Bierbrouwer Heineken gaat vanaf eind volgend jaar vrijwel al haar exportbier dat in de brouwerij in Zoeterwoude wordt gemaakt, per binnenvaartschip naar de havens van Rotterdam en Antwerpen vervoeren. Nu gebeurt dat nog uitsluitend per vrachtwagen. De voornaamste reden hiervoor is de filedruk. “Door congestie op de weg wordt ons logistieke proces steeds vaker in de war geschopt. De binnenvaart biedt veel meer zekerheid”, zegt logistiek manager export, Harry Werkman.
Zeventig procent van al het bier dat Heineken in Zoeterwoude brouwt, is bestemd voor de export, vooral naar Amerika. In Alphen aan den Rijn wordt momenteel een binnenhaven gebouwd die volgend jaar in gebruik wordt genomen. Werkman: “Vanaf dat moment willen wij al het bier dat is bestemd voor de export, per binnenvaartschip naar Rotterdam en Antwerpen vervoeren, waar het op grote zeeschepen wordt overgezet.”
“Per jaar vermindert dit het aantal ritten over het drukste tracé van Nederland met zeker 100.000”, aldus Werkman. Voor de afvoer vanaf de brouwerij in Den Bosch zet Heineken al sinds tien jaar binnenvaartschepen in.
Helemaal zonder vrachtvervoer kan de brouwer overigens nog niet: het exportbier moet eerst nog per truck vanaf de brouwerij in Zoeterwoude naar de binnenvaarthaven Alphen aan den Rijn worden gebracht, een rit van 12 kilometer. “Maar dat is nog altijd veel minder dan de 85 kilometer naar Rotterdam of de 135 kilometer naar Antwerpen.”
Voor het vervoer van het pils naar afnemers in Nederland blijft Heineken gewoon afhankelijk van vrachtwagens. In de toekomst wil de brouwer wellicht ook voor de import van onder meer verpakkingsmateriaal en grondstoffen binnenvaartschepen inzetten.
De overstap naar binnenvaartschepen is volgens Heineken niet alleen een efficiencymaatregel. Werkman: “We doen het ook voor het milieu. Je hebt veertig tot zestig vrachtwagens nodig om te vervoeren wat op één binnenschip past.” Een kostenbesparing levert het vervoer over water volgens Werkman niet direct op.
De brouwer is ook in gesprek met de gemeente Den Bosch om in die stad een in onbruik geraakte spoorlijn weer te gaan gebruiken. Over die lijn wil Heineken goederen van het Bossche Centraal Station overbrengen naar de brouwerij. Het gaat vooral om lege flessen en karton. Ook transport in omgekeerde richting is handig. Heineken gebruikte de spoorlijn tot in de jaren zestig.
Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer