Nieuws

De Europese truckfabrikanten, verenigd in ACEA, hebben gereageerd op het gemeenschappelijk standpunt over toekomstige CO2-normen voor zware bedrijfsvoertuigen dat de EU-ministers van Milieu donderdag op een vergadering van de Raad hebben aangenomen. “Na de deal over strikte CO2-doelen voor auto’s die eerder deze week werden bereikt, zien we nu dat de 28 lidstaten ook instemmen met zeer ambitieuze CO2-normen voor vrachtwagens”, aldus Erik Jonnaert, secretaris-generaal van de European Automobile Manufacturers ‘Association (ACEA) ).

“Het terugdringen van de CO2-uitstoot van vrachtwagens met -15 procent in 2025 en -30 procent in 2030, zoals voorgesteld door de ministers, zal een grote uitdaging zijn voor de industrie. Wat mogelijk is voor auto’s, is vaak geen optie voor vrachtwagens – het verschil tussen beide is fundamenteel. Truckmakers zijn bereid om de CO2-uitstoot verder te verminderen, maar dit moet gebeuren in een tempo dat realistisch is, omdat het niet mogelijk is met de technologie van vandaag alleen. Inderdaad, deze CO2-normen vereisen de snelle en grootschalige marktintroductie van vrachtwagens met alternatieve aandrijving. Het blijft echter zeer de vraag of de benodigde laad- en tankinfrastructuur die geschikt is voor vrachtwagens binnen een paar jaar kan worden uitgerold. Lidstaten moeten zich ook bewust zijn van hun verantwoordelijkheden in dit opzicht”,waarschuwde Jonnaert.

“Als we bijvoorbeeld elektrische trucks nemen, is de infrastructuur niet hetzelfde als die voor elektrische auto’s. Het grootschalig opladen van trucks is nu niet mogelijk – het gebruik van oplaadpunten voor auto’s zou dagen in beslag nemen. En zelfs voor LNG is de beschikbare infrastructuur nog steeds fragmentarisch in heel Europa. Het is duidelijk dat we het hier hebben over enorme investeringen. Tegelijkertijd zullen vervoerders hun wagenparken in een veel sneller tempo moeten vernieuwen. Dit alles moet vóór 2025 gebeuren, maar dat ligt buiten de controle van onze industrie”, aldus Jonnaert

De ACEA maakt zich vooral zorgen over het feit dat deze allereerste EU-CO2-normen voor vrachtwagens afhankelijk zijn van een nog vast te stellen basislijn. Dit betekent dat individuele vrachtwagenfabrikanten hun specifieke doelen niet vóór 2021 zullen kennen. Wanneer we bedenken dat vrachtwagens die in 2025 aan klanten zullen worden geleverd, nu al in ontwikkeling zijn, worden de doelen nog uitdagender.

Aangezien dit de eerste keer is dat de EU CO2-normen voor vrachtwagens vaststelt, is het zorgwekkend dat de sector plotseling met onevenredig hoge boetes wordt geconfronteerd. Fabrikanten zetten zich in om te blijven investeren in nieuwe brandstofefficiënte technologieën en verwelkomen de tweestapsbenadering die de Raad donderdag heeft goedgekeurd, maar de voorgestelde bedragen – zelfs die voor de eerste stap – zijn veel verder dan redelijk en kunnen het concurrentievermogen van de industrie ernstig in gevaar brengen. Daarom moeten de straffen worden gecorrigeerd, omdat ze in lijn moeten zijn met de marginale kosten van technologie.

ACEA doet nu een beroep op de lidstaten, het Europees Parlement en de Commissie om te werken aan een evenwichtige regelgeving die ambitieus en toch realistisch is. “’Als we de CO2-uitstoot van vrachtwagens verder willen verminderen, hebben we een consistent kader nodig dat de industrie in staat stelt en ondersteunt om de noodzakelijke CO2-reducties te realiseren. Dit betekent in wezen dat we ervoor zorgen dat de juiste omstandigheden aanwezig zijn om de wijdverbreide inzet van nul- en emissiearme vrachtwagens op het vlak van infrastructuur, prikkels en vernieuwing van de vloot te stimuleren. Tegelijkertijd moeten beleidsmakers de behoeften van vervoerbedrijven en het concurrentievermogen van de Europese truckindustrie niet uit het oog verliezen”, aldus Jonnaert.

De huidige overeenkomst van de EU-lidstaten markeert formeel het begin van de onderhandelingen tussen de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad. De eerste ‘triloog’-ontmoeting tussen de drie instellingen zal plaatsvinden op dinsdag 8 januari 2019, aangezien het Roemeense voorzitterschap van de Raad ernaar streeft deze verordening in het eerste kwartaal van volgend jaar af te ronden.

1 reactie op “‘Grootschalig opladen van trucks is nu niet mogelijk’

  1. nicola difonzo schreef:

    Good morning,
    I think that pollution is always the same even though is produced by different vehicles
    (cars and trucks).So all of us have the commitment to immediately reduce pollution if we want the good of our children and grandchildrenSo, it’s perfectly clear that it’s much more difficult to manage the transition of the emissions in trucks than in cars.
    But we have to use all the existing methods to reduce pollution of circulating trucks.
    One of these is to add hydrogen in combustion engines drastically reducing Co and Nox
    emissions.It’s easy, it’s also cheap. Why not?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven