Harrie Schippers, DAF Trucks: ‘In mijn hart een DAF’er’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Harrie Schippers, DAF Trucks: ‘In mijn hart een DAF’er’

(MEI 2016) – Harrie Schippers is begin deze maand vertrokken als president-directeur van DAF Trucks. Hij gaat werken voor moederbedrijf Paccar. Hoe kijkt hij terug op zijn periode bij DAF Trucks en hoe staat DAF er nu voor? Pal voor zijn vertrek sprak TTM.nl met hem. [TTMnl2016_2_48]

Tekst: Arjan Velthoven, Gianenrico Griffini  Foto’s: DAF Trucks

Na 30 jaar DAF in Nederland ga je weg uit Eindhoven. In welke functie ben je 30 jaar geleden begonnen?

TTM2016_2_48_52_harrieschippers_foto1“30 jaar geleden ben ik bij DAF begonnen als bedrijfsanalist van de Motorenfabriek. Na m’n studie Bedrijfseconomie in Tilburg ben ik meteen bij DAF aan de slag gegaan – het was dus m’n eerste baan. En ik werk er nog steeds met evenveel plezier als 30 jaar geleden. Ik ben – denk ik – een goed voorbeeld van de vele groeimogelijkheden die er voor medewerkers zijn binnen DAF en Paccar. Internationale groeimogelijkheden zelfs. Zo zijn DAF-engineers betrokken bij de ontwikkeling van DAF in Brazilië, zo wordt de general manager van Kenworth benoemd tot president-directeur van DAF en zo maakt dus ook de president-directeur van DAF een stap naar het hoofdkantoor in Seattle. Dat is toch het mooie aan internationale ondernemingen als de onze.”

Hoe kijk je terug op je tijd als president-directeur DAF Trucks? Kun je een hoogtepunt noemen? En ook een dieptepunt? Met welk gevoel laat je Eindhoven achter je?

“Laat ik voorop stellen dat ik Eindhoven niet achter me laat. Weliswaar ga ik in Seattle werken maar dat neemt niet weg dat ik in mijn hart natuurlijk allereerst een DAF’er ben. Met ook DAF in m’n portefeuille in mijn nieuwe functie als senior vice president van Paccar. Als ik terugkijk op m’n tijd als president-directeur dan geeft me dat buitengewoon veel voldoening. Het mooiste is en blijft het werken met al die DAF-collega’s die het hart aan de onderneming en aan de producten verpand hebben. Een laten we eerlijk zijn: wat we hier met z’n allen doen, is natuurlijk ook uniek. Prachtige producten ontwikkelen, verkopen en produceren. DAF is een schoolvoorbeeld van hoe succesvol de maakindustrie in Nederland kan zijn. Ik ben trots op het complete Euro 6-programma dat we de afgelopen jaren op de markt hebben gebracht. Op de enthousiaste reacties van vervoerders daarop. Over de betrouwbaarheid, de kwaliteit en het brandstofverbruik. De economie trekt dan wel voorzichtig aan en de vrachtvolumes bevinden zich op een mooi niveau, dat neemt niet weg dat het realiseren van rendement voor onze klanten belangrijker is dan ooit. Dan geniet ik van elke order die we binnenkrijgen omdat vervoerders weten dat DAF hen daarbij uitstekend helpt. Voor mij waren er vele hoogtepunten de afgelopen jaren: de productie van de 1 miljoenste truck in Eindhoven, de start van de bouw van een nieuwe cabinelakstraat in Westerlo, maar ook het feit dat onze kwaliteitsscores zo’n 2 jaar na de introductie van Euro 6 zelfs al beter zijn dan die van de laatste Euro 5-modellen. Euro 6 stond voor het grootste investeringsproject in de geschiedenis van onze onderneming en het meest uitdagende. Als je dan al zo snel na de introductie nieuwe records zet in kwaliteit, is dat een wereldprestaties. En dieptepunten? Weliswaar was ik toen nog Directeur Financiën maar een dieptepunt was natuurlijk de economische recessie die de gehele sector in 2008 en 2009 trof. Veel ondernemingen klaagden dat ze 20 procent omzetverlies hadden, wij hadden op een gegeven moment nog maar 20 procent omzet over…”

workhouse

Hoe staat DAF er momenteel voor?

“2015 was een goed jaar. Het economische herstel had een goed effect op de truckverkoop. Boven de zestien ton werden 269.000 geregistreerd, een groei van 19 procent. DAF kon profiteren van die groeiende markt. Voor de CF en XF boekten we 30 procent meer orders dan in 2014. De productie steeg met 50 procent in slechts vier maanden. Dat hebben we nog nooit meegemaakt. In totaal maakten we vorig jaar 41.000 CF en XF en 9.700 LF trucks. Ons marktaandeel groeide in vrijwel alle Europese landen. In Duitsland zelfs naar 10,8 procent. Duitsland is nu eenmaal de grootste markt en als we ons middellange termijn doel van 20 procent in het zware segment willen halen moeten we daar nog wel verder groeien. 20 procent ja, maar voor komend jaar gaan we uit van een Europees marktaandeel van 16 procent. Dat moet kunnen met onze steeds zuiniger trucks, dankzij nieuwe motorconfiguraties en technologieën als Predictive Cruise Control, Predictive Shifting en EcoMode. En ook de Silent-versies van onze trucks worden zeer op prijs gesteld.”

TTM2016_2_48_52_harrieschippers_foto2

Wat wordt je precieze functie in de VS? Moet de nieuwe president-directeur Feight nu rapporteren aan jou?

“In de VS word ik bij Paccar senior vice president met verantwoordelijkheid voor een verdere uitbouw van Paccar Parts en inderdaad DAF Trucks. Het spreekt voor zich dat ik in mijn nieuwe functie nog meer de mogelijkheid krijg om mee te denken over het beleid en de strategie van Paccar wereldwijd. Een prachtige uitdaging! Ja, Preston Feight gaat aan mij rapporteren. Hij brengt veel ervaring van de mondiale truckmarkt met zich mee. Vergeet niet dat Kenworth binnen Paccar ongeveer even groot is als DAF.”

 Wat betekent de functieverandering voor je persoonlijke leven? Ga je wonen in Seattle?

“De verandering van functie betekent dat ik Seattle of omgeving ga wonen. Ik ken daar natuurlijk al goed de weg. In mijn nieuwe functie zal ik – nog meer dan nu het geval is – veel reizen en regelmatig Eindhoven aandoen. Dat zal ongetwijfeld blijven voelen als thuis komen.”

TTM2016_2_48_52_harrieschippers_foto3

Hier is de mogelijkheid: een laatste boodschap aan de Nederlandse transportsector en truckindustrie. Wat wil je hen zeggen?

“De economische crisis heeft voor de Nederlandse transportwereld vele uitdagingen betekend. Door de focus op innovatie en efficiency te houden, staat Nederland als transport- en distributieland ijzersterk op de kaart, met veel ‘high added value’ activiteiten door optimale planningen, just-in-time processen en een slimme integratie van transport en logistiek door middel van geavanceerde IT-systemen. Het wagenpark is jong en professioneel: schoon, stil en zuinig. Zolang innovatie en efficiency de hoofdrol blijven spelen binnen de Nederlandse transportsector, zal deze een hoofdrol blijven spelen binnen logistiek Europa en daarbuiten. Daar zouden we best eens wat trotser op mogen zijn!”

#seattle #uitdaging #trots

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer