fbpx Ga naar hoofdinhoud

‘Groei transport en logistiek zwakt af in 2019’

De marktvraag in de transport- en logistieke sector neemt in 2019 minder snel toe, door lagere groei bij opdrachtgevers in de bouw, industrie en detailhandel. Gemiddeld komt er nog 2 procent aan volume bij (2018: 3 procent). Logistieke dienstverleners groeien het hardst, de luchtvaart en het spoorvervoer blijven achter. Personeelstekort is bij meer bedrijven een knelpunt, maar de groei wordt nog steeds ingevuld. In het wegtransport gebeurt dit door inhuur van ZZP-ers (eigen rijders), inzet van buitenlandse chauffeurs en efficiëntere inzet van mensen en materieel. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht transport en logistiek van ING Economisch Bureau.

Na een sterk 2018 zwakt de groei bij bedrijven in transport en logistiek in 2019 af, maar blijft nog altijd gemiddeld zo’n 2 procent. Het wegtransport groeit 3 procent. In het binnenland groeit de vraag van opdrachtgevers uit de bouw en detailhandel in een lager tempo door. Internationaal wordt het jaar bij Europese klanten minder uitbundig. ING gaat er vanuit dat de wereldhandel nog steeds gematigde groei laat zien, maar verladers uit de exportgerichte industrie en groothandel voelen ook tegenwind.

Hoewel de vervoersvraag terugschakelt, blijft het dit jaar in de logistieke dienstverlening, maar ook in het wegtransport en het pakketvervoer druk. Logistieke dienstverleners boeken daarbij ook structurele groei door toenemende e-commerce. De binnenvaart veert in 2019 terug van krimp in laagwaterjaar 2018.

De omzet van bedrijven in transport en logistiek stijgt dit jaar gemiddeld met 3,5 procent. Hoewel de gemiddelde brandstofkosten na 2018 niet opnieuw niet veel hoger zullen zijn, stijgen de loonkosten wel stevig. Dit hakt er het meest in bij het wegtransport en in het pakketvervoer. De lonen hebben hier met zo’n 50 procent het grootste aandeel in de kosten, terwijl de marges onder druk staan.

Ondanks dat de vraag naar chauffeurs in 2019 nog verder toeneemt, blijft volledige doorberekening van hogere loonkosten een uitdaging. Sectoreconoom Rico Luman van het ING Economisch Bureau: “Een reden hiervoor is dat er nog rek in de capaciteit zit. Voor specifieke bedrijven en specialistisch werk kan een tekort aan chauffeurs zeker beperkend zijn, maar voor de sector als geheel is het nog geen belemmering voor groei”. Redenen hiervoor zijn:

  • De toenemende vloot ZZP-ers (eigen rijders) fungeert als flexibele schil en kan door meer te werken nog groei opvangen.
  • Een groter deel van het vervoer wordt door buitenlandse trucks en chauffeurs gedaan. Hier is nog ruimte. Dit gaat om internationale ritten, maar ook om zogenoemde cabotageritten binnen Nederland.
  • Er is nog efficiëntiewinst te boeken door onderling meer samen te werken en betere aansluiting van vraag en aanbod via platforms en benutting van data. Ook leidt schaarste tot innovaties zoals de inzet van de dubbeldecks trailer.
  • Door de groei van e-commerce wordt in de detailhandel meer vervoer met bestelwagens uitgevoerd.

De brexit is voor de Nederlandse transportsector bij uitstek relevant. Over zee is Nederland de grootste handelspartner voor het Verenigd Koninkrijk. Er zijn daarbij zowel kansen als bedreigingen. Minder handel en meer opereren vanuit het VK is nadelig voor Nederlandse transporteurs en herinvoering van douaneformaliteiten en nieuwe vervoersvergunningen kunnen zorgen voor vertraging en administratieve lasten. Logistieke bedrijven zijn echter ook expert in douane dienstverlening en opslag, dit biedt kansen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer