fbpx Ga naar hoofdinhoud

Hoe scoort uw planner?

Tijdens de paneldiscussie op het ITT-event ging Walther Ploos van Amstel met vervoerders in op de kwaliteit en het rendement van de planning.

Hoe krijg je inzicht in hoe goed een planner zijn werk doet of nog beter kan doen? Deze vraag stond centraal tijdens de paneldiscussie onder leiding van Walther Ploos van Amstel op het ITT-event van Trimble Transport & Logistics. De zevende editie van dit event trok op 11 juni jl. ruim 150 bezoekers naar de Expo Houten.

Het thema van het ITT-event was dit jaar ‘Innovatieve oplossingen voor slim en schoon transport’. Omdat de kwaliteit van de planning daarin een belangrijke rol speelt, stond die centraal tijdens de discussie met transporteurs in de zaal en het panel. Dit werd gevormd door Lorenzo Bas (operationeel directeur BAS Groep), Berrie van Eldik (financieel directeur Cornelissen Groep), Jonathan Kuiper (project consultant Ploeger Logistics), Hans de Puij (hoofd planning Overmeer Transport) en Chris Boogaard (country manager Nederland bij Trimble TL).

“Er zijn 12.000 planners in ons land en opvallend genoeg bestaat er geen speciale plannersacademie”, constateert Ploos van Amstel, supply chain specialist en lector Citylogistics aan de Hogeschool Amsterdam. “Hoe zorg je er dan voor dat een planner goed leert plannen.” Logisch gevolg van deze situatie is dat transporteurs hun planners zelf opleiden. “We kiezen bewust niet alleen voor HBO-ers op de planning, want die willen na verloop van tijd doorgroeien naar een managementfunctie en dat is niet altijd mogelijk  Daarom worden bij ons ook MBO-ers zorgvuldig intern opgeleid”, vertelt Bas. De BAS Groep heeft in totaal 8 planners in dienst.

Bij Overmeer Transport, gespecialiseerd in vervoer van chemicaliën in tankcontainers, werken 3 ervaren planners, terwijl één planner intern wordt opgeleid. “Dat is behoorlijk lastig omdat onze planning complex is, veel verstoringen kent en daarom niet met een planningssysteem ondersteund kan worden”, zegt De Puij.

Prestaties vergelijken

Tijdens de paneldiscussie op het ITT-event ging Walther Ploos van Amstel met vervoerders in op de kwaliteit en het rendement van de planning.
Tijdens de paneldiscussie op het ITT-event ging Walther Ploos van Amstel met vervoerders in op de kwaliteit en het rendement van de planning.

Op Ploos van Amstels vraag welke planner het bedrijf het meeste geld oplevert, gaven zowel de transporteurs in het panel als in de zaal aan dat ze dit moeilijk te bepalen is. “Een planner heeft vaak zijn eigen taak en wordt geconfronteerd met verschillende externe factoren die zijn werk beïnvloeden. Dat maakt het lastig om de prestaties van de planners onderling te vergelijken”, aldus het panel.

“Het inrichten van een KPI-dashboard dat de performance van de hele planning weergeeft, is wel mogelijk”, vertelt Theodoor Torn van ORTEC, dat zo’n dashboard momenteel bij een Nederlandse transporteur implementeert. “Maar dan moeten de operatie en strategie duidelijk worden vastgelegd, met zaken als hoe plan je en welke procedures worden gevolgd.”

Als kanttekening plaatst het panel nog dat een planner een planning kan samenstellen die zeer efficiënt is, maar zo strak dat de chauffeurs in de problemen komen tijdens de uitvoering van de ritten. “Dus ook een button op de boordcomputer met ‘hoe tevreden was je over de planner’ is een hulpmiddel om de kwaliteit van de planner te beoordelen”, brainstormt Ploos van Amstel.

Beter plannen

Hij ziet in gaming een middel om de planning verder te verbeteren. “Maak daarin de planning van de afgelopen week eens opnieuw, met andere instellingen, en kijk wat dat oplevert”, geeft hij als tip. Uit onderzoek van de Universiteit Groningen is gebleken dat een planner maar zo’n 15 procent van de dag toekomt aan het eigenlijke planproces. “De rest van de tijd is hij bezig met andere zaken, zoals het beantwoorden van de mail, telefoon en vragen van collega’s”, aldus Ploos van Amstel. Een manier om dit te ondervangen is de planning de eerste twee uur van de werkdag niet op telefoontjes en mail te laten reageren zodat deze zich volledig op de planning kan richten.

Ook vindt hij het nodig dat transporteurs hun tactische planning verbeteren door de analyse van realtime data vanuit o.a. boordcomputers. “Daarmee verhoog je de voorspelbaarheid, wat bijdraagt aan de overall transport effectiviness”, zegt Ploos van Amstel.

Cockpit

Met TLN-voorzitter Arthur van Dijk besprak Ploos van Amstel het belang van nieuw beleid voor data delen, met name omtrent het eigendom en de protectie van data.
Met TLN-voorzitter Arthur van Dijk besprak Ploos van Amstel het belang van nieuw beleid voor data delen, met name omtrent het eigendom en de protectie van data.

Ploos van Amstel sloot de paneldiscussie af met de vraag hoe de rol van de planner er over 5 jaar uitziet. “Dan wordt de planning vergaand ondersteund door automatisering”, denken Bas, Boogaard, Van Eldik en Kuiper. Zij zien de planner bezig in een cockpit, waarin alle informatie die nodig is om de juiste beslissingen te kunnen nemen,overzichtelijk aan de planner wordt gepresenteerd. “De planner is dan meer bezig met procesbeheersing en strategisch plannen in plaats van alleen met de dagelijkse planning”, verwacht Kuiper. “En hij heeft meer tijd om de chauffeurs op een positieve manier aan te sturen”, voegt Bas toe.

Ontwikkelingen die volgens Ploos van Amstel een nieuwe dimensie aan de planning geven, zijn e-commerce en control towers. “Zit de klant straks aan zelf achter de knoppen en bepaalt net als bij AH.nl zelf wanneer zijn order wordt geleverd”, vraagt hij zich af. Ook verwacht hij dat control towers zoals de Retail Control Tower, waarin AH en de AH-winkels realtime de voortgang kunnen volgen van de transporten die voor hen onderweg zijn, de planning bij de deelnemende transporteurs gaan beïnvloeden.

Zwarte goud

Een interessante vraag die Wout van den Heuvel, ICT-beleidsmedewerker bij TLN, daarbij stelde is: geef je daarmee je planning uit handen aan de verlader of krijgen je planners juist meer informatie en opties? En wie is de eigenaar van de data? “Hierover gaat TLN in gesprek met haar leden”, aldus Van den Heuvel.

Ploos van Amstel noemt data het zwarte goud. “Je moet zorgen dat je ‘in control’ bent. Daarvoor zijn control towers nodig.” Hij vindt wel dat transporteurs hun data niet zomaar gratis uit handen moeten geven. “Naast het feit dat duidelijk moet vastliggen wie de eigenaar van de data is, moet er ook een vergoeding staan tegenover de dienst van het aanleveren van data.”

auteur: Sandra Waenink

 

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer