Een zeer opvallende ontwikkeling in Duitsland: voorzitter Ralf Fücks van de aan de Bundnis90/Grünen gelieerde Heinrich-Böll stichting vraagt zijn partijgenoten om een proef met LZV’s niet langer tegen te houden. De Groenen in Duitsland zijn al jaren fel gekant tegen de invoering van de LZV.
Fücks, onlangs aanwezig bij het VDA-congres in Frankfurt, waar intensief gesproken werd over de ‘Lang-LKW’: “Je kunt de argumenten die in het voordeel spreken van de LZV niet langer negeren. De transportsector spreekt van een verminderde CO2-emissie en voertuigeninzet van twintig procent. Dat moet in de praktijk getest worden.” Fücks wil wel precies uitgerekend zien wat de voordelen zijn.”Gaat het alleen om besparingen voor de economie of zijn er ook voordelen voor milieu en maatschappij? En hoe is die balans? Dat moet je testen en grondig uitrekenen.”
De Groenen hebben als argument tegen de LZV altijd geroepen dat het spoor beschermd moet worden. “Maar wat het heeft voor zien efficiencyvoordeel op het asfalt tegen te houden, enkel om het spoorvervoer te beschermen? Dan moet het spoor zelf maar effectiever worden.” Fücks ziet er veel meer voordeel in om gewin van LZV-inzet terug te investeren in het spoor. “Dan ontstaat een win-win situatie.”
Het is hoogst interessant wat Bündnis 90/Grüne met de uitspraken van Fücks zal doen. De Grünen zetelen in Duitsland in zeker zeven deelstaten in de regeringscoalitie. In veel van die deelstaten hebben de Grünen hun zin doorgedreven om de proef met LZVs’s te boycotten. Mede daardoor is een landsbrede proef met LZV’s nooit goed van de grond gekomen.
Bron: Verkehrsrundschau
Goh, gaat er nu werkelijk een groene wakker worden ?? De opmerking “dan moet het spoor zelf maar efficienter worden” slaat de spijker helemaal op de kop. Lijkt alsof Dhr Fucks meer kapitalist als groen is…