Ga naar hoofdinhoud

“Halfopen roetfilters moeten verboden worden”

De halfopen roetfilters die het ministerie van VROM met miljoenen euro’s subsidieert, werken niet altijd naar behoren. Dat zegt de Zwiterse roetfilterdeskundige Andreas Mayer. Hij pleit in het Algemeen Dagblad zelfs voor een verbod. Het ministerie van VROM legt de kritiek naast zich neer.

Het halfopen roetfilter, dat in Nederland momenteel veelvuldig wordt gemonteerd, werkt niet of nauwelijks bij lage snelheden. Dat wijzen Zwiterse testen uit.  “Ik begrijp het Nederlandse beleid niet,” zegt Andreas Mayer. Hij was bij het onderzoek betrokken en werkt al 22 jaar met roetfilters. Eerst voor Mercedes-Benz, daarna als adviseur van de Zwitserse, Oostenrijkse, Duitse en Californische overheden. “Ze zouden die halfopen filters niet moeten subsidiëren, maar verbieden,” zegt de Zwitser. “Het rendement is niet alleen bedenkelijk, ze veroorzaken ook een hogere uitstoot van stikstofoxiden.” Volgens Mayer wordt er zo een nieuw probleem geschapen. “Er zijn voor vrachtauto’s systemen die bijna honderd procent van het roet wegfilteren en geen bijwerkingen hebben. Nederland zou zulke filters moeten verplichten en de halfopen filters moeten verbieden.”
 
Inmiddels zitten diverse gemeenten al met de gebakken peren. De halfopen roetfilters filteren in het beste geval de helft van de roetdeeltjes weg, maar Arbo wetgeving geeft aan dat het percentage op minimaal zeventig procent hoort te liggen. Veel omgebouwde vuilniswagens voldoen daarom niet aan de wet. De Arbeidsinspectie kondigde vrijdag al aan hier werk van te maken. Als dat gebeurt, kunnen al deze wagens terug naar de garage om andere filters te laten inbouwen. De rekening gaat dan naar de eigenaar van de wagen, zonder genoegdoening, zonder subsidie. “De regels sloten inderdaad niet op elkaar aan,” erkent woordvoerder Charlotte Menten van VROM. Dit ministerie is na overleg met de collega’s van Sociale Zaken inmiddels met aangepaste regels gekomen. “Het was niet onze bedoeling dat mensen met filters komen te zitten die ze weer moeten vervangen.” Maar de bedrijven hebben ook een verantwoordelijkheid, vindt zij. “Die hadden beter moeten uitzoeken aan welke wettelijke eisen ze moeten voldoen.”
 
Bij trucks die hogere snelheden halen dan de stapvoets rijdende vuilniswagens, wordt het roetfilter goed doorgewarmd en werkt het veel beter. VROM legt de bedenkingen van Mayer en andere wetenschappers dan ook naast zich neer. Het ministerie baseert zich daarbij op het oordeel van TNO en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, die stellen dat de filters een positief effect hebben.

 

 

Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer