GreenCat vernieuwt TMS • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

GreenCat vernieuwt TMS

Met versie 8.3 van Cat4RoadHaulier introduceert GreenCat een TMS dat op een nieuwe leest is geschoeid. Ook kreeg ‘Cat4′ er een aantal nieuwe functies bij, zoals de module Business Rule Engine en een webmodule voor order-entry en tracking & tracing via internet.

Cat4RoadHaulier planbordHet uitgangspunt van het vernieuwde TMS is workflowmanagement. “Dit betekent dat niet langer het dossier centraal staat in Cat4RoadHaulier, maar de logistieke processen en de aansturing daarvan”, vertelt business development manager Jasper van Schelven. “Zijn de processen in het TMS vastgelegd, dan volgen de acties en adviezen die de software presenteert de werkwijze die binnen een transportonderneming worden gehanteerd.”

Business Rule Engine
Met de nieuwe module Business Rule Engine is het bovendien mogelijk om in Cat4RoadHaulier zelf aan te geven welke beslissing het TMS op een bepaald moment moet nemen. “Normaal gesproken is voorgeprogrammeerd wat de software in welke situatie doet”, legt Van Schelven uit. “In de Business Rule Engine kun je als gebruiker zelf vastleggen aan welke regels een bepaalde beslissing moet voldoen, waarna het systeem hiermee aan het werk gaat.” Zo is het TMS bijvoorbeeld in staat een voorplanning te maken, waarbij zendingen worden samengevoegd volgens vooraf gedefinieerde criteria, bijvoorbeeld op postcode, gewicht en/of bestemming.
Ook is zelf te definiëren welk proces aan een order moet worden toegewezen. Van Schelven geeft een voorbeeld: “Als een order is ingevoerd, kan het TMS bijvoorbeeld automatisch bepalen dat zendingen met een bepaalde bestemming en lichter dan 10 kg aan een vaste pakketvervoerder worden uitbesteed. En dat orders tussen de 10 en 20 pallets worden voorgehaald, terwijl alle orders van boven de 20 pallets direct als ftl naar de afnemer gaan.” Hij geeft aan dat de planner op dit soort beslissingen van het TMS waar nodig ook weer kan ingrijpen.

Cat4Web
Nieuw is daarnaast de webmodule Cat4Web voor order-entry en tracking & tracing via internet. Klanten kunnen hun orders in de webmodule invoeren en meteen de bijbehorende labels printen, waarna ze automatisch door het TMS worden verwerkt. De status van zendingen is eveneens via Cat4Web te volgen. “Een nieuwe functie die we hierbij hebben ontwikkeld is de RSS-feed”, licht Van Schelven toe. Dit Green Cat4web2betekent dat de klanten van een transporteur via o.a. hun browser of Google een berichtje kunnen krijgen als een bepaalde situatie zich voordoet, bijvoorbeeld vertraging in de levering van hun zending. Voor meer informatie logt de klant daarna in op Cat4Web. “Zo wordt een klant geattendeerd op een voor hem belangrijke situatie, zonder dat hij steeds op de track&trace-site van de transporteur hoeft in te loggen”, aldus Van Schelven.

Trailer-ID
Een andere innovatie van GreenCat is de uitbreiding van trailervolgsysteem GreenTrack met draadloze traileridentificatie en temperatuurbewaking. Hierbij wordt een draadloze ID-box op de oplegger gemonteerd. Deze zendt een signaal uit dat door een ontvanger op de truck wordt herkend en vervolgens via de boordcomputer doorgegeven aan de thuisbasis. Zo ziet de planner in één oogopslag welke oplegger met welke truck rijdt en kan direct ingrijpen als een verkeerde trailer is aangekoppeld.
Ook is de ID-box te combineren met maximaal vier draadloze temperatuursensoren die de luchttemperatuur in de oplegger meten en realtime doorgeven aan de planning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer