Hèt alternatief bestaat (nog) niet • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Hèt alternatief bestaat (nog) niet

Beetje bij beetje komen brandstofcelauto’s op de markt. Renault werkt samen met Symbio Fcell en laat deze Kangoo al rijden in Frankrijk.

(JUNI 2015) – In de vele jaren dat TTM.nl dit dossier ‘Duurzaam Transport’ samenstelt, zijn al vele alternatieve brandstoffen de revue gepasseerd. Sommige zijn bejubeld als dè oplossing, maar zakten ook weer weg, andere komen langzaam opzetten. De enige echte alternatieve brandstof lijkt niet te bestaan. Of toch wel?

Als het gaat om ‘groene’ brandstoffen, dan was het woord ‘bio’ lang een soort toverterm. De weg van de minste weerstand was om normale diesel te vervangen door biodiesel en andere biobrandstoffen. Dat beleid had echter ook een keerzijde, zo moest zelfs de Europese Unie onlangs toegeven. De laatste 10 jaar heeft de EU het transformeren van planten in brandstoffen aangemoedigd om CO2-uitstoot van vervoer te verminderen. Tegenwoordig wordt echter gesteld dat biobrandstoffen onderdeel van het probleem zijn en er meer CO2 wordt gegenereerd dan wordt opgeslagen, omdat de eisen voor gewassen die nodig zijn om ze te produceren hebben geleid tot de vernietiging van bossen om akkerland te creëren. Dat akkerland voor biobrandstofgewassen staat tegelijk de exploitatie van akkerland voor voedsel in de weg. De EU heeft nu aangekondigd deze productie te willen beperken en over te willen schakelen op productie uit non-food bronnen. In april van dit jaar sloot het Europees Parlement daarom een compromisakkoord om met voedselgewassen – zoals koolzaad en palmolie – geproduceerde energie te beperken. Verder willen de Europese lidstaten een onderscheid maken tussen betere en minder goed presterende biobrandstoffen geproduceerd met voedselgewassen. Wetgeving rond biobrandstoffen uit voedselgewassen gaat in 2017 in.

Gas

Het langeafstandstransport gebeurt nog altijd met fossiele diesel als brandstof. De trend naar toepassing van LNG en CNG is zichtbaar, maar het is wel een kwestie van lange adem. Hoopgevend is de inzet van bijvoorbeeld Shell om snel LNG-tankstations op te zetten. Dat komt de ingebruikname op brede schaal van LNG alleen maar ten goede. Truckfabrikanten spelen daar op in, bijvoorbeeld Scania en Iveco met gasmotoren die aan Euro 6 voldoen. Dan gaat het niet eens meer om lange-afstandstransport, want CNG-motoren laten zich het beste gelden in distributie- en gemeentelijk werk. In de binnenstad is de elektrische of hybridetruck ook nog altijd aan een opmars bezig. Hybridetoepassingen kunnen overigens ook op de lange afstand worden toegepast in de toekomst. DAF Trucks bijvoorbeeld heeft TTM.n al eens een XF105 in hybrideconfiguratie laten zien, en de testen met dat concept duren nog altijd voort.

Waterstof

Professor Ad van Wijk wil brandstofcelauto’s inzetten als energiecentrale.
Professor Ad van Wijk wil brandstofcelauto’s inzetten als energiecentrale.

Zo zijn er tal van alternatieve brandstoffen die diesel kunnen vervangen of ernaast kunnen bestaan. Het gebruik van waterstof in Nederland is nog altijd niet ingeburgerd, al komen nu de eerste personenauto’s op de markt en is toepassing in bedrijfsauto’s mogelijk aanstaande. De TU Delft doet onderzoek naar het gebruik van energie-efficiëntie van deze brandstofcelauto’s. Prof. dr. Ad van Wijk legde het onlangs zo aan TTM.nl uit: “De energie-efficiëntie van voertuigen op diesel of gas is niet erg hoog, ongeveer 25 tot 40 procent. Bovendien stoten ze CO2 uit. Met een brandstofcel kan een rendement van ongeveer 40-45 procent aan elektriciteit via waterstof uit gas worden gehaald. Dit is een hoger rendement dan dat van onze huidige elektriciteitsproductie.” Een brandstofcelauto rijdt op elektriciteit, die hij in de cel uit waterstof maakt. “Maar ook als de wagen stilstaat, kan de brandstofcel elektriciteit produceren. Dat schept perspectieven. Zo kunnen auto’s die bijvoorbeeld samen in een parkeergarage staan en worden ingeplugd, heel effectief elektriciteit leveren voor huizen en kantoren.” Van Wijk gaat met een team onderzoekers het rendement en de werking van stroom leveren met brandstofcelauto’s onderzoeken in een project dat Car as Power Plant heet. Het gaat dan ook om de productie en het tanken van waterstof, de verbetering van de levensduur en waarde van de brandstofcel tot de aansluiting van auto’s op het elektriciteitsnet. TU Delft werkt daarmee onder andere samen met Shell en Hytruck. Precies, de truck die ooit als waterstoftruck werd gepresenteerd op de BedrijfsautoRAI.

Het is nog maar een project, maar het is best aanlokkelijk om samen met professor Van Wijk hardop te dromen. Want als brandstofcelauto’s elektriciteit kunnen leveren aan woonwijken, dan kunnen brandstofceltrucks elektriciteit leveren aan warehouses, en wie weet ooit aan de snelweg waar ze zelf weer op rijden. Als dat niet bio is…

Auteur: Arjan Velthoven

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juni 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer