
Daarnaast zou het instellen van een milieuzone voor alleen vrachtauto’s slechts tot een beperkte verbetering van de luchtkwaliteit leiden. Het college van Haarlem wil wel op korte termijn de bevoorrading van de Haarlemse binnenstad efficiënter organiseren en de binnenstad verder ontlasten van (vracht)verkeer. Efficiënt goederenvervoer verbetert niet alleen de luchtkwaliteit, maar ook de verkeersveiligheid en maakt de binnenstad aantrekkelijker voor bewoners en bezoekers.
Kentekenonderzoek
De gemeente Haarlem heeft de mogelijkheden van de invoering van een milieuzone voor vrachtverkeer in de Haarlemse binnenstad onderzocht. Uit een kentekenonderzoek van vrachtwagens in de Haarlemse binnenstad en berekeningen van de lokale luchtkwaliteit is duidelijk geworden dat de instelling van een milieuzone voor vrachtwagens niet wettelijk noodzakelijk is. De normen voor luchtkwaliteit in dit deel van Haarlem worden namelijk niet overschreden. Volgens het convenant “Stimulering schone vrachtauto’s en milieuzonering”, dat de gemeente Haarlem samen met negen andere gemeenten, de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat en het bedrijfsleven heeft ondertekend, is overschrijding van de luchtkwaliteitsnormen een voorwaarde om een milieuzone voor vrachtauto’s in te stellen.
Ook is gebleken dat de instelling van een milieuzone voor alleen vrachtauto’s slechts leidt tot een kleine verbetering van de luchtkwaliteit. Hier zijn twee redenen voor: het wegverkeer in en rondom de binnenstad draagt maar beperkt bij aan de totale fijnstofconcentraties en het wegverkeer bestaat maar voor een klein deel (minder dan 2.5 procent) uit vrachtwagens. De verbetering van de luchtkwaliteit is te gering, in verhouding tot de kosten die gemaakt moeten worden voor handhaving van de milieuzone.
Efficiëntere bevoorrading
Om de luchtverontreiniging door verkeersuitstoot te verminderen, is ook een bevoorradingsprofiel opgesteld. Hoewel uit dit onderzoek geen ernstige knelpunten bij de bevoorrading bleken, zijn er wel mogelijkheden voor verbetering. Eén daarvan is het bundelen van goederenstromen naar zelfstandige winkeliers in de binnenstad: één vervoerder levert de goederen voor verschillende winkels af. Een andere mogelijkheid is een betere spreiding van de bevoorrading zodat niet al het bevoorradend vrachtverkeer tegelijkertijd de stad in rijdt. In nauw overleg met de ondernemers in de binnenstad, vervoerders en leveranciers bekijkt de gemeente welke maatregelen op lange en korte termijn genomen kunnen worden.
Auteur: Arjan Velthoven