Nieuws

Verlichtingsproducent Hilox Lighting introduceert de geheel nieuw ontwikkelde innovatieve XTR-Evolution LED koplampen. Volgens Hilox is het de beste aftermarket verlichting voor bestelwagens en trucks die er tot nu toe te koop is.

Omdat de verlichting aangesloten kan worden op elk Voltage tussen 9 en 36 Volt, bieden ze een uitstekende oplossing voor inbouw in bedrijfsvoertuigen. Stilstand als gevolg van kapotte verlichting behoort daarmee tot het verleden want de LED-verlichting gaat normaal gesproken een heel voertuigleven lang mee.

De Eindhovense firma had al LED-verlichting in het programma maar is er nu in geslaagd, de meest compact gebouwde LED koplamp ooit te maken die meer licht geeft dan een standaard Xenonlamp en dat combineert met een ongekend zuiver lichtbeeld. Daarmee zijn is XTR-serie een prima vervanger voor zelfs de meest veeleisende chauffeur.

“De basis van onze verlichting zijn de Lumileds Luxeon Z ES. Dat is een SMD LED die door Lumileds (Philips) in Nederland ontwikkeld is en geldt als de beste in de markt. Onze verdienste is, dat het ons gelukt is, deze ledjes in te bouwen in een zeer degelijke en uiterst compacte behuizing met een lichtbeeld gelijk of beter dan de gewone halogeenlamp,” vertelt directeur van Hilox Lighting Bobby van Wordragen. “Door het toepassen van een actieve koeling op basis van een Maglev (magnetic levitation) fan zijn onze LED koplampen nu zo universeel dat ze zonder aanpassingen in nagenoeg elk merk behuizing passen. Het is echt plug and play zonder gedoe met het aanpassen van stekkers en afdichtingen. De XTR-serie heeft als eerste lamp op de markt zelfs lichtbeeldverstelling voor nog meer perfectie.”

Met 3600 Lumen geven de XTR-Evolution LED’s meer dan drie keer zoveel licht als een standaard halogeenlamp en vaak ook meer licht als een af fabriek Xenonmontage. “De XTR-serie komt inmiddels zelfs heel dicht bij onze Evolution 2 Xenon lampen die gelden als de sterkste in de markt. Het resultaat is méér licht op de plaats waar je het wilt hebben, geen verblinding voor de overige weggebruikers en een veel rustiger lichtbeeld zonder strooilicht.”

Bij de ontwikkeling heeft Hilox extra veel zorg gegeven aan drie aspecten waarbij het met goedkopere aftermarket verlichting vaak mis gaat. “Het is niet moeilijk om een hoge lichtopbrengst uit LED te krijgen. Het is wel heel lastig dat licht op de juiste plaats te krijgen. De tweede uitdaging is een juiste warmteafvoer. Een gewone halogeenlamp wordt heet aan de voorkant. Een LED daarentegen is veel efficiënter en wordt maar half zo warm als de koeling goed geregeld is. De toepassing van een kleine Philips Maglev fan bracht hier de uitkomst. Die werkt zonder kogellagers. Dat is uiterst stil en nagenoeg ongevoelig voor invloeden als vocht van buitenaf. Ook de conncetivity met het voertuig vraagt om een betrouwbare oplossing. Moderne auto’s werken met een CAN-bussysteem waardoor je bijvoorbeeld een melding krijgt als er een lamp stuk is. LED gebruikt minder stroom dan halogeen en dat kan een foutmelding geven. Wij hebben dat opgelost door een geheel nieuw ontwikkeld stukje elektronica achter onze LED lampen in te bouwen. Bij de meeste LED’s van concurrenten word er gebruik gemaakt van een weerstandje, de Hilox CAN-bus II modules zijn volledig digitaal en volledig compatible met alle voertuigen.”

De XTR-serie komt begin december op de markt en is leverbaar in alle gangbare typen voor Europese, Japanse en Amerikaanse lichte bedrijfsvoertuigen en trucks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven