fbpx Ga naar hoofdinhoud

Hoge boetes voor gaten in tachogegevens

Tijdens bedrijfscontroles die ILT uitvoert blijkt dat er vaak gegevens vanuit de tachograaf ontbreken. In 2016 hebben diverse bedrijven hoge boetes gekregen voor het ontbreken van de data. Uit onlangs afgenomen TLN Rijtijdenscan en bedrijfscontroles van ILT blijkt dat er wettelijk verplichte gegevens van de digitale tachograaf niet aanwezig zijn (zogenaamde M-bestanden). De oorzaak voor het ontbreken van de data komt onder andere door op een verkeerde manier gebruik te maken van de bedrijfskaarten. Dat meldt TLN.

Het gaat met name om ondernemingen waar binnen verschillende bv’s beschikken over bedrijfskaarten. Deze bedrijven maken gebruik van de verschillende bedrijfskaarten. Deze bedrijfskaarten worden vervolgens niet op juiste wijze gebruikt om de tachografen te downloaden, waardoor er gaten ontstaan in de gegevens. Een tachograaf moet namelijk uitgelezen worden met de bedrijfskaart van de bv waarmee de tachograaf ook is aangemeld.

Door het niet juist gebruik ontstaan er gaten in de gegevens. Deze gaten leiden tot boetes van €4.400 per ontbrekende dag. Onlangs heeft een ondernemer 96 dagen gemist over één maand. Bij het op afstand uitlezen van de bedrijfskaart is er een verkeerde bedrijfskaart geplaatst in de kaartlezer, hierdoor waren niet alle gegevens aanwezig. De geplaatste bedrijfskaart bleek namelijk van een andere bv te zijn dan waarmee de tachograaf was aangemeld.

Tijdens bedrijfscontroles kan het ontbreken van gegevens leiden tot een boete van €422.400. Bij een eerste bedrijfscontrole wordt deze boete gemaximeerd en daarnaast is de hoogte van de boete afhankelijk van het aantal werknemers. Wanneer een en ander tijdig geconstateerd zou worden dan is het mogelijk om veel gegevens alsnog beschikbaar te krijgen, waarmee een hoge boete voorkomen kan worden.

3 reacties op “Hoge boetes voor gaten in tachogegevens

  • Cindor

    Sukkeltje hij gaat met de hand naar de mautkast. 🙂

  • Hans van't Hof

    Dat er behoorlijke gaten worden geconstateerd bij de M- bestanden klopt. Onjuist gebruik van de bedrijfskaarten is er een oorzaak van. De tweede oorzaak ligt bij de downloadapparatuur. Vaak wordt er een download sinds de laatste keer gemaakt omwille van de downloadtijd. Zodra er een controleurspas in de tachograaf is geweest zal de downloadapparatuur niet verder terug dan deze controledatum gegevens downloaden.Onbedoeld worden er dan te weinig gegevens gedownload terwijl de apparatuur wel een goede download aangeeft….

    Door regelmatiger een “hele” download te maken worden deze hiaten voorkomen.
    Het probleem van het onjuist gebruik van de bedrijfskaart kan worden geconstateerd door het gebruik van een goed softwareprogramma. Deze kan zien welke bedrijfskaart is gebruikt en/of er onbedoeld een lock-out is gemaakt. Mochten er gaten in de data zitten, kan de tacho-installateur een download van het massageheugen van de tacho maken, ongeacht welke bedrijfskaart is gebruikt of hoe vaak er een onbedoelde lock-out is gemaakt. De massageheugen van de tachograaf onthoudt de data van een heel jaar. Deze download kan dan alsnog terhand gesteld worden aan het ILent

  • Eric van Veenendaal

    Wie controleert al die controlerende ambtenaren die kennelijk te veel diensturen maken en ook al jaren de arbeidswet overtreden???

    Practice what you preach, zou ik willen zeggen.

    Maar ja da’s overheidspersoneel he, die opereren binnen een rechtsvrij kader

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer