder diep profiel van het loopvlak worden volstaan.” Zeker dat laatste draagt bij aan een beter verbruik omdat nieuwe banden vaak juist minder zuinig zijn door de grotere interne wrijving als gevolg van het hoge profiel dat veel energie absorbeert.

Volgens Anckeart kan een vervoerder zo bij een verbruik van 30 liter op de honderd kilometer in vier jaar tijd 214.000 liter diesel besparen.  Dat is wat enthousiast want veel trucks gebruiken inmiddels minder. Ook de financiële besparing, die door Goodyear op 290.000 Euro wordt gesteld, lijkt wat hoog ingeschat. Goodyear rekent daarvoor met 1,36 eu voor een liter diesel en dat betaalt momenteel geen enkele vervoerder.

Goodyear had ook veel aandacht voor het bandenmanagement met hun Pro Active Solutions systeem waarbij het rubber op afstand gemonitord kan worden. TTM.nl bracht hierover eerder dit jaar een uitgebreid artikel.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer