Henk van de Scheur overtuigd van LZV • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Henk van de Scheur overtuigd van LZV

De Duitsers zeggen ‘nee’ tegen de LZV, maar als het aan de Apeldoornse transporteur Henk van de Scheur ligt komt de LZV er in Nederland wel. “Onze ervaringen zijn absoluut positief”, zegt Van de Scheur in De Stentor.

Van de Scheur tevreden over LZV
Volgens Van de Scheur zijn de voordelen van de vrachtwagen duidelijk. Nadelen heeft hij niet ondervonden. “Onze ervaringen zijn absoluut positief. We hebben geen problemen gehad met de techniek en ook niet met de veiligheid. Je kunt de combinatie eigenlijk overal inzetten”, zegt hij in zijn kantoor op bedrijventerrein Stadhoudersmolen. Drie jaar geleden begon op initiatief van Transport en Logistiek Nederland een proef met honderd bedrijven, die samen driehonderd extra lange en zware vrachtwagens mochten inzetten. Van de Scheur was een van hen.
 
Tien trajecten
Beperkingen waren er wel, en daar zit ook de teleurstelling van Van de Scheur. “We moesten tien trajecten opgeven waarop we wilden rijden. Maar we zijn voor onze ladingen afhankelijk van andere bedrijven. Klanten wisselen, goederenstromen verschuiven. Inmiddels rijden we nog maar op een paar van die trajecten, al zouden we de wagen best elke dag kunnen inzetten. Tussentijds nieuwe aanvragen mocht niet. Dan zouden rijkswaterstaat, provincies en gemeentes weer goedkeuring moeten geven en dat is te veel werk.”
 
Aslast
De proef is nu verlengd tot november volgend jaar. Dan zijn de onderzoeksresultaten bekend en moet er een besluit vallen of de LZV’s overal in het land en liefst ook in het buitenland mogen worden ingezet. “Ze zijn bang dat de zware vrachtwagens slecht zijn voor de wegen. Maar een gewone vrachtwagen mag vijftig ton hebben verdeeld over vijf assen. Dat is vijf ton per wiel. De LZV’s hebben maximaal zestig ton, maar wel acht assen. Dat is nog geen vier ton per wiel.”
 
Retourlading
Voor Van de Scheur telde de kostenbesparing van de vrachtwagen. “We rijden veel op Den Bosch, maar hebben dan niet altijd retourlading. Dan moet je eerst leeg terug. Met de LZV kunnen we de helft van de vrachtwagen laten staan en met de rest andere lading bezorgen in het zuiden van het land. Dan zijn we goedkoper uit. Daarmee spaart het ook het milieu.”
 
Dolly
Voor de LZV heeft Van de Scheur alleen een zogenoemde dolly moeten kopen, een onderstel met twee assen die als aanhanger achter een vrachtwagen wordt gehangen. Op de dolly wordt dan een reguliere oplegger gehangen. “Zo’n dolly kost elke dag geld, ook als-ie stilstaat.”


 
Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer