In een poging duidelijkheid te scheppen rond de toegangseisen voor vrachtauto’s op de Maasvlakte heeft TLN de stand van zaken op haar website gezet. Er valt nog veel te regelen, dat is wel duidelijk.
Vanaf 1 januari 2014 moeten alle vrachtauto’s met dieselmotor die nieuw op kenteken zijn gezet vanaf 1 januari 2013, over een Euro 6 motor moeten beschikken als ze de Maasvlaktes op gaan. Vrachtauto’s die vóór 1 januari 2013 nieuw op kenteken zijn gezet mogen niet ouder zijn dan 7 jaar om de Maasvlaktes op te mogen. De datum van eerste registratie op het kentekenbewijs is hierbij bepalend voor de leeftijd van het voertuig. Deze leeftijdsgrens geldt overigens niet voor een Euro 6-voertuig dat voor 1 januari 2013 nieuw op kenteken is gezet.
In oktober 2012 heeft Rotterdam een ontheffingenbeleid vastgesteld, dat is gebaseerd op de bestaande regeling voor de milieuzones in de binnensteden, met een aantal kleine aanpassingen. Het ontheffingenbeleid kent drie soorten ontheffingen:
– Ontheffing voor ‘Bijzondere voertuigen’, voor een beperkt aantal bouwgerelateerde voertuigcategorieën;
– Dagontheffingen: een ontheffing voor een dag, zonder verdere eisen. Per kenteken kan maximaal 12 keer per jaar een dagontheffing worden aangevraagd;
– ‘Hardheidsclausule’: voor onvoorziene omstandigheden en onevenredige gevolgen kan op aanvraag een ontheffing worden verleend voor telkens maximaal 26 weken.
De procedures voor de aanvraag van de diverse soorten ontheffingen moeten nog worden uitgewerkt.
Er loopt rond de handhaving nog steeds overleg tussen TLN en de gemeente en Havenbedrijf Rotterdam. TLN wil gelijke handhaving van Nederlandse en buitenlandse voertuigen. Rotterdam wil dat ook en wil dat doen met een automatisch camerasysteem. Dat kan echter niet omgaan met buitenlandse kentekens. Daarvoor is een apart registratiesysteem nodig, zoals bijvoorbeeld geldt in Londen. Dit heeft echter veel voeten in de aarde. De besluitvorming in Rotterdam is daar nog niet over afgerond. TLN dringt aan op snelle duidelijkheid.
Voor nieuwe Euro 5- of EEV-vrachtauto’s is het van cruciaal belang dat zij vóór 31-12-2012 bij de RDW zijn geregistreerd (nieuw op kenteken zijn gezet). Alleen dan kunnen ze voor een maximale periode van 7 jaar op de Maasvlakte worden ingezet. Ingeval een niet Euro 6 voertuig na 31-12-2012 nieuw op kenteken gezet, dan mag het slechts tot 1 januari 2014 de Maasvlakte op. TLN adviseert transporteurs goede afspraken met de truckdealer te maken.
De gemeente Rotterdam wil goede informatie geven en werkt daartoe aan een centraal informatiepunt op de gemeentelijke website. Daar moeten uiteindelijk ook de ontheffingen kunnen worden aangevraagd.
Bron: TLN
Goedemorgen, mag ik met een klein vrachtwagentje wat onder de 7,5 ton incl lading blijft ,met een euro 4 motor gewoon de maasvlakte op ?
Mijn auto is 7 jaar en 10 maanden mag ik dan nog de maasvlakte op?
Ontheffing aanvragen.
https://www.rotterdam.nl/werken-leren/ontheffingen-maasvlakte/
De regel is Euro6 óf maximaal 7 jaar oud.
https://www.rotterdam.nl/werken-leren/verkeer-maasvlakte/