– Euro 5 voertuigen worden gestimuleerd met € 2500,-
– EEV voertuigen worden gestimuleerd met € 5000,-
– SenterNovem is het uitvoerende orgaan
– Subsidieaanvraag door de eerste kentekenhouder (ook niet ondernemers kunnen subsidie aanvragen)
– Subsidieaanvraag na afgifte kentekenbewijs
– Aanvraag binnen 3 maanden na afgifte kentekenbewijs
– Meerdere aanvragen op één formulier mogelijk
– Papierenaanvraag moet vergezeld gaan van een document waaruit blijkt op welke datum de investeringsverplichting voor het voertuig is aangegaan, de aankoopfactuur van het voertuig en het kentekenbewijs van het voertuig.
– Subsidiebedrag gaat naar inbouwer
– Alleen APK-I bedrijven mogen inbouwen
– Alleen certificering voor bestaande Euro 2 en Euro 3 voertuigen
– Eisen voor certificering zijn zo goed mogelijk samen met Duitsland opgesteld.
– Subsidiebedragen zijn afhankelijk van het type filter en het motorvermogen.
– Zware bestelwagens krijgen een aangepast bedrag
– Indien noodzakelijk moeten filters worden aangeboden inclusief onderhoudscontract
Zware bestel- wagens vanaf 3500 kg | Vermogen tot 150 kW | Vermogen van 150 – 225 kW | Vermogen meer dan 225 kW | |
Min. 50 %reductie
|
€ 1000,- |
€ 2250,- |
€ 4250,- |
€ 6250,- |
Min 90% reductie |
€ 2000,-
|
€ 5000,- |
€ 7000,- |
€ 9000,- |
Min. 90% reductie geen afname NO2 |
€ 2500,- |
€ 6000,- |
€ 8000,- |
€ 10000,- |
– APK station meldt ingebouwd roetfilter af bij de RDW voor registratie in kentekenregister (steekproef van 5%)
– APK station is verantwoordelijk voor correcte inbouw
– APK station met inbouwcontract vraagt subsidie aan (papieren aanvraag)
– Controle via kentekenregister en uitkering binnen 4 weken.
VROM heeft kenbaar gemaakt dat een overgangstermijn voor kentekening niet haalbaar is. De gevraagde extra tijd tot 1 april 2007 wordt niet toegekend. De einddatum voor het op kenteken zetten van het voertuig blijft staan op 31 december 2006. VROM gaat wel akkoord met een extra overgangstermijn voor voertuigen die aantoonbaar voor 1 oktober 2006 geproduceerd zijn.